Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Arvidsjaurs flygplats i centrum för flygplatsutveckling
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 22 maj 2014
Ett centrum för allt som har med drift av flygplatser i kallt klimat. Det ska skapas i Arvidsjaur med sikte på att minska det kaos som uppstår på många flygplatser när vintern slår till.
Arvidsjaurs flygplats har idag reguljär trafik till Stockholm men också till fyra tyska storstäder, Hannover, München, Frankfurt och Stuttgart. Det är det inte många av de mindre regionala flygplatserna som kan mäta sig med och framgångarna vilar på det faktum att 92 procent av världens biltillverkare vintertestar bilar, bussar och fraktfordon i Arvidsjaur.
Nu är tanken att föra över det vinterkunnandet också till flygbranschen. Det är flygplatsbolaget som äger och driver flygplatsen som dragit igång ett projekt med sikte på att bli ett centrum för utveckling av framtidens flygplatsverksamhet.
- Det är bara att se vad som händer nere i Europa när vintern slår till, det blir kaos. Vi ser att det finns ett stort behov av att lära mer hur vinterhållningen på en flygplats går till, särskilt som att vintrar blir tuffare och tuffare. Det ska de olika flygplatsbolagen möta samtidigt som myndigheterna skärper kraven på säkerhet och miljö, säger Ralf Lundberg, vd på flygplatsen.
Projektbeskrivningen för att skapa ett centrum för flygplatsutveckling är redan klar och i den presenteras bland annat ett bolag som ska genomföra tester av tjänster och produkter inom flygbranschen i snö och kyla. Med andra ord i princip det som bilbranschen redan gör i Arvidsjaur.
- Det kan gälla de fasta installationerna på flygplatsen, till exempel banor och ljus men också maskiner och arbetet kring själva flygplanen.
En första åtgärd blir därför att bygga ytterligare en bana som komplement till den befintliga landningsbanan. Till skillnad mot den, som mäter 2 500 meter ska den nya banan bli 1 000 meter lång och enbart användas för övning, forskning och utbildning. Den är redan projekterad och ingår i den första av tre etapper som alla ska vara på plats senast 2020.
- Vi besitter en hel del unik kunskap om verksamhet i kallt klimat och det vill vi använda oss av. I förlängningen av det gagnar det naturligtvis också flygplatsen.
Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
...
Skrivet av Orvar, 2014-05-22 22:42:53
Antar att mer än halva flygplatsen är tom numera efter att de lade ner flyggymnasiet. Lokaler som bara är 10 år gamla.
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Afis tjänsteperson till Hemavan Tärnaby Airport AB
Hemavan Tärnaby Airport AB
Flygtekniker till underhållsenheten
Försvarsmakten
Vi söker lärare i flygtekniska ämnen till Nyköpings gymnasium
Nyköpings Gymnasium
Flygtekniker/Mekaniker till Leveranshangar Gripen
Saab
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
SAS lastare i vild strejk på Kastrup
Gripensystemet ska utvecklas
Hot om strejk, stora förluster för flygbolagen
Fler artiklar
Nyheter från andra media
07:16 Boeing uppges ha sålt obligationer för 10 miljarder dollar - Reuters - Placera
07:12 Varningar: GPS-störningar kan leda till flygolyckor - Dagens PS
15:50 Finnair pausar flyg efter gps-störningar - SVT Nyheter
09:18 Utrikesflyg har blivit 43 procent dyrare på två år
11:33 Finnairplan från Chicago vände på grund av motorfel – landade utan problem - Svenska Yle
08:25 Fler flygbolag tittar på Airbus A220
Fler artiklar
Flygforum
Jp:
SV: Air Canada - Arn
frasse:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
DH:
Vad hände med DK1634 den 26 april?
FramtidaKadett:
SV: Kapten på AirBaltic
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap