Skriv ut  

Tre flygbolag tar över Direktflygs trafik

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 januari 2014
I Oskarshamn tar ett holländskt bolag över trafiken till Arlanda. Samma system införs i resten av Direktflygs linjenät när tre olika leverantörer tar över flygverksamheten.

Direktflyg

Den 13 januari återupptas flygtrafiken mellan Oskarshamn och Arlanda, en linje som Direktflyg trafikerat de senaste åren. Men nu blir det istället holländska AIS som flyger på uppdrag av Direktflyg som dock även i fortsättningen står för biljettbokning, marknadsföring och administrativa funktioner.

- Ja, Direktflyg har inte längre operativ verksamhet med flygplan och piloter. Vi är i fortsättningen som Sverigeflyg, det är inget som helst dramatiskt i det, säger vd Tezz Torssdotter till Flygtorget.

Det dussinet rutter som ingår i linjenätet flygs nu av tre olika flygbolag: estniska Avies, som idag trafikerar tre av sträckorna i den upphandlade trafiken, svenska Amapola och alltså holländska AIS som nu gör ett första insteg på den svenska flygmarknaden.

Liksom tidigare är det i huvudsak Jetstream 32 med 19 stolar ombord som sätts in i produktionen. Både AIS och Avies har uteslutande den modellen i flottan, medan Amapola, som flyger sträckan Sundsvall -– Göteborg, använder en Fokker 50. Den flotta av Jetstream 32 som Direktflyg tidigare använde i Sverige var alla leasade och är nu returnerade till leasingföretagen.

I Oskarshamn blir det som tidigarer två turer per dag till Stockholm och till största delen är det affärsresenärer med koppling till kärnkraftverket som utgör passagerarunderlaget.

- Därför är det en fördel att flygningarna går till Arlanda och inte Bromma. Många av våra resenärer kommer hit från Europa, säger flygplatschefen Hans Ranestål.

Banan i Oskarshamn är 1 500 meter lång vilket gör att Jetstream är en passande flygplanstyp på flygplatsen som har ett klass 2C-certifikat.

- Men jag skulle säga att vi egentligen är en typisk SAAB 340-flygplats och vi har haft flygplan i den storleken här sedan starten 1970. Just nu håller inte passagerarunderlaget för det. Vi ligger normalt på cirka 12 000 passagerare men hade förra året, 2013, cirka 9 000, säger Hans Ranestål.



Kommentera artikeln
Det finns 31 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vem har varit i spåret?
Skrivet av KristianLuuk, 2014-01-06 20:07:44
Intressant med NPH:er under de sista 4 åren,allt från teknik till flygavdelning, mååååånga har passerat och det verkar finnas en röd tråd,: vart är vi på väg 10p... Ett namn på 4 bokstäver med ovanliga konsonanter på slutet.
Anmäl inlägget
skyldigheter
Skrivet av Controller, 2014-01-06 17:44:24
Individer jag har pratat med på HS så har hela förloppet varit en ren cirkus!
Från NPH:er till pilotkåren, bara det hur vederbörande avsatte AM och kom på att " not the smartest move, du får jobbet tillbaka"

Hur Pilotkåren har accepterat dett och inte gått ut i strejk, det mina vänner är en gåta. Om det finns någon individ som kan förklara detta, I am ideal era!?!

Anmäl inlägget
@Dr.Watson
Skrivet av Controller, 2014-01-06 17:34:53
Absolut är det är den enskildas engagemang som gör skillnaden. Men nu var det ändå så att HS har ett stort engagemang i deras pilotkår, så vad mer kan man begära?

Sedan vill jag påstå att det enda facket som ligger i framkant med att rekryterar är Unionen. Under mina år i branschen har SPF visat sig ytterst få gånger, för att inte tala om frånvaron i flygskolorna bland nya piloter. Nä, där har dom verkligen legat på latsidan!
Anmäl inlägget
Tips på att göra i Stockholm
Skrivet av Gabriella, 2014-01-06 14:34:05
Det finns mycket att göra i Stockholm när det är enkelt att ta sig dit. ABBA museet är väl värt ett besök och även en spökvandring i Gamla stan http://www.spökvandring-stockholm.se.
Anmäl inlägget
@ Controller
Skrivet av Dr.Watson, 2014-01-05 15:15:06
Facket blir aldrig bättre än den enskildes engagemang, ditt. Nu har vi i Sverige i valt att ha ett system där fack och företag lever i symbios med MBL som riktlinje. Tyvärr har företagsledarna i Sverige tagit intryck av utländskt företagsledande från en arbetsmarknad där man har det mesta reglerat i lagstiftning, vilket vi inte har i Sverige. Det gör att det råder obalans just nu på arbetsmarknaden, facken är på tillbakagång. Två vägar finns att gå, ökat engagemang eller lagstiftning.
Anmäl inlägget
Varför flyg överhuvudtaget?
Skrivet av Rogge, 2014-01-05 15:14:57
Åk tåg istället!! :)
Anmäl inlägget
Inkompetens!
Skrivet av Controller, 2014-01-05 00:23:08
Det är ganska uppenbart varför och hur detta har gått till…
Det är inte första gången detta sker i Sverige, nej pratar inte om Skyways.

En enkel ekvation och det fungerade ypperligt bra den här gången också. En person med ben i två olika bolag som styr det på makronivå.

En tes som blir verklighet och bevis på hur facket visar upp en fantastisk brist på ekonomisk kompetens och insikt!

Det är bara att säga grattis till vederbörande och tufft för drömmarna!
Anmäl inlägget
Timebuilding
Skrivet av Kuskaren, 2014-01-03 22:20:19
Blir bra med AIS, man får som styrman köpa linetraining och samtidigt kommer folk dit dom ska. Så får Sally in lite mer deg.
Anmäl inlägget
Förtroende o säkerhet
Skrivet av Resenär, 2014-01-03 21:56:14
som resenär känner man inget större förtroende för varken DIrektflyg eller deras nya lösningar. Flygsäkerhet med billiga utländska piloter? Känns sisådär, blir nog tåget framöver.
Anmäl inlägget
F50 vs ATP
Skrivet av Gnurra, 2014-01-03 21:34:48
exskx: Du blandar ihop SDL och ORB när det gäller Amapola va?
Anmäl inlägget
Näver
Skrivet av räven, 2014-01-03 20:55:39
Lugn å fin,det kommer ALDRIG att gå.
Anmäl inlägget
@underbarapiloter
Skrivet av Martin, 2014-01-03 20:34:29
Kanske man ska fundera på om Direktflyg verkligen har en fungerande affärsidé. Istället för att skapa intäkter så väljer man att skära kostnader och tyvärr är det personal som kostar mest pengar.

Tycker själv att Direktflyg borde ha agerat annorlunda och att lösningen man nu har valt inte bör vara ett alternativ alls.
Anmäl inlägget
@underbarapiloter
Skrivet av Martin, 2014-01-03 20:32:59
Varför skall ägaren av planen inte ta ut leasingavgift? Problemet kanske ligger i att den är för hög, för man måste ändå tänka på att flygplanen kostar pengar även för ägaren.

Och hur många vet hur pass kostnadsfördelningen är, kanske står ägarbolaget för alla underhålls & reparationskostnader m.m.
Anmäl inlägget
tomte
Skrivet av @underbarapiloter, 2014-01-03 20:22:49
Du säger att vi ska betala -1.7,kanske direktflygs ägare skulle sluta ta 40 milj i leasingavgifter av sitt eget bolag istället...
Anmäl inlägget
Rätt, så rätt!
Skrivet av exskx, 2014-01-03 20:01:10
Håller med "Mange & Max Ruby! Inget dramatiskt? Prova arbetsförmedlingen ett par månader och testa skyddsnätet. Det är dramatiskt nog för vem som helst. Men som M:R sa: En å annan krossad människa...! För övrigt slutar Amapola i SDL då posten ändrar kapacitet där och tar dit West Air istället. SDL-GOT får ny operatör ifrån,....gud vet vart. Torget kommer väl med en blänkare om nå´n vecka när dom fått reda på det! Välkomna ombord!
Anmäl inlägget
Vakna
Skrivet av Underbara Piloter, 2014-01-03 19:54:24
Direktflyg har en ackumulerad EBIT på -37,8 MSEK mellan 2010-2012. Ägarna har sponsrat Er piloter med 1,7 MSEK för att Ni ska kunna bygga tvåmotortid. Det är en osedvanligt snäll ägare ska Ni veta. Alla piloter är som vanligt bäst på att driva affärer, varför då inte betala in dessa 1,7 MSEK vardera på måndag och visa hur det går till - inte?
Anmäl inlägget
Vilket bolag?
Skrivet av Kent, 2014-01-03 16:55:24
Vilket av dessa 3 bolag kmr vi ha på rutten sdl-lla?
Anmäl inlägget
När kopierar Nextjet?
Skrivet av Patrik Pilot, 2014-01-03 15:22:11
När tror ni att Nextjet gör sig av med sina piloter och söker andra lösningar? Det är ju som en tidigare kommentar skrev bara frågan om att bolagen tjänar så mycket pengar som möjligt. Lär inte vara många bolag som fortsätter med att anställa piloter som ändå bara gnäller och kostar en massa pengar för ägarna.
Anmäl inlägget
Leasing
Skrivet av EMB, 2014-01-03 15:00:41
Direktflyg lämnar tillbaka sina J32 till leasingbolaget...LARGUS som ägs av Salenia AB som äger Direktflyg... En mer intressant fråga är, vem Largus nu ska leasa ut sina J32:or till ? Måhända Avies eller AIS .... Kanske !
Anmäl inlägget
B
Skrivet av A, 2014-01-03 13:50:26
Holländska flygskolan
Anmäl inlägget
Vilka piloter ska flyga?
Skrivet av Pilot, 2014-01-03 13:23:31
Kommer det vara samma piloter i det nya bolaget som ska flyga Jetstream, eller är det Holländska piloter?
Anmäl inlägget
Hm.
Skrivet av Firma ruffel&båg, 2014-01-03 12:15:47
Flygplanen leasades från ägaren själv till sig själv,dock en hööööög leasingavgift,resten kan ni räkna ut själv.
Anmäl inlägget
Människor inget värda, förutom pengarna de betalar
Skrivet av Max Ruby, 2014-01-03 12:09:04
En och annan krossad människa på vägen spelar ingen roll...

Go direktflyg! Sunda, friska företag!
Anmäl inlägget
Direkt riktat till Direktflyg
Skrivet av Agneta, 2014-01-03 11:43:45
Va duktiga ni i ledningen på Direktflyg är som tar oss ännu ett par steg tillbaka i utveckligen. :)
Riktigt fina affärsmänniskor med näsa för snabba affärer och genvägar kring moral och etik!
Ett föredömme för alla som vill driva ett företag frammåt och levnadstandard för anställda bakåt!
Men, vadå, vi lever ju bara en gång så vad spelar det för roll om 100 år! Ni sover ju gott om nätterna idag, eller hur? ;)
Haha! :D
Anmäl inlägget
Väntar
Skrivet av Oj oj, 2014-01-03 11:32:03
Snart stängs kommentarmöjligheten,brukar bli så när det snackas om direktflyg.dom sitter på kontoret och modererar istället för att försöka sälja biljetter.
Anmäl inlägget
Tezz
Skrivet av Mange, 2014-01-03 11:22:09
"det är inget som helst dramatiskt i det, säger vd Tezz Olofsdotter till Flygtorget."

Håller direktflygs piloter med om att denna situation är helt odramatisk? Kommentar tezz?
Anmäl inlägget
Flygplanen
Skrivet av David, 2014-01-03 11:15:47
Vem leasade de flygplanen ifrån?
Anmäl inlägget
Oroande
Skrivet av Niclas , 2014-01-03 10:14:08
Vad hände med Direktflygs piloter?
Anmäl inlägget
Resebyråkonvertering
Skrivet av Dr.Watson, 2014-01-03 09:58:11
Trenden i hela branschen är att distansera sitt ansvar till kunder och personal. Detta för att förenkla och förbilliga verksamheten. Man slipper myndighetskrav på organisationen då man bara säljer biljetter. Alla andra tjänster köps in av underleverantörer. Liknande utveckling ser vi sedan flera år i byggsektorn, där man ofta har problem med kvalitets och ansvarsfrågor, där tredjepart blir lidande. http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Luftfart/flygb_som_inte_flyger.pdf
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Alibaba, 2014-01-03 09:51:08
Äventyras flygsäkerheten om det är fler flygbolag? Direktflyg ansvarar väll inte längre för flygsäkerheten, det är väll flygbolagen som tar det ansvaret?

Anmäl inlägget
Undrar
Skrivet av Flygsäkerhet, 2014-01-03 09:37:53
Med nya operatörer hit och dit som väljs för att de har låga kostnader kan man undra hur det blir med flygsäkerheten i regionalflyget i Sverige?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev