Det finns 31 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Vem har varit i spåret?
Skrivet av KristianLuuk, 2014-01-06 20:07:44
Intressant med NPH:er under de sista 4 åren,allt från teknik till flygavdelning, mååååånga har passerat och det verkar finnas en röd tråd,: vart är vi på väg 10p... Ett namn på 4 bokstäver med ovanliga konsonanter på slutet.
|
|
skyldigheter
Skrivet av Controller, 2014-01-06 17:44:24
Individer jag har pratat med på HS så har hela förloppet varit en ren cirkus! Från NPH:er till pilotkåren, bara det hur vederbörande avsatte AM och kom på att " not the smartest move, du får jobbet tillbaka"
Hur Pilotkåren har accepterat dett och inte gått ut i strejk, det mina vänner är en gåta. Om det finns någon individ som kan förklara detta, I am ideal era!?!
|
|
@Dr.Watson
Skrivet av Controller, 2014-01-06 17:34:53
Absolut är det är den enskildas engagemang som gör skillnaden. Men nu var det ändå så att HS har ett stort engagemang i deras pilotkår, så vad mer kan man begära?
Sedan vill jag påstå att det enda facket som ligger i framkant med att rekryterar är Unionen. Under mina år i branschen har SPF visat sig ytterst få gånger, för att inte tala om frånvaron i flygskolorna bland nya piloter. Nä, där har dom verkligen legat på latsidan!
|
|
Tips på att göra i Stockholm
Skrivet av Gabriella, 2014-01-06 14:34:05
Det finns mycket att göra i Stockholm när det är enkelt att ta sig dit. ABBA museet är väl värt ett besök och även en spökvandring i Gamla stan http://www.spökvandring-stockholm.se.
|
|
@ Controller
Skrivet av Dr.Watson, 2014-01-05 15:15:06
Facket blir aldrig bättre än den enskildes engagemang, ditt. Nu har vi i Sverige i valt att ha ett system där fack och företag lever i symbios med MBL som riktlinje. Tyvärr har företagsledarna i Sverige tagit intryck av utländskt företagsledande från en arbetsmarknad där man har det mesta reglerat i lagstiftning, vilket vi inte har i Sverige. Det gör att det råder obalans just nu på arbetsmarknaden, facken är på tillbakagång. Två vägar finns att gå, ökat engagemang eller lagstiftning.
|
|
Varför flyg överhuvudtaget?
Skrivet av Rogge, 2014-01-05 15:14:57
Åk tåg istället!! :)
|
|
Inkompetens!
Skrivet av Controller, 2014-01-05 00:23:08
Det är ganska uppenbart varför och hur detta har gått till… Det är inte första gången detta sker i Sverige, nej pratar inte om Skyways.
En enkel ekvation och det fungerade ypperligt bra den här gången också. En person med ben i två olika bolag som styr det på makronivå.
En tes som blir verklighet och bevis på hur facket visar upp en fantastisk brist på ekonomisk kompetens och insikt!
Det är bara att säga grattis till vederbörande och tufft för drömmarna!
|
|
Timebuilding
Skrivet av Kuskaren, 2014-01-03 22:20:19
Blir bra med AIS, man får som styrman köpa linetraining och samtidigt kommer folk dit dom ska. Så får Sally in lite mer deg.
|
|
Förtroende o säkerhet
Skrivet av Resenär, 2014-01-03 21:56:14
som resenär känner man inget större förtroende för varken DIrektflyg eller deras nya lösningar. Flygsäkerhet med billiga utländska piloter? Känns sisådär, blir nog tåget framöver.
|
|
F50 vs ATP
Skrivet av Gnurra, 2014-01-03 21:34:48
exskx: Du blandar ihop SDL och ORB när det gäller Amapola va?
|
|
Näver
Skrivet av räven, 2014-01-03 20:55:39
Lugn å fin,det kommer ALDRIG att gå.
|
|
@underbarapiloter
Skrivet av Martin, 2014-01-03 20:34:29
Kanske man ska fundera på om Direktflyg verkligen har en fungerande affärsidé. Istället för att skapa intäkter så väljer man att skära kostnader och tyvärr är det personal som kostar mest pengar.
Tycker själv att Direktflyg borde ha agerat annorlunda och att lösningen man nu har valt inte bör vara ett alternativ alls.
|
|
@underbarapiloter
Skrivet av Martin, 2014-01-03 20:32:59
Varför skall ägaren av planen inte ta ut leasingavgift? Problemet kanske ligger i att den är för hög, för man måste ändå tänka på att flygplanen kostar pengar även för ägaren.
Och hur många vet hur pass kostnadsfördelningen är, kanske står ägarbolaget för alla underhålls & reparationskostnader m.m.
|
|
tomte
Skrivet av @underbarapiloter, 2014-01-03 20:22:49
Du säger att vi ska betala -1.7,kanske direktflygs ägare skulle sluta ta 40 milj i leasingavgifter av sitt eget bolag istället...
|
|
Rätt, så rätt!
Skrivet av exskx, 2014-01-03 20:01:10
Håller med "Mange & Max Ruby! Inget dramatiskt? Prova arbetsförmedlingen ett par månader och testa skyddsnätet. Det är dramatiskt nog för vem som helst. Men som M:R sa: En å annan krossad människa...! För övrigt slutar Amapola i SDL då posten ändrar kapacitet där och tar dit West Air istället. SDL-GOT får ny operatör ifrån,....gud vet vart. Torget kommer väl med en blänkare om nå´n vecka när dom fått reda på det! Välkomna ombord!
|
|
Vakna
Skrivet av Underbara Piloter, 2014-01-03 19:54:24
Direktflyg har en ackumulerad EBIT på -37,8 MSEK mellan 2010-2012. Ägarna har sponsrat Er piloter med 1,7 MSEK för att Ni ska kunna bygga tvåmotortid. Det är en osedvanligt snäll ägare ska Ni veta. Alla piloter är som vanligt bäst på att driva affärer, varför då inte betala in dessa 1,7 MSEK vardera på måndag och visa hur det går till - inte?
|
|
Vilket bolag?
Skrivet av Kent, 2014-01-03 16:55:24
Vilket av dessa 3 bolag kmr vi ha på rutten sdl-lla?
|
|
När kopierar Nextjet?
Skrivet av Patrik Pilot, 2014-01-03 15:22:11
När tror ni att Nextjet gör sig av med sina piloter och söker andra lösningar? Det är ju som en tidigare kommentar skrev bara frågan om att bolagen tjänar så mycket pengar som möjligt. Lär inte vara många bolag som fortsätter med att anställa piloter som ändå bara gnäller och kostar en massa pengar för ägarna.
|
|
Leasing
Skrivet av EMB, 2014-01-03 15:00:41
Direktflyg lämnar tillbaka sina J32 till leasingbolaget...LARGUS som ägs av Salenia AB som äger Direktflyg... En mer intressant fråga är, vem Largus nu ska leasa ut sina J32:or till ? Måhända Avies eller AIS .... Kanske !
|
|
B
Skrivet av A, 2014-01-03 13:50:26
Holländska flygskolan
|
|
Vilka piloter ska flyga?
Skrivet av Pilot, 2014-01-03 13:23:31
Kommer det vara samma piloter i det nya bolaget som ska flyga Jetstream, eller är det Holländska piloter?
|
|
Hm.
Skrivet av Firma ruffel&båg, 2014-01-03 12:15:47
Flygplanen leasades från ägaren själv till sig själv,dock en hööööög leasingavgift,resten kan ni räkna ut själv.
|
|
Människor inget värda, förutom pengarna de betalar
Skrivet av Max Ruby, 2014-01-03 12:09:04
En och annan krossad människa på vägen spelar ingen roll...
Go direktflyg! Sunda, friska företag!
|
|
Direkt riktat till Direktflyg
Skrivet av Agneta, 2014-01-03 11:43:45
Va duktiga ni i ledningen på Direktflyg är som tar oss ännu ett par steg tillbaka i utveckligen. :) Riktigt fina affärsmänniskor med näsa för snabba affärer och genvägar kring moral och etik! Ett föredömme för alla som vill driva ett företag frammåt och levnadstandard för anställda bakåt! Men, vadå, vi lever ju bara en gång så vad spelar det för roll om 100 år! Ni sover ju gott om nätterna idag, eller hur? ;) Haha! :D
|
|
Väntar
Skrivet av Oj oj, 2014-01-03 11:32:03
Snart stängs kommentarmöjligheten,brukar bli så när det snackas om direktflyg.dom sitter på kontoret och modererar istället för att försöka sälja biljetter.
|
|
Tezz
Skrivet av Mange, 2014-01-03 11:22:09
"det är inget som helst dramatiskt i det, säger vd Tezz Olofsdotter till Flygtorget."
Håller direktflygs piloter med om att denna situation är helt odramatisk? Kommentar tezz?
|
|
Flygplanen
Skrivet av David, 2014-01-03 11:15:47
Vem leasade de flygplanen ifrån?
|
|
Oroande
Skrivet av Niclas , 2014-01-03 10:14:08
Vad hände med Direktflygs piloter?
|
|
Resebyråkonvertering
Skrivet av Dr.Watson, 2014-01-03 09:58:11
Trenden i hela branschen är att distansera sitt ansvar till kunder och personal. Detta för att förenkla och förbilliga verksamheten. Man slipper myndighetskrav på organisationen då man bara säljer biljetter. Alla andra tjänster köps in av underleverantörer. Liknande utveckling ser vi sedan flera år i byggsektorn, där man ofta har problem med kvalitets och ansvarsfrågor, där tredjepart blir lidande. http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Luftfart/flygb_som_inte_flyger.pdf
|
|
?
Skrivet av Alibaba, 2014-01-03 09:51:08
Äventyras flygsäkerheten om det är fler flygbolag? Direktflyg ansvarar väll inte längre för flygsäkerheten, det är väll flygbolagen som tar det ansvaret?
|
|
Undrar
Skrivet av Flygsäkerhet, 2014-01-03 09:37:53
Med nya operatörer hit och dit som väljs för att de har låga kostnader kan man undra hur det blir med flygsäkerheten i regionalflyget i Sverige?
|
|