Skriv ut  

Ryanair fortsätter att lägga ner linjer

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 maj 2014
Fler stora flygplatser och färre regionala flygplatser. Det är en trend när Ryanair fortsätter att stuva om i linjenätet. För första gången minskar också det sammanlagda antalet linjer i hela Europa.

Det är inte bara Sverige som drabbats när Ryanair fortsätter neddragningarna av antalet linjer i Europa. Faktum är att för första gången krymper hela linjenätet jämfört med året innan, sammanlagt 84 sträckor netto har försvunnit. Sammanlagt flyger bolaget 1 312 linjer i augusti i år, att jämföra med 1 396 i augusti förra året tack vare att det lagts ner 222 rutter medan det bara startats 138 nya rutter, det rapporterar sajten anna.aero.

Neddragningen av antalet linjer påverkar dock inte antalet stolar eftersom frekvenser på befintliga linjer samtidigt ökar, vilket gör att utbudet är i princip lika stort som förra året.

En tydlig trend är att de flygplatser som tappar linjer med Ryanair är de mindre, regionala flygplatserna som tidigare var en så tydlig del av bolagets strategi. Trots ett avstånd på tio mil har både Skavsta och Västerås annonserats som Stockholm i tidtabellen. Men i och med att Ryanair nu putsar på sin image och vill locka fler affärsresenärer, så har också trafiken till de stora flygplatserna ökat. Idag flyger Ryanair bland annat på huvudflygplatserna i Rom, Aten, Bryssel, Lissabon och Barcelona.

Det kan vara oroande nyheter för flygplatser som Ängelholm, Jönköping, Karlstad och Kalmar och särskilt Göteborg City och Skavsta. Enligt vissa medieuppgifter har Ryanair haft kontakt med Arlanda och i Köpenhamn ansöker bolaget regelmässigt om slottider som sedan lika regelmässigt avbokas.

Skavsta ligger också i topp bland de europeiska flygplatser som tappat både linjer och antal avgångar på kvarvarande linjer. Med 14 destinationer borta är det bara Girona (Barcelona)och Weeze (Bremen) som råkat mer illa ut. Argumentet för neddragningarna har varit att flygplansflottan har disponerats om, bland annat till Rom och Aten och att det skapat en brist på flygplan. Å andra sidan har Ryanair beställningar på cirka 175 nya Boeing 737-800 som ska levereras fram till 2018, något som kan öppna för ett återtåg till några av de regionala flygplatser som nu blivit av med det irländska bolaget. 



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ansvar
Skrivet av CC, 2014-05-22 09:45:02
Eftersom SAS till viss del är statligt ägd har man ett ansvar att upprätthålla vissa linjer för infrastrukturen. Vore oerhört bökigt om linjer varje år lades ner fram å tillbaka. "Kung Ryan" har skapat varje konsuments dröm = billiga biljetter. Men det är någon annan som får betala priset för dem, glöm inte det. Har pratat med både CC och piloter som säger att förhållandena är smått slaviska ...
Anmäl inlägget
Undrande
Skrivet av Sture Allén, 2014-05-21 12:18:43
"...skatteskallar..." ??
Anmäl inlägget
Skattebetalare bidrar till Ryanairs vinst
Skrivet av Lars Ras, 2014-05-21 09:33:35
Där Ryan flyger där cashar de också hem, men inte via resenärens flygbiljett (den är ju så billig). Så visst är de duktiga, smarta och billigast - men inte enbart av egen kraft!

BR
LR
Anmäl inlägget
olleli
Skrivet av Skrotburk, 2014-05-21 07:05:46
Om de nu är bäst. Hur kommer det sig att de drar ner på antalet linjer? Hur kommer det sig att anställda lämnar så fort möjlighet ges?

Eller är du kanske bitter för att du inte kom in på ett bättre bolag.
Anmäl inlägget
klaga inte på Kung Ryan
Skrivet av olleli, 2014-05-20 21:25:36
Vi vet ju alla vid här laget att Kung Ryan är bäst,varför hymmla? det är mest några få missnöjda skatte skallar som gnäller på Ryan, Ryan har gett Europa billiga flygbiljetter, det sjuka är att dessa och ovanstående skatteskallar som gnäller flyger med Ryan. Medan svenska skattebetalare finanserar sas. J-a mygel
Anmäl inlägget
ryan air= kung
Skrivet av olleli, 2014-05-20 21:12:12
Norwegian och FRAMMFÖR ALLT SKATTE FINANNSIERADE BOLAGET SAS, Frammstår som smågrabbar gämnfört med KUNG Ryan, som helatiden arbetar med egen skapad ekonomi,
Halva swe finnanserar ju sas.
Anmäl inlägget
Förskonas, borde det vara
Skrivet av Oja, 2014-05-20 19:40:23
Så här står det övers i detta inslag: "Det är inte bara Sverige som drabbats ...."

Borde vara FÖRSKONATS istället, med tanke på detta bolags girighet. Hoppas snart att det försvinner från svenska marknaden
Anmäl inlägget
@Follow John
Skrivet av ABC, 2014-05-20 16:21:33
Om Ryanair skall ha någon lycka att stöpa om företaget till att efterlikna easyjet får de börja med att byta ut ledningen, markpersonalen och ombordpersonalen. Jag tror att det är helt omöjligt att hjärntvätta personer som föraktar kunder till att helt plötsligt ge god service.
Anmäl inlägget
Follow John
Skrivet av MD11, 2014-05-20 16:09:48
Ryanair följer Easy Jet's business concept som är mycket lyckad
Anmäl inlägget
eller hur
Skrivet av Mamman, 2014-05-20 15:32:17
Lägga ner? Ryan bara "omstrukturerar sina trupper". Viss utbyte av flygplan men ökning med ca 100 plan, dvs flotta på ca 400 plan totalt till slut.
Anmäl inlägget
Gött
Skrivet av Pappan, 2014-05-20 15:11:25
Härligt hoppas de lägger ner allt de har
Anmäl inlägget
Nya Ryanairflygplan
Skrivet av Byten, 2014-05-20 14:35:58
De beställda flygplan Ryanair har används till största del för att byta ut äldre och förnya flygplansflottan.
Anmäl inlägget
ryan air= kung
Skrivet av olleli, 2014-05-20 12:47:28
Norwegian och FRAMMFÖR ALLT SKATTE FINANNSIERADE BOLAGET SAS, Frammstår som smågrabbar gämnfört med KUNG Ryan, som helatiden arbetar med egen skapad ekonomi,
Halva swe finnanserar ju sas.
Anmäl inlägget
Pilotbrist?
Skrivet av 1233, 2014-05-20 11:39:23
@Ingmar Ser inte hur det kan vara pilotbrist om hela flottan samt X antal FlyDubai plan flygs av Ryanairpiloter?! Men det kanske du kan förklara för mig?!

Pilotbristen lär först märkas när leveranserna på de nya planen kommer i höst.
Anmäl inlägget
FR
Skrivet av Mange, 2014-05-20 11:27:32
Hoppas Ryan flyttar till arlanda och Bromma stängs, då får vi en storflygplats i Stockholm
Anmäl inlägget
Växjö
Skrivet av DKinVXO, 2014-05-20 09:16:56
Växjö Smaland Airport har fått tillbaka sin linje till Düsseldorf - Weeze! En linje som vi förlorade nu i mars efter 6,5 års trafik. Linjen återstartar i oktober.
Anmäl inlägget
Det är brist på piloter!
Skrivet av Ingmar, 2014-05-20 09:14:42
@1233

Du tror att dom få flygen kompenserar för flera hundra piloter???
Anmäl inlägget
WEEZE
Skrivet av hallå, 2014-05-20 09:12:34
Bremen heter inte Weeze, Weeze är istället för Düsseldorf.
Anmäl inlägget
En tanke
Skrivet av Fritz Klyka, 2014-05-20 08:15:04
Arlandas T3 skulle väl kunna användas som lågpristerminal? Eller?
Anmäl inlägget
@OP
Skrivet av 1233, 2014-05-20 07:58:36
@OP Förmodligen inte, då Ryanair även tar in flygplan från FlyDubai över sommaren (dry lease) som flygs av Ryanairpiloter.
Anmäl inlägget
Op
Skrivet av Kl, 2014-05-20 07:16:31
Att de tappat 3-400 piloter på kort tid har säkert inget med saken att göra
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev