Skriv ut  

Norwegian köper fler Boeing 787

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 november 2013
Det behövs fler långdistansmaskiner och de ska vara Boeing 787 också i framtiden. Nyligen bekräftade Norwegian att bolaget blir Boeing trogna, trots de stora problem och kostnader som drabbat starten av långlinjesatsningen.

Norwegian 787
Norwegian 787

Norwegians vinst för tredje kvartalet i år var lägre än väntat, ner 270 miljoner norska kronor jämfört med samma kvartal förra året. Det är framför allt alla extra kostnader som långlinjesatsningen och de svåra problem att få den nya Boeing 787 att fungera, som tynger resultatet.

Drygt 100 miljoner norska kronor, cirka 113 miljoner svenska kronor, har Norwegian tvingats betala, bland annat för leasing av en Airbus A340 från HiFly, extra bränslekostnader och mat och hotellrum till strandade passagerare i New York och Bangkok. Om Boeing är beredda att ta på sig en del av de kostnaderna, är inte känt, inte heller om och i så fall hur mycket Norwegian kräver av flygplanstillverkaren.

Det minskade resultatet för tredje kvartalet till trots, menar Norwegian att strategin och framtidsplanerna fungera som de ska. Passagerarantalet ökade med 16 procent, främst tack vare den nya basen på Gatwick och trafiken därifrån ut i Europa. Även kabinfaktorn håller i sig trots att kapaciteten ökar i och med infasningen av nya Boeing 737-800 och ligger på 81 procent på kort- och medeldistanstrafiken och på drygt 90 procent på långlinjerna.

I samband med att siffrorna för det tredje kvartalet presenterades, meddelade också Björn Kjos att Norwegian förhandlar med Boeing om att köpa fler långdistansflygplan och det är Dreamlinern som gäller också i framtiden. En tredje Boeing 787-8 levereras i slutet av november och ska sättas in på de nya linjerna från Köpenhamn. Nästa år levereras ytterligare fyra och i början av 2015 den sista i nuvarande beställning. Men redan nu menar alltså Norwegian att det kommer att behövas fler långlinjemaskiner. Hur många det blir avslöjar inte bolaget, inte heller om det blir fler av basversionen B787-8 eller den större varianten B787-9. Ett köp av den större ger dels en något längre räckvidd, 15 750 kilometer istället för 15 200 kilometer. Den sex meter längre flygkroppen kan också utrustas med fler stolar, beroende på vilken sorts kabin som är aktuell.

Se Flygtorget tidigare intervju med Björn Kjos



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fantastisk blogg, synd bara med allé oseriösa.
Skrivet av Pilot, 2013-11-12 20:37:45
Har någon eller några av ni som skriver här en aning om vad B787 eller A350 är för flyg ? Jag har flugit B787 i cockpit 13 gånger. O varit i Toulouse i Frankrike o faktiskt varit med i en provflygning med A350. Båda flygmakinerna är fantastiska o otroliga att flyga. Så varför snacka till höger o vänster om vilket flyg är bäst ????? Vad vet ni egentligen ?
Har flugit , DC 8, DC10, Boeing 767, Boeing 747, o numera Airbus 321, 330 , 340.
Anmäl inlägget
o sanning
Skrivet av olleli, 2013-11-12 20:33:03
Varför tar ni bort mina insändare? Är ni helt vrikade ? Jag bara poängterade era ruttna arbets metoder genom att ni skriver o sanningar om norewgians ekonomi, är det någåt att bli sur över? Humor saknas hos er.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Pålle, 2013-11-11 15:28:00
Finns det park platser nog till alla dessa AOG 787 plan world wide?
Man måste väl redan nu börja tänka på att bygga fler remote park för 787 plan som står med div "fel"?!
Anmäl inlägget
Service?
Skrivet av snåljåp, 2013-11-11 12:56:54
Det blir med pris och inget annat Norwegian kan konkurrera.Flög med DY och 787:an från BKK-ARN på deras premium.Skönt flygplan ok komfort (old school b/c stolar) men produkten är bättre på andra bolags turistklass.Men som sagt ett skönt flygplan att vara passagerare på.
Anmäl inlägget
Service?
Skrivet av snåljåp, 2013-11-11 12:56:50
Det blir med pris och inget annat Norwegian kan konkurrera.Flög med DY och 787:an från BKK-ARN på deras premium.Skönt flygplan ok komfort (old school b/c stolar) men produkten är bättre på andra bolags turistklass.Men som sagt ett skönt flygplan att vara passagerare på.
Anmäl inlägget
Norwegian Long Haul
Skrivet av claes, 2013-11-11 12:17:54
Norwegian köper säkert en mix av 787-9/-10. Man byter in de "för små" 787-8 till bättre och lönsammare 787-9/-10. 787-10 blir nog optimalt för dem att tränga in passagerare i när de väl levereras. Den har räckvidd till Hawaii så endast ett fåtal 787-9 behöver vara kvar till slut. SAS får jobbigt med sina dyra och ganska feta A350XWB-900 mot de Irlänskregistrerade 787'orna förutom i business class där de kommer regera.
Anmäl inlägget
Samla kraft
Skrivet av Saltkammargutten, 2013-11-11 10:13:12
Detta är det smartaste. Behöver de justera i sitt LH nät så har de x antal piloter och x antal plan. Istället för en spretig flotta som Arne skriver. Så det är väl antingen eller B787 eller A350.
Anmäl inlägget
Väntat
Skrivet av Tiger, 2013-11-11 10:02:39
Får kjos ge 7-800 spänn för planen? Boeing säljer ut dessa maskiner till vrakpriser. Detta kommer bli deras sämsta projekt nånsin.
Anmäl inlägget
Endast det bästa är gott nog
Skrivet av Fleksnes, 2013-11-11 09:34:01
Bara Airbus som ligger bakom all negativ reklam om et sketet batteri för att de själva ska bli populärare med sina modeller som är värdelösa!
Anmäl inlägget
787 framför a350
Skrivet av Arne, 2013-11-11 09:28:32
Antagligen för de har avtal med Boeing och inte med Airbus, därför blev 787 det billigare alternativet... Så inte så intressant egentligen och varför ha en spretig flotta? Kräver kabinpersonal, annan utbildning för piloterna.. less is more om man vill spara pengar.
Anmäl inlägget
Inte oväntat...
Skrivet av Sim, 2013-11-11 08:11:44
I was expecting this! Kul att de köper Nya våran, men intressant att de väljer 787 före A350! Dessa kan behövas i deras Asien satsning från ARN! Frågan är bara när de kommer att levereras...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev