Skriv ut  

Hårda sparprogram hos Widerøe och Finnair

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 maj 2014
I Norge ska Widerøe spara 200 miljoner och har fått med sig piloter och kabinpersonal på besparingar. I Finland väljer Finnair en annan väg och tar in personal från bemanningsföretag som ersättning för egen personal i jakten på besparingar.

Widerøe, som numera är ett självständigt flygbolag med bara 20 procents ägande kvar från SAS sida, har inlett ett sparprogram med ambition att minska kostnaderna med 200 miljoner norska kronor. Liksom i de flesta flygbolag är det personalkostnaderna som bland annat hamnar i fokus. Förhandlingarna mellan ledningen och den flygande personalen har dock gått relativt smärtfritt och piloter och kabinpersonal har accepterat en lönesänkning med tre procent. Dessutom fryses löneökningarna under ett år framöver samtidigt som ingångslönen för nyanställda sänks. Den insatsen sparar cirka 40 miljoner eller cirka 20 procent av det sammanlagda sparprogrammet.

Det finns i nuläget inget ekonomiskt hot mot Widerøe utan kostnadssänkningarna görs som en försäkring inför framtiden. I nuläget omsätter flygbolaget 3,6 miljarder norska kronor.

Finnair är också mitt inne i ett program för att sänka kostnaderna som enligt planerna ska minskas med 18 miljoner euro i ett första skede. Där har parterna betydligt svårare att mötas och i nuläget förs inga konkreta förhandlingar. Finnairs vd Pekka Vauramo har i en intervju presenterat den drastiska lösningen att outsourca en tredjedel av den 1 500 personer starka kabinpersonalen. De cirka 500 personerna som i så fall måste lämna flygbolaget ska ersättas med billigare arbetskraft från utlandet. Finnair har redan idag utländsk kabinpersonal på linjerna till Asien, på trafiken till Madrid och Barcelona medan besättningarna på linjen till New York består av hälften Finnair och hälften från bemanningsföretaget Adecco. Sedan ett antal år har Finnair också lagt ut en stor del av den regionala trafiken på Flybe i det gemensamma bolaget Flybe Nordic.

Enligt det nya förslaget ska bemanningen på tre linjer till Asien läggas ut på ett asiatiskt företag. Därefter ska ytterligare tio linjer, både lång- och kortdistans, även de läggas utanför Finnair.

Det är inte första gången som Finnair planerar att byta ut personalen. Redan för fyra år sedan, efter en strejk bland kabinpersonalen, fördes idén på tal.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Den sociala dumpningen i Skandinavien fortsätter..
Skrivet av Trött, 2014-06-03 13:17:26
Och så fortsätter den sociala dumpningen i Skandinavien....
Oro och förtvivlan sprider sig
Anmäl inlägget
Japp....
Skrivet av Ruben, 2014-06-02 16:38:11
.....välkommen till verkligheten. Den skyddade verkstadens tid är förbi.
Anmäl inlägget
Skyddad bransch?
Skrivet av Skattebetalare, 2014-06-01 20:59:14
Det här är tydligen enda branschen i världen där de anställdas löner är nr 1, oavsett konkurrens och företagets överlevnad!!??!! Det går så länge vi betalar det på skatten, detta måste få ett slut, välkomna till verkligheten!!!
Anmäl inlägget
...
Skrivet av Addy, 2014-06-01 15:21:36
Ja, det er vel ganske tråkigt at dom senker lønen til nyansatte men på samme side så er den nye lønnen faktisk helt ok og man slipper å betale for Type-rating samt at bolaget betaler for dom som pendlar. Alternativet kunne nok varit mycket verre.....
Anmäl inlägget
Instämmer.
Skrivet av Orvar, 2014-05-31 00:30:08
Håller helt med. SPF i charterbolagen, SAS, DY osv borde F-N skämmas och hängas ut med namn.
Anmäl inlägget
Samma mål
Skrivet av Wf, 2014-05-30 16:59:39
Kul att företag/ anställda kom överens, istället för andra bolags vidriga sätt att kringgå vanliga anställningar mm.
Att de fryste sina löner och lönesänk e ok, men att sänka sina kommande kollegors ingångslöner är så jävla dåligt och fult! Fegt som fan. Bara jag får behålla min lön så...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev