Skriv ut  

SAAB-operatörer från hela världen på plats i Linköping

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 maj 2014
Produktionen av SAAB 340 och 2000 upphörde för 15 år sedan men de två modellerna flyger fortfarande för 64 flygbolag världen över. Varje år träffas de till ett seminarium kring driften av det svenska regionalflygplanen som många kallar det bästa som någonsin byggts. Men någon ny civil maskin blir det inte tal om.

SAAB 2000 LInköping
SAAB 2000 visas upp i Linköping

I maj 1999 levererades det sista regionalflygplanet, en 340 från SAAB i Linköping. Men flottan av SAAB 340 och 2000 är i högsta grad aktiva än idag 15 år efter produktionsstoppet. Av de sammanlagt 459 flygplan av båda modellerna som tillverkades flyger ännu drygt 400 för 64 flygbolag i 28 länder världen över.

SAAB 2000
SAAB 2000

– Faktum är att det startar eller landar en SAAB-maskin var 43 sekund dygnet runt, säger Åsa Tegström, som tidigare deltagit i utvecklingen av de båda flygplanen och i dag är kommunikationsdirektör på SAAB, till Flygtorget.

SAAB 2000
SAAB 2000

I förra veckan samlades representanter från ett stort antal av de olika SAAB-operatörerna i Linköping för den årliga Global Operators Conference. Nytt för i år var att brukare av både 340 och 2000 var på plats samtidigt. Tidigare har 340-konferensen skett i USA medan 2000-bolagen mötts någonstans i Europa.

– Det beror på att vi har flest 340-användare i USA. Nu samlade vi dem alla tillsammans med underleverantörer, myndighetsrepresentanter och flygplansägare. Det har blivit den stora mötesplatsen för dem som flyger med våra civila flygplan.

Under veckan skedde en rad seminarier om underhåll, nya lagar, utveckling och liknande frågor, allt för att säkerställa en fortsatt bra drift av flygplanen.

SAAB 340 MSA
SAAB 340 MSA på uppvisningen i Linköping

– Vi vårdar våra användare och med tanke på att de flesta flygplanen har halva livet, cirka 25 år kvar i produktion, är det här ett viktigt möte. De flygbolag som väljer att flyga med våra maskiner ska ha det bästa när det gäller service. Vår support är öppen dygnet runt och reservdelar är på väg från vårt lager fyra timmar efter att en kund beställt dem. Året runt.

Under veckan presenterade SAAB bland annat nya, lättare Acrostolar till kabinen, led-beslysning, nya paneler och I-padlösningar för piloterna i de uppgraderingspaket som tagits fram för att modernisera flygplanen. Dessutom bjöds på flyguppvisning med SAAB 2000 men också det ärevördiga B17, det första flygplan i produktion hos SAAB och - naturligtvis - Gripen.

Gripen
Gripen visas upp i Linköping

Men någon ny produktion av ett civilt flygplan – en spekulation som uppstår med jämna mellanrum särskilt som flygbolagens intresse för turboprop ökat betydligt – blir det inte.

– Nej, vi la ner produktionen för att den inte var ekonomiskt lönsam och det beslutet står kvar, säger Åsa Tegström. Samtidigt är vi ju i högsta grad involverade i civil flygproduktion eftersom vi är underleverantör till både Airbus och Boeing. Jag skulle vilja säga att utan den civila produktionen som vi haft i SAAB genom åren hade inte den militära sidan levt kvar.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

737
Skrivet av Jens, 2014-05-29 12:03:58
... Och Boeing 737 en T-Ford ;-)
Anmäl inlägget
De flesta åker gammalt
Skrivet av Freddan, 2014-05-28 13:08:32
Finns inte så mycket att välja på inom TurboProp. Om Saaben är en 850 så är väl Dashen en 240 och ATRen en Amazon.
Köpare finns ju både till Dash och ATR.

Men visst är det svårt att starta upp produktionen igen, oavsett om man gör gamla eller nya flygplan.
Anmäl inlägget
Faktafel
Skrivet av Flygarn, 2014-05-27 11:33:08
Journalisten måste ha missförstått någon fakta.
RJ har rätt i att det tillverkats 459 Saab 340 och 63 Saab 2000. (totalt 522 flygplan)
Siffran 391 känner jag inte till men jag gissar att Gee har rätt i att det är 391 flygplan som fortfarande är i operation.
Anmäl inlägget
Fast jag håller inte med Gee
Skrivet av RJ, 2014-05-26 21:36:02
"Av de sammanlagt 391 flygplan av båda modellerna som tillverkades flyger ännu 340 för 64 flygbolag i 28 länder världen över."

Jag kan inte läsa det till annat än att 340 st flyger....



Anmäl inlägget
Vem vill åka "gammalt"?
Skrivet av Who knows, 2014-05-26 20:40:01
Att starta produktion igen efter 15 år är lättare sagt än gjort. Konceptet bygger på vilka delar, vilken teknik och det regelverk som fanns då. Jag tror ingen idag skulle vilja köpa en nytillverkad Volvo 850 som jämförelse.
Anmäl inlägget
Mmmm
Skrivet av Gee, 2014-05-26 20:20:31
391 är det antal som är i trafik idag av de 522!
Övriga är skrotade eller parkerade i någon öken!
Anmäl inlägget
Men räkna kan inte flygturer
Skrivet av RJ, 2014-05-26 18:58:04
Saab 340 totalt antal tillverkade 459
Saab 2000 totalt antal tillverkade 63
Blir när jag räknar 522.
Inte ens om man tar bort 6 prototyper blir det 391...
Anmäl inlägget
Om verktygen finns kvar
Skrivet av Dr.Watson, 2014-05-26 18:40:04
Varför inte starta produktion i Indien?
Anmäl inlägget
Närmast sörjande
Skrivet av John Joseph, 2014-05-26 12:37:33
Kan liknas vid ett gravöl - Endast för de närmast sörjande!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev