Skriv ut  

Nextjet satsar på Norden

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 januari 2014
Fyra nya linjer ska stärka Nextjets ställning som ett regionalt flygbolag i Norden. Samtidigt försvinner dock trafiken till Köpenhamn och det är den kapaciteten som nu sätts in till Norge och Finland.

NextJet ATP
NextJet ATP

Torp och Gardermoen i Norge, Jakobstad och Björneborg i Finland. Strax före jul presenterade Nextjet en serie nya flyglinjer som alla pekat mot att flygbolaget nu siktar på att bredda verksamheten och den egna marknaden.

– Vi är ju redan ett etablerat regionalt flygbolag på inrikessidan, det här ett steg mot att bli ett regionalt flygbolag i Norden, säger Henning Lindberg, marknadschef på Nextjet till Flygtorget.

I grund och botten är det ett fortsatt bygge av det som redan finns, regionala linjer till Finland, Mariehamn och Åbo. Dessutom har bolaget flugit till Köpenhamn från olika flygplatser, bland annat Karlstad, Örebro och Norrköping i olika slingor och på olika tidtabeller. Men flygningarna till Kastrup läggs nu på is, framför allt sedan SAS beslutat sig för att återuppta den tidigare linjen från Linköping till Köpenhamn.

– Det är helt meningslöst att försöka konkurrera med dem, även om vi har ett interlineavtal. Bättre då att använda den kapaciteten som vi får över till att bygga fler egna kommersiella linjer. Det ger oss fler egna ben att stå på, fortsätter Henning Lindberg.

De kommersiella linjer är också ett komplement till den upphandlade trafiken som fortfarande är en viktig ryggrad i Nextjet. De långa linjerna till bland annat Gällivare, Lycksele och Wilhelmina ska upphandlas igen om drygt ett och ett halvt år, hösten 2015 och det är varje gång en öppen fråga om vilket flygbolag som har det attraktivaste anbudet.

Med de nya norska linjerna: Arlanda - Torp/Sandefjord, som ligger ett par mil söder om Oslo och främst fungerar som charter- och lågprisflygplats, blir det nu för första gången på nästan åtta år möjligt att flyga till Stockholm utan att ta vägen via Oslo. Växjö – Gardermoen, en helt ny och oprövad sträcka, har länge varit efterfrågat av näringslivet i Smålandsregionen och tillsammans byggs två nordiska tvärförbindelser upp. De två finska linjerna, från Arlanda till Karleby/Jakobstad och till Björneborg innebär att Nextjet övertar rutter som tidigare flugit men som lades ner i höstas. De knyts nu till Arlanda och, i och med samarbetet med SAS, till ett betydligt större europeiskt linjenät än det som finns att tillgå i Helsingfors.

– Det känns helt naturligt och vi har intresserat oss för de linjerna sedan SAS aviserade att de drar sig ur den trafiken.

Inledningsvis sätter Nextjet in SAAB 340 på alla de fyra sträckorna. Med 33 stolar ombord räknar Henning Lindberg med att det är rätt storlek för de nya linjerna.

– Vi har kapacitet i flottan till alla de fyra linjerna och kan även gå upp till ATP om det skulle behövas. Blir det en framgång och kräver en utökad tidtabell kan det möjligen bli aktuellt att utöka flottan med ytterligare något flygplan.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kul!
Skrivet av Jens K, 2014-01-10 18:14:25
Svenska flygplan, svensk besättning och ett svenskt flygbolag! Kul!
Välkomna till Österbotten!
Anmäl inlägget
Bra av Nextjet
Skrivet av Markus, 2014-01-08 22:53:46
Bra att flyglinjen Karleby-Arlanda återupptas för den behövs. De österbottniska småföretagen i regionen behöver en snabb kommunikation till Mälardalen. Likaså för de österbottningar i Karleby-/Jakobstadregionen som har anknytning till Stockholmstrakten
Anmäl inlägget
Bort med ATP bara.
Skrivet av Urban, 2014-01-07 21:29:19
En Cessna 172 flyger förbi denna långsamma kärra.
Anmäl inlägget
Nya linjer
Skrivet av siv, 2014-01-07 21:15:34
Jättebra, detta ser jag fram emot.
Anmäl inlägget
Skyways i repris.
Skrivet av K-d pax, 2014-01-07 20:18:16
Nu börjar paniken, startar nya linjer åt alla håll. Lägger Nextjet upp en bra tidtabell så funkar KSD-CPH. Men man vill tvinga alla att flyga via ARN för att fylla den kärran. Får hoppas att Landmark lyfter telefonen och ringer DAT eller kanske SAS.
Anmäl inlägget
KUL
Skrivet av Shine, 2014-01-07 18:53:03
Vad roligt! Bra linjer!
Jag är mycket nöjd med NextJet och kommer definitivt åka med er igen!
Anmäl inlägget
Bortglömda staden Tartu (Torpat)
Skrivet av Erik, 2014-01-07 17:34:38
Hoppas att de börjar flyga till Tartu i Estland från Arlanda. Tartu är Estlands näst största stad och lika stor som Linköping. Tartu har enbart en linje (till Helsingfors) till skillnad från Lidköpings två (Amsterdam och cph). Jag tror att det absolut skulle löna sig med en saab 340.

Anmäl inlägget
gott
Skrivet av elon, 2014-01-07 13:05:08
Kul, lycka till!
Anmäl inlägget
Lycka till !
Skrivet av PAX, 2014-01-07 11:08:36
Till skillnad från de flesta andra här på Flygtorget.se, så önskar ja lycka till istället för att döma ut dem.

Hoppas de lyckas.
Anmäl inlägget
Flygande Museum
Skrivet av Hm, 2014-01-07 10:53:06
Det behövs inte
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev