Skriv ut  

Kullaflyg sätter in ATR 72 på Halmstad

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 november 2013
Trafiken mellan Halmstad och Stockholm växer. Kullaflyg ökar nu kapaciteten på Bromma genom att sätta in en ATR 72-500 på sträckan. Det ger 880 extra stolar per vecka.

Halmstad har två linjer till Stockholm, Kullaflyg som flyger på Bromma och Nextjet med trafik till Arlanda. De två flygbolagen delar på marknaden med en övervikt för Kullaflyg som har cirka 65 procent av passagerarna från Halmstad Airport. Efterfrågan har ökat konstant sedan Kullaflyg började trafikera Halmstad i augusti 2012 och för att möta den efterfrågan sätter bolaget nu in större flygplan.

– Ja, det på måndag går premiären med en ATR 72-500. Den ersätter den SAAB 2000 som vi flyger med nu och gör att vi ökar kapaciteten med 22 stolar i varje avgång, säger Torbjörn Gregorioff, vd för Kullaflyg till Flygtorget.
           
Den större maskinen är ytterligare en del i utvecklingen på Halmstad där Kullaflyg redan tidigare i år gick upp till en turlista med 40 rotationer i veckan. Efterfrågan har dock fortsatt, under september flög 6 717 personer med Kullaflyg från Halmstad och det är en ökning med 21 procent jämfört med samma månad förra året.
– Ja, det har alltså visat sig att tre-fyra avgångar per dag inte räcker, vi behöver fler stolar och då var det här den bästa lösningen eftersom den ger oss 880 fler stolar med samma tidtabell. Samtidigt ska vi komma ihåg att vi har hårt arbete framför oss för att fylla alla de platserna.
           
ATR 72-500 är ingen ny bekantskap för Kullaflyg som idag har två flygplan av typen igång på sträckan Ängelholm – Bromma. Expansionen i Halmstad innebär att Kullaflyg nyanställer fem personer.
           
Nextjet flyger en ATP med 68 stolar ombord på sträckan Halmstad – Arlanda.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ajajaj
Skrivet av Brunke, 2013-11-11 14:01:15
Vilket nerköp, åker hellre 2000 än ATR, är ju som att byta ner från Merca till Fiat uno i komfort och hastighet. Hur tänkte dom där?
Anmäl inlägget
nextjet
Skrivet av S, 2013-11-08 20:27:46
Nextjet flyger mest med Saab 340! Dessutom via JKG med Saaben, går kanske inte så bra för Nextjet.
Anmäl inlägget
42
Skrivet av 12, 2013-11-08 19:49:19
Om man räknar, blir det 42 pax per avgång ca! Det är för bra därför behövs en ny maskin då du inte kan sälja ombokningsbara biljetter!
Anmäl inlägget
Stämmer inte.
Skrivet av Sweda, 2013-11-08 18:54:33
Tvärtom! Sverigeflyg är smarta! Saaben har gått full mestadels. Speciellt på peak. Grattis till Braathens som får flyga med nya ATR maskiner!
Anmäl inlägget
I vems intresse är denna artikel?
Skrivet av Allt är fel, 2013-11-08 18:46:00
65% av en saab 2000 blir 33pax = SAAB340
Så om det är stolar man räknar så har säkert kullaflyg 65 procent.

Varför det står att nextjet flyger en ATP senare kan man ju undra.
Att det skulle gå bra på sträckan för kullaflyg lär inte stämma. 2000 har gått halvtom mest hela tiden. Inte ovanligt att det är lika mycket folk, eller fler, i lillsaaben som i 2000 på sträckan. Känns som att Sverigeflyg i ren desperation sätter in en ATR, knappast för att möta ett befintligt behov.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev