Skriv ut  

Finnair firar med nya flygplan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 mars 2014
Finnair är Nordens äldsta och världens sjätte äldsta flygbolag och fyllde 90 år förra veckan. Firandet av nästan ett sekels flygtrafik kombineras med modernisering av ryggraden i verksamheten, långlinjerna och introduktionen av nya Airbus A350XWB.
– Vi ska få med oss ett nittioårigt flygbolag in i en modern och förändrad flygvärld, säger bolagets kommersiella chef.

Airbus A350
Airbus A350

Det var den 20 mars 1924 som den första flygningen med Finnair genomfördes. Då hette bolaget Aero Oy och det var ett sjöflygplan, en Junker F13 som flög premiärturen mellan Helsingfors och Tallinn.
        
Sedan dess har flygbolaget bytt namn och har idag en flotta på 43 flygplan som flyger 9,3 miljoner passagerare till 63 destinationer.
        
Och framför har flygbolaget hemmabasen i Helsingfors, en plats på kartan som skapat möjligheten att flyga den långlinjetrafik som är förutsättningen för att överleva som ett traditionellt nätverksflygbolag.

Airbus A350

– Vi är det enda europeiska flygbolag som kan rotera ett flygplan på destinationerna i Asien inom ett dygn. Vi behöver alltså bara ett flygplan per linje, utom Hong Kong och Singapore. I snitt flyger våra långlinjemaskiner 16 timmar per dygn vilket är betydligt mer än hur andra flygbolag håller sina maskiner i luften, säger Alistair Paterson, kommersiell direktör i Finnair.
                     
Sedan satsningen på att utnyttja hemmabasens placering på storcirkeln har långlinjeverksamheten vuxit starkt och idag flyger Finnair dagligen till 13 destinationer i Asien och feedar samtidigt in passagerare från närmare 50 olika platser i Europa. Att det är en livsviktig strategi visar det faktum att asientrafiken står för 20 procent av passagerarna men hela 48 procent av omsättningen.
                     
Samtidigt plågas Finnair av samma konkurrens och besparingskrav som alla andra traditionella nätverksbolag. Just nu är bolaget inne i ett omstruktureringsprogram som ska spara 200 miljoner euro, bland annat genom lönesänkningar bland både piloter och kabinpersonal, lägga fler kortlinjer i dotterbolaget Flybe Nordic och även anställa utländsk kabinpersonal.

– Cost is king, det har lågkostnadsbolagen i Europa och de stora flygbolagen i Mellanöstern visat, konstaterar Alistair Paterson.

Ytterligare en del i besparingsarbetet är moderniseringen av flygplansflottan. År 2010 försvann den sista MD 11:an ur passagerartrafiken och idag består långlinjeflottan av sju Airbus A340 och åtta Airbus A330. I början av nästa år blir Finnair första europeiska flygbolag att ta emot nya Airbus A350XWB. Hittills finns elva i fasta order och åtta i option.

– Den ger oss 30 procent lägre säteskostnad i luften och betydligt lägre underhållskostnader i jämförelse med de flygplan vi flyger idag. I första hand är det våra Airbus A340 som ska bytas ut men vi kommer inte att ha enbart A350 på långlinjerna utan behåller ett antal A330 också. De moderniseras just nu och på sikt ska alla ha flatbeds ombord.
                     
Finnair är medlem i Oneworld-alliansen och har nyligen också inlett ett särskilt samarbete med American Airlines och IAG, alltså British Airways och Iberia på trafiken över Atlanten, den enda långlinje som Finnair flyger västerut på årsbasis. Dessutom finns code-share med Japan Airlines och British Airways på sträckan Helsingfors – Tokyo som båda flygbolagen trafikerar. Det är ett sätt att hålla undan konkurrens från flygbolagen i Mellanöstern och Kina.

– Ännu har inte Qatar, Emirates eller Etihad närmats sig Helsingfors, men det kommer, det vet vi. Därför måste vi vara knivskarpt fokuserade på att möta konkurrensen och satsa på det som är vår främsta nisch, trafiken till Asien.

– Vi ska få med oss ett nittio år gammalt flygbolag in i en helt ny flygvärld.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sparkas
Skrivet av Krister, 2014-03-28 19:33:07
"Vi ska få med oss ett nittioårigt flygbolag in i en modern och förändrad flygvärld, säger bolagets kommersiella chef."

Det moderna är att man hotar personalen om uppsägning om de inte går med på lönesänkningar. Alternativet är bemanningsföretag, men nya flygplan ska man ha såklart... Jojo, det är modernt ledarskap så det förslår.
Anmäl inlägget
SAS äldst i Norden
Skrivet av Gus, 2014-03-27 17:48:17
SAS är ett samarbete mellan tre flygbolag, sedan 1946 och sedan 1951 ett konsortium.
- DDL - Det Danske Luftfartselskab A/S - 1918-10-29.
- ABA - AB Aerotransport - 1924.
- DNL - Det Norske Luftfartselskap AS - 1933.

DDL, och därmed SAS, torde vara världens äldsta fortsatt verksamma flygbolag och då även äldsta flygbolag i Norden.

Men grattis Finnair till de 90 åren!
Anmäl inlägget
Finnar satsar
Skrivet av Markus, 2014-03-27 10:35:13
Finnair har verkligen hittat sin nisch, nämligen Asientrafiken utifrån Helsingfors gynnsamma geografiska läge. Man har verkligen satsat offensivt. Jag minns ännu hur det var under 90-talets början; ett skuldtyngt bolag, lite resenärer och få långlinjer.
Finnair var väl också det första europeiska flygbolag som flög nonstop Europa-Tokyo? Bolaget införskaffade en begagnad DC-10-30ER i början på 80-talet som man kunde använda på polarrutten till Tokyo, innan ryssarna tillätt överflygningar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev