Valet avgör flygpriser och jobb!

Publicerad den 8 september 2002
Kommentarer
Föreningen Svenskt Flyg har nu sammanställt svaren från riksdagspartierna på de sex spörsmål om flyget som man samlat in från partikanslierna. Man kan konstatera att riksdagens sammansättning efter valet blir avgörande för tillgängligheten i Sverige, flygpriser och jobb inom flyg – och reseindustrin. Partierna skiljer sig åt på flera avgörande punkter. Det gäller bland annat konkurrensförhållanden med andra länder och transportslag samt kostnadsansvar. Två partier anser inte att det internationella flyget har stor betydelse för Sveriges näringsliv och turism! Vi redovisar här alla frågor och svar i enkäten.

Svenskt Flyg vill framföra ett tack till alla partier som lagt ner tid på att besvara frågorna.


Fråga 1: Vilken betydelse har väl fungerande flygtransporter för Sveriges näringsliv,  regionalpolitik och turism ?





































Parti


Svar


Kommentar från partiet


(c)


Stor


Flyget spelar en oerhört viktig roll i transportsystemet för näringsliv, offentlig sektor och privatpersoner.


(fp)


Stor



(kd)


Stor


I alla avseenden. Därför behövs flygplatser med olika inriktningar för tt möta behoven hos de olika restyperna


(m)


Stor



(mp)


Liten


Liten betydelse för södra Sverige, stor för norra.


(s)


Stor


Väl fungerande flygtransporter är en förutsättning för likvärdiga villkor att bo och bedriva företagsamhet  i hela landet. 


(v)


Liten


Väl fungerande flygtransporter har framför allt stor betydelse för den regionala utvecklingen i transportmässigt avlägsna regioner som Norrlands inland och Gotland där andra snabba kommunikationer till centralbygder saknas.


Svenskt Flygs  kommentar: Vare sig (v) eller (mp) har värderat betydelsen för Sverige av det internationella flyget i sina svar. Utrikesflyget är betydligt större än inrikesflyget.


Fråga 2: Flyget är den kollektivtrafik som bekostar huvuddelen av sin egen infrastruktur. Ska järnvägen i Sverige åläggas samma villkor?





































Parti


Svar


Kommentar från partiet


(c)


Nej


Även flyget erhåller statliga bidrag som vi stöder. Många flygplatser får kommunalt stöd.


(fp)


Nej


Men vi bör sträva efter att alla trafikslag behandlas lika.


(kd)


Nej


Banverket bör ej göras affärsdrivande. Statliga medel ska gå till järnvägens byggande och underhåll.


(m)


Ja


En större grad av konkurrensneutralitet bör eftersträvas. Dagens system är inte ekonomiskt optimalt.


(mp)


Nej



(s)


Nej


Flyget får idag investerings- och driftssstöd.


(v)


Nej


Däremot skall flyget åläggas samma villkor som järnvägen  dvs riktlinjerna för infrastrukturplaneringen skall beslutas av regering och riksdag och staten skall finansiera flyginfrastrukturen.


Svenskt Flygs  kommentar: Driftstöd till flyget är 115 miljoner per år och vissa flygplatsbyggen får smärre investeringsbidrag. Järnvägen får 8-10 miljarder per år i investerings- och driftstöd. Järnvägens del i transportarbetet är cirka 1/3 av flygets. Svensken reser 100 mil/år med tåg och 290 mil med flyg


Fråga 3: Staten äger / driver de 19 största flygplatserna i Sverige genom LFV. Ska större flygplatser bolagiseras och säljas ut helt eller delvis?





































Parti


Svar


Kommentar från partiet


(c)


Ja


Delprivatisera några av de större som ägs av LFV, t ex Arlanda, Landvetter och Sturup.


(fp)


Ja



(kd)


Nej


Arlanda och Landvetter bör inte säljas i nuläget. Inspektionen behöver dock skiljas från LFV för bättre konkurrens.


(m)


Ja


Arlanda, Landvetter och Sturup bör privatiseras.


(mp)


Nej



(s)


Nej


Nej, infrastrukturen bör vara i gemensam ägo.


(v)


Nej


Bolagisering och utförsäljning skulle ytterligare minska det politiska inflytandet över luftfarten.


Fråga 4: Skall svenska flygbolag och flygplatser ha samma konkurrensvillkor när det gäller statligt stöd/pålagor som andra bolag i EU ? (t ex statliga krigsriskgarantier)





































Parti


Svar


Kommentar från partiet


(c)


Ja


Lika villkor skall gälla mellan EU-länder


(fp)


Ja



(kd)


Ja


Det är viktigt att arbeta gränsöverskridande med skatter och avgiftssystem liksom att ge likvärdiga försäkringsvillkor.


(m)


Ja


En gemensam EU-policy bör eftersträvas och EU bör agera mot dolda subventioner


(mp)


Nej


Inga statliga stöd förutom till flygplatser I glesbygd. Försäkringsskydd löses av marknaden på kommersiella villkor.


(s)


Ja. 


Sverige driver frågan i EU.


(v)


Nej


Statliga subventioner till miljöskadlig verksamhet bör avskaffas (t ex det statliga driftsbidraget till kommunala flygplatser som har nära till snabba tågförbindelser)



Fråga 5: Ska flygpassagerarna betala för skyddet av flygplatser mot kriminella handlingar (security)? ( För de flesta andra transportverksamheter bekostas ”security” av samhället.)





































Parti


Svar


Kommentar från partiet


(c)


Nej



(fp)


Ja


Om avgifterna är rimliga.


(kd)


Nej


Inte enbart passagerarna. LFV måste samarbeta med polis och andra myndigheter som också bär kostnaderna.


(m)


Nja


Trafikslagen bör behandlas likvärdigt. Grundläggande säkerhet bör bekostas med allmänna medel


(mp)


Ja



(s)


Ja


Säkerheten vid ex tunnelbanestationer bekostas av kollektivtrafikresenärerna.


(v)


Ja



Svenskt Flygs kommentar. Kostnaden för säkerhetsskydd bedöms bli i spannet 50-500 kronor per enkelresa på svenska flygplatser om flygpassageraren skall stå för de nya kraven på investeringar och kontroller. (Det vore intressant att veta hur mycket tunnelbane- och tågpassagerarna betalar per resa för skyddsåtgärder mot terrorism.)


Fråga 6: Ska flygets miljöavgifter för buller, utsläpp vara högre än     vad som gäller för färjor och tåg ?





































Parti


Svar


Kommentar från partiet


(c)


Nej


Avgifter skall sättas i relation till miljöföroreningarna – förorenaren betalar.


(fp)


Nej



(kd)


Nej


Avgifterna skall stå i proportion till störningarna och utsläppen oavsett trafikslag.


(m)


Nej


Kostnadsneutralitet mellan trafikslagen eftersträvas


(mp)


Ja


Flygbolagen måste börja betala för flygbränslets miljöpåverkan genom bränsleskatter och CO2-skatt.


(s)


Nej


Skatter och avgifter ska motsvara trafikens samhällsekonomiska marginalkostnader.                            


(v)


Ja


Eftersom flyget är det mest energislukande och miljöbelastande transportsättet per personkilometer och bidrar till  både globala, regionala och lokala miljöproblem.



Svenskt Flygs kommentar: Järnvägen är befriad från skatt på el oavsett vilka kraftverk den kommer ifrån. Flyget betalar ingen skatt på flygbränsle. Flygets energiförbrukning per passagerarkilometer är ungefär en tiondel av den som snabbfärjan till Gotland (0,5 respektive 3,9 liter bränsle per passagerarmil). Färjetrafiken får 240 miljoner/år i statligt stöd. C:a 40.000 svenskar störs av buller från flyg och 400.000 av buller från järnväg.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten