Skriv ut  

Norwegian pausar förhandlingar med Boeing

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 april 2014
Norwegian har förhandlat med Boeing om att utöka de redan gjorda beställningarna på 14 Boeing 787 med ytterligare 20 Dreamliners. De förhandlingarna har nu pausats på begäran av flygbolaget.

Fyra Dreamliners är levererade, åtta är på väg in men de fjorton som ska finnas i flottan senast 2018 räcker inte för de expansionsplaner som Norwegian har. Därför har flygbolaget förhandlat om köpet av ytterligare 20 Boeing 787 vilket alltså skulle ge en långlinjeflotta på 34 flygplan, något som kan stämma med de uppgifter som Björn Kjos har lämnat i intervjuer med bland andra Flygtorget.

Men de förhandlingarna fortsätter i ögonblicket inte.

– Nej, vi har tagit en paus eftersom vi inte riktigt vet hur tillståndsgivningen från de amerikanska myndigheterna ska utveckla sig, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson på Norwegian till Flygtorget och hänvisar till de påtryckningar som sker, bland annat från amerikanska fackföreningar som menar att Norwegian flaggar ut sin långlinjeverksamhet genom att förlägga den på Irland.

Det är uppgifter som också vd Björn Kjos tillbakavisat upprepade gånger och menar att det irländska AOC som Norwegian nu har, enbart har med finansieringen av flygplanen att göra, inte anställnings- och lönevillkor.

Köpen av Boeing 787-maskinerna finansieras genom exportkrediter och garantier från amerikanska banker. Det är lån som blir extra förmånliga om de används till länder som skrivit under den så kallade Kapstadskonventionen, vilket bland andra Irland gjort men inte Sverige.

– Att lägga beställningen till ett land som inte är med i konventionen innebär att våra kostnader blir mellan 20 och 40 miljoner euro högre, säger Björn Kjos i en intervju med sajten ATW.

Samma situation har uppstått med beställningen av de 100 Airbus A320neo som Norwegian gjorde för drygt ett år sedan. Olika EU-regler gör att en finansiering via den europeiska Export Credit Agency hindrar att flottan placeras i dels något av de länder där Airbus har produktion, dels i de länder som inte skrivit under Kapstadskonventionen. Återigen var det Irland som var bästa val.

– Faktum är att det hade varit enklast för oss att ha flygplanen i Sverige men de har alltså inte skrivit under konventionen. Valet av Irland har ingenting att göra med lönekostnader för våra anställda, säger Björn Kjos.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

"Irlands trafikkrettigheter østerut"
Skrivet av pf, 2014-04-29 21:17:01
PF, hva mener du egentlig her? Når vi vet at Irske registrerte luftfattøy f.eks NAI, ikke har anledning til å fly i russisk luftrom....
Anmäl inlägget
JA
Skrivet av PF, 2014-04-29 16:37:25
Ja, Kjos får nu använda utländsk arbetskraft på LN-reggade plan. Fritt fram för thai och amerikaner (bland annat).

Anledningen att Irland är attraktivare är EU:s trafikrättigheter österut.
Anmäl inlägget
For litt over
Skrivet av pf, 2014-04-29 14:32:51
et år siden sa politikere fra de nåværende regjeringspartier i Norge at de sannsynligvis ville godta NAI's personal fra Thailand og USA og norsk register, AOC og tillattelser.
Kan vi tolke det Kjos nå gjør til mer en "normalt press"? Dvs, har han fått politisk løfte om OK fra den norske regjering ?
Anmäl inlägget
Vad han ljuger.
Skrivet av B, 2014-04-29 13:44:42
Det faktum att personalen ombord inte ens skulle få jobba där under rådande omständigheter ifall planen var registrerade i Norge har alltså INGENTING med detta att göra?

Jo men tjena!

Det här visar tydligt att Norwegian inte längre tror att deras upplägg med undanflykter från arbetsgivaransvar kommer fungera.
Jag kan bara se hur det här kommer braka samman, jag vågar inte boka en biljett med Norwegian Long Haul i framtiden iaf, tror inte de kommer finnas kvar!
Anmäl inlägget
Kapstadskonventionen
Skrivet av claes, 2014-04-29 13:16:29
Denna är mest för att flygleasning bolagen lätt skall kunna återta flygplanen från konkursboet eller vid inställda leasebetalningar. Detta har inte svensk lagstiftning godkänt utan skatteskulder och annat går före flygplansägarna
Anmäl inlägget
klirr slut
Skrivet av olleli, 2014-04-29 10:17:47
Det är inget fult o säga att det inte funkar som vi tänkt, och vi har ruttna marknads analytiker, som egentligen bara är ute efter våra feta arvoden, och att våran chef kijos offentligt kallar sig själv för idiot. Och har tydliga spår av storhetsvansinne, som drabbar ibland folk vid hög ålder.
Na ja ! sådan är föygbranchen
Anmäl inlägget
@Linkan
Skrivet av Tror inte på Norwegians lögner, 2014-04-29 10:13:47
Är det ditt eget påhitt? Kjos säger inget om det utan som artikels säger så har det "enbart(?!)" med finansieringen att göra.
Anmäl inlägget
Norwegian har ej råd!
Skrivet av Linkan, 2014-04-29 08:27:03
Enl. Kjos

– Att lägga beställningen till ett land som inte är med i konventionen innebär att våra kostnader blir mellan 20 och 40 miljoner euro högre, säger Björn Kjos.
Anmäl inlägget
@ Insider
Skrivet av Linkan, 2014-04-29 08:25:51
Norge har dock inte samma open skies-avtal mot Asien som ett EU-land. Det är också att beakta, varför Irland blev valet.
Anmäl inlägget
Bara rökridåer
Skrivet av Insider, 2014-04-29 08:15:33
Det intressanta är att Norge också har skrivit under Kapstadskonventionen (efter kraftig lobbying av Norwegian). Hela upplägget är baserat på principen om utflaggning av personal.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev