Det finns 44 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Re: Pilot-Benny
Skrivet av Rupert, 2013-11-23 18:00:05
...hehe han om någon vet väl vart han ska sätta dolken någonstans.
|
|
Re: Pilot-Benny
Skrivet av Navigator, 2013-11-23 15:16:22
Det mest skrämmande är att han bland Väsbyborna - inklusive politikerna - anses vara FLYGEXPERT...
|
|
Pilot-Benny
Skrivet av Hasse, 2013-11-23 08:54:32
Det är tragikomiskt att den ledande personen i Väsby mot buller, Benny Rueterhage, är en gammal bitter SAS-pilot.
|
|
statlig korruption
Skrivet av olleli, 2013-11-22 13:40:57
Pysar bana 3 är ett av alla ned tystade korrumptions saker i swe, den byggdes för statliga pengar, att erhålla klirret måste man bygga ngt bana3 låter ok en liten del användes till bygget, man struntade i miljöutredningar AVSIKTLIGT. klirret var ju viktigast at få. Snacka tyst att swe är korumptions fritt, pysar! swe är jantelag och korruption samt överskatter att bekosta det.köper viss journalistik att skriva så som man vill att det ska se ut. Avsikligt Missad miljö utredn
|
|
statlig korruption
Skrivet av olleli, 2013-11-22 13:24:47
Pysar bana 3 är ett av alla ned tystade korrumptions saker i swe, den byggdes för statliga pengar, att erhålla klirret måste man bygga ngt bana3 låter ok en liten del användes till bygget, man struntade i miljöutredningar AVSIKTLIGT. klirret var ju viktigast at få. Snacka tyst att swe är korumptions fritt, pysar! swe är jantelag och korruption samt överskatter att bekosta det.köper viss journalistik att skriva så som man vill att det ska se ut. Avsikligt Missad miljö utredn
|
|
muppet show
Skrivet av Gonzo, 2013-11-22 09:12:22
Det är väl lika troligt att dom stänger bana3 som att dom river upp järnvägen under Arlanda. Samma järnväg som använder grön el eller vad politikerna svamlar om. Elen kommer bla från förstörda älvar i norrland och svenska kärnkraftverk som håller Tjernobyl klass.Vad dom håller på med är byråkratiskt trams som i slutändan mynnar ut i just ingenting. Föresten, om nu banan längs ner så får dom lös lite tomtmark att bygga bostäder på...
|
|
Re:Stefan
Skrivet av Jag, 2013-11-22 01:20:25
Det är ju inte flygledarens fel att man inte får göra VA. Klagomål om den saken bör tas med flygplatsens ägare, dvs Swedavia.
|
|
Kurvat funkar redan
Skrivet av DRR, 2013-11-21 23:57:08
Jag var på miljörättegången. Det finns ingen miljöbegränsning för visuella approacher. Bara påhittad av LFV. Kurvade inflygningar finns och funkar men LFV har inget sekventieringssystem. U-V vill ha mer trafik på ARN men att visuella ska användas då molnbasen är över 2500 ft. Klaga inte på U-V. Klaga på Swedavia och LFV.
|
|
Ibland...
Skrivet av Jonas, 2013-11-21 23:09:53
....Tycker jag fakiskt synd om Klas Nilsson. Så många gånger han får göra damage control för K-Å W, O S och T C alltså. Att vara PR ansvarig hos oss kan inte vara en höjdare...
|
|
Visuell inflygning
Skrivet av Stefan, 2013-11-21 22:31:02
Testa och fråga om en visuell inflygning till ESSA och se vad flygledaren säger. Numera har ESSAs flygledare ingen aning om vad en visuell inflygning är....
|
|
UNÖDIG KATASTROF FÖR FLYGET.
Skrivet av Deltagare; SAMRÅD, Jan. 2009. , 2013-11-21 22:01:22
Vid SAMRÅDET's möte i Sky City, ARN 22 jan 2009 presenterade jag US Standard SAAAR, Ref. Doc.8260.52, June 3,2005; & ICAO Doc.9905-AN/471 RNP AR; 29Nov 2007 båda regelverk for KURVADE INFLYGNINGAR. Alternativ; - vidare till circling minima mot RW01L; med visuellt landning RW01R. IATA/ICAO Rep. som arbetade fram här nämnda dokumenter; - men ingen responce ifrån berörda parter m.f.
|
|
När?
Skrivet av Navigator, 2013-11-21 20:37:59
Dum fråga kanske, men: upphör nuvarande miljötillstånd att gälla så fort det nya vinner laga kraft (efter alla överklaganden), eller rullar det på till 1 januari 2018? Är det verkligen risk att "Bana 3" stängs nu på onsdag? Och förresten är det väl bara inflygningar till 01R som omfattas av miljövillkor?
|
|
Kjell-Åke
Skrivet av Bengans kompis, 2013-11-21 20:32:59
Ge dig för fasiken Kjell-Åke! Inse att du inte har någon koll på vad du snackar om!
|
|
RE: Kjell-Åke
Skrivet av Bengan, 2013-11-21 20:20:03
Det är ingen som ifrågasätter att dom har mer trafik!!! Men det finns MASSOR av orsaker till detta som du bevisligen inte förstår. Därmed är ditt resonemang meningslöst. Hur kan du inte förstå detta?! Du jämför äpplen och päron!
|
|
Re; Bengan
Skrivet av Kjell-Åke, 2013-11-21 19:49:12
Ok, Bengan, jag trodde att Flygrevyn är till för alla, inte bara självutnämnda experter, jag skriver som vanlig flygintresserad, har läst Flygrevyn kanske långt innan du! Avslutar mina inlägg nu men vet att det finns många flygplatser med enbart en bana som har/haft tät trafik. T.ex. San Diego, Kai Tak i HongKong med fl. Ha dert så gott Bengan!
|
|
Bygg ut Arlanda
Skrivet av Gus, 2013-11-21 19:06:23
Kommunalrådet i Umeå sa, före bana tre byggdes, följande: - Det finns ingen kommun i Sverige som skulle tackat nej till en befolkningsutveckling som Sigtuna haft efter det att Arlanda byggdes. - Vill vi ha konkurrens inom flyget, bygg ut Arlanda. Om sagt idag: - Sigtuna och Upplands Väsby ska vara tacksamma att Arlanda finns. - Se till att bygga ut Arlanda så att vi har en flygplats med kapacitet att ta hand om flyg och passagerare.
|
|
Fördelning
Skrivet av Janne, 2013-11-21 19:04:05
Lägg över lite trafik på Landvetter och Malmö istället där finns ledig kapacitet.
|
|
RE: Kjell-Åke
Skrivet av Bengan, 2013-11-21 18:49:09
Då inser du kanske nu att du inte är kapabel att uttala dig om detta och att det inte är så enkelt att göra den jämförelsen? Du har helt enkelt helt fel i dina resonemang. Det är en mängd faktorer som avgör maxrate. Jag vet att du aldrig kommer att erkänna detta men lik förbaskat är det så.
|
|
RE; Benjan
Skrivet av Kjell-Åke, 2013-11-21 17:09:37
Hej, jag tänker inte högt, jag skriver istället! Tyvärr är jag inte insatt i vad du menar med L,M,H och rate och földe men antar det har nått med flyg att göra! Jag bara flyger ofta. Däremot tror jag att dom styrande på Gatwick har haft lång tid på sej att vänja sej vid att dom endast har en bana och möjligheten att bygga nån ytterligare är begränsad i tätbebyggda Londonregionen och då fungerar det ändå!
|
|
Humlan vrålar
Skrivet av Saltkammargutten, 2013-11-21 16:50:37
Är det inte invånarna i Upplands Väsby som klagar så är det väl några sällsynta insekter eller skägglavar som kan bli traumatiserade. Sverige i ett nötskal. Nötter!
|
|
Undrar
Skrivet av Noice, 2013-11-21 16:37:20
Varför pratas det oftast om buller som miljöproblem när vi snackar flygplatser. Om man nu ska göra en kurvad inflygning till bana 01R när man kommer söder ifrån som merparten av trafiken torde komma ifrån, hur mycket längre blir inte den inflygningen. Längre flygvägen mera utsläpp. Samma borde gälla vid utflygning i viss mån. Förstår dessa miljö talibaner att deras önskan om mindre buller troligtvis skulle öka utsläppen.
|
|
RE; Kjell-åke
Skrivet av Bengan, 2013-11-21 16:07:38
Tror du att den jämnare trafiken (L, M och H) som Gatwick har påverkar vilken rate man kan ha. Tror du att Gatwick har ett jämnare flöde under fler timmar under dagen påverkar? Tror du att det kan vara så att peaktid kan vara väl så hög på Arlanda och därmed momentant behov av bankapacitet behöver vara högre. Jag tänker du verkar ju ha satt dig in i dessa frågor när du tänkte högt...
|
|
Arlanda vv Gatwick
Skrivet av Kjell-Åke, 2013-11-21 15:21:30
Jag tycker naturligtvis alla banor på Arlanda ska användas, dom finns ju redan där, byggda för miljarder! Ville bara visa att Gatwick med drygt 40000 rörelser men än Arlanda per år klarar sej med en enda rullbana.
|
|
Ärna flygplats blir ett komplement till ARN
Skrivet av Anders Celsius Airport-Uppsala, 2013-11-21 15:04:00
Eftersom Ärna flygplats i Uppsala med två rullbanor fått klartecken av regeringen så blir det förmodligen ett negativt beslut för Arlanda eller i varje fall ett beslut med kraftiga inskränkningar.
|
|
Parallella
Skrivet av Conny, 2013-11-21 13:36:01
Dumma människor som inte förstår skillnaden på antal banor och effekten av att ha dom parallella kontra korsande!
|
|
Miljöpippi
Skrivet av Matte, 2013-11-21 13:05:17
Miljöpartiet drömmer våta drömmar om att stänga Arlanda och Bromma. De som bor i Mupplands-Väsbyborna som klagar visste mycket väl att det låg en expanderande flygplats i närheten. Arlanda byggdes långt tidigare än Väsby C. Sedan undrar jag vilken idiot som kommit på att biltrafiken skall räknas in i CO-utsläppen ? Nästa steg blir väl att räkna in E4:an också eftersom den tangerar staketet.
|
|
nysvensk bakom spakar
Skrivet av olleli, 2013-11-21 12:40:04
Sätt en nysvensk bakom spakar ge enkla instruktioner be denne ta av sig tofflorna för ett hållfasthets prov på ......... får ej uppvigla
|
|
Jämförelse med CPH
Skrivet av Serafim Ärla, 2013-11-21 12:15:14
Påståendet att ARN skulle klara sig med bana 1 & 2 i jämförelse med CPH:s två huvudbanor är inte helt relevant. CPH:s 04/22 L & R är parallellbanor som namnet antyder. Det möjliggör fler rörelser per timme.
|
|
Lösning?
Skrivet av Serafim Ärla, 2013-11-21 12:12:38
Skulle man inte kunna kräva att de bolag som trafikerar ARN inför teknik och procedurer så att de kan göra kurvade inflygningar? Bolag som trafikerade Kai Tak i Hong Kong var tvungna att ge sina piloter på den rutten speciell utbildning t.ex.
Effekterna blir möjligen att några bolag lägger ner trafik till ARN. Men de flesta marknader är ju fria (t.ex. inom EU och till/från Nordamerika) så detta vacuum ersätts ju snabbt av annan aktör.
|
|
Re;Kjell-åke
Skrivet av Dalle, 2013-11-21 11:46:08
Arlanda och Gatwick har ungefär samma antal rörelser. Får det dig att funderar på om det är fler större flygplan med fler passagerare på Gatwick än på Arlanda...?
|
|
Merkelig at
Skrivet av pf, 2013-11-21 11:00:06
man ikke har kontroll over dette når man bygger den tredje banen.
Er det slik at svensk lovgivning og byråkrati slår seg selv i hjel??
Og, som det påpekes, kan man avvikle ARN's nåværende trafikk med to baner? Jeg antar at veksten på inrikes ikke har kommet i den grad man planla og bygget ut kapasiteten, den tredje banen for.
|
|
Miljömuppen
Skrivet av TG, 2013-11-21 10:58:51
Riv alla hus i Upplands Väsby och internera de klagande miljömupparna på en kapitalistiskt uppfostringsanstalt i nordligaste Norrland. Där kan de arbeta i gruvorna och lära sig den sanna läran. Eftersom de gillar trampcyklar, surmjölk och groddar kan de få cykla till Stockholm när de har permission var 20:e år. Maten de får äta blir just bara böngroddar och surmjölk.
|
|
1,2 eller 3 banor..
Skrivet av Kjell-Åke, 2013-11-21 10:54:38
Man kan kanske titta utanför Stockholm och Sverige... Gatwick Airport är näst största flygplats i England. 33 milj. pass. och endast EN rullbana!
|
|
Bygg en 4,e bana
Skrivet av stefan, 2013-11-21 10:32:42
Man får väl bygga en 4,e bana åt ett annat håll då så blir det jätte mycket bättre....
|
|
Två tankar
Skrivet av Fröken Vinge, 2013-11-21 10:32:38
PK-mupparnas långfingrade grepp om moder Sveas hals har nu hårdnat så att bara döden återstår.
Intressant tanke att väga in biltrafiken i utsläppen för att försöka strypa Arlanda.
Själva tar vi bilen när vi hälsar på mormor och morfar. Ska de också förbjudas?
|
|
staten är ett samhallföretag (skyddadverkstad)
Skrivet av olleli, 2013-11-21 10:13:18
Se hur det götslas med våra skatte pengar: ingen miljö utvärdering innan bana3 byggdes, bara byggdes.Nu risk för ta bort den.Sas som har staten som delägare får olaglig skatte sponsring till sin avdeling av denna jätte samhall verksamhet. Europeiska flygbolag har gjort en klagan om detta i europa domstolen, det Detta ser SAS som en vinning lång väntetid hos europa dom stolen. SAS hackar på Kung RYAN AIR för att dom är kloka nog ej använda i samhall flygplatser
|
|
staten är ett samhallföretag (skyddadverkstad)
Skrivet av olleli, 2013-11-21 10:04:43
Se hur det götslas med våra skatte pengar: ingen miljö utvärdering innan bana3 byggdes, bara byggdes.Nu risk för ta bort den.Sas som har staten som delägare får olaglig skatte sponsring till sin avdeling av denna jätte samhall verksamhet. Europeiska flygbolag har gjort en klagan om detta i europa domstolen, det Detta ser SAS som en vinning lång väntetid hos europa dom stolen. SAS hackar på Kung RYAN AIR för att dom är kloka nog ej använda i samhall flygplatser
|
|
Antal banor
Skrivet av LasseC, 2013-11-21 09:58:01
Olle En liten räkne lektion 50 +50 =100. Tar du bort 50 så blir det 50 kvar eller hur. Starter på ena banan och landningar på den andra. Både ARN och CPH (Kastrup) har 3 banor varav en bana går tvärs de 2 andra
|
|
arlanda
Skrivet av Percy, 2013-11-21 09:53:56
Det måste vara bättre att flytta de som bor i Upp-V Jag blir också trött på alla dessa människor som klagar för jämnan.De visste om flygplaysen när de fluttade dit.
|
|
Dårarnas diktatur
Skrivet av Saltkammargutten, 2013-11-21 08:58:48
Låt förnuft besegra idioti för en gångs skull i detta land. Bana 3 är en bra investering för framtiden. Flygplatsen är 50 år gammal och klart att folk visste vad de flyttade till. Bromma finns fortfarande kvar trots alla hot om stängning.
|
|
Lägg ner Väsby
Skrivet av Maggan, 2013-11-21 08:32:19
Människor kan flytta, det kan inte flygplatsen. Som föregående kommentar lyfter fram: visste inte folk om Arlandas existens? Swedavia borde införa spärr i systemet för alla som är bokförda i Väsby som förbjuder dem från att flyga.
|
|
04/22 L o R samt 12/30
Skrivet av Darling, 2013-11-21 08:30:00
Har Kastrup bara 2 banor...?
|
|
Väsby
Skrivet av Jocke, 2013-11-21 08:25:02
Det är ju bara att hoppas att dessa människor inte använder flyget. Visste man inte om att Arlanda fanns innan man flyttade till Väsby? Blir så trött på dessa människor.
|
|
Varför?
Skrivet av Olle, 2013-11-21 08:08:51
Varför innebär en begränsning/stängning av trafiken på Bana 3 en sådan katastrof - att man tvingas reducera trafiken på Arlanda med upp till 50 procent? Kastrup har ju bara två banor och betydligt mycket mer flygtrafik än Arlanda.. Vilket är problemet?
|
|