Skriv ut  

Arvidsjaurs flygplats i centrum för flygplatsutveckling

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 maj 2014
Ett centrum för allt som har med drift av flygplatser i kallt klimat. Det ska skapas i Arvidsjaur med sikte på att minska det kaos som uppstår på många flygplatser när vintern slår till.

Arvidsjaurs flygplats har idag reguljär trafik till Stockholm men också till fyra tyska storstäder, Hannover, München, Frankfurt och Stuttgart. Det är det inte många av de mindre regionala flygplatserna som kan mäta sig med och framgångarna vilar på det faktum att 92 procent av världens biltillverkare vintertestar bilar, bussar och fraktfordon i Arvidsjaur.

Nu är tanken att föra över det vinterkunnandet också till flygbranschen. Det är flygplatsbolaget som äger och driver flygplatsen som dragit igång ett projekt med sikte på att bli ett centrum för utveckling av framtidens flygplatsverksamhet.

- Det är bara att se vad som händer nere i Europa när vintern slår till, det blir kaos. Vi ser att det finns ett stort behov av att lära mer hur vinterhållningen på en flygplats går till, särskilt som att vintrar blir tuffare och tuffare. Det ska de olika flygplatsbolagen möta samtidigt som myndigheterna skärper kraven på säkerhet och miljö, säger Ralf Lundberg, vd på flygplatsen.

Projektbeskrivningen för att skapa ett centrum för flygplatsutveckling är redan klar och i den presenteras bland annat ett bolag som ska genomföra tester av tjänster och produkter inom flygbranschen i snö och kyla. Med andra ord i princip det som bilbranschen redan gör i Arvidsjaur.

- Det kan gälla de fasta installationerna på flygplatsen, till exempel banor och ljus men också maskiner och arbetet kring själva flygplanen.

En första åtgärd blir därför att bygga ytterligare en bana som komplement till den befintliga landningsbanan. Till skillnad mot den, som mäter 2 500 meter ska den nya banan bli 1 000 meter lång och enbart användas för övning, forskning och utbildning. Den är redan projekterad och ingår i den första av tre etapper som alla ska vara på plats senast 2020.

- Vi besitter en hel del unik kunskap om verksamhet i kallt klimat och det vill vi använda oss av. I förlängningen av det gagnar det naturligtvis också flygplatsen.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

...
Skrivet av Orvar, 2014-05-22 22:42:53
Antar att mer än halva flygplatsen är tom numera efter att de lade ner flyggymnasiet. Lokaler som bara är 10 år gamla.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev