Skriv ut  

Bombardier i motvind

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 september 2014
Malmö Aviation väntar tålmodigt på de nya flygplanen från Bombardier och tänker inte hoppa av köpet. Men den kanadensiska flygplanstillverkaren lever just nu i motvind.

Malmö Aviation har inga tankar på att avbeställa de 20 Bombardier Cseries som enligt de senaste planerna ska börja levereras under 2016. Det finns dock andra flygbolag som inte har samma tilltro till den kanadensiska flygplanstillverkaren, bland andra Republic Airways har meddelat att de ser över sin order på 40 flygplan. Det finns även andra flygbolag som hoppat av, vilket var orsaken till att Malmö Aviation hamnade som launch customer, en ära som det nu alltså tackat nej till.

Ett byte av launch customer må vara ett mindre problem för Bombardier. Idag har ett 20-tal kunder beställt 513 flygplan av de två modellerna CS100 och CS300 i fasta order och optioner och troligen passeras den satta gränsen på 300 fasta beställningar innan första leverans. Men det finns flyganalytiker som ser problem hos flygplanstillverkaren. Det handlar bland annat om att de konkurrenter som finns, Embraer i första hand, säljer betydligt bättre av sin E2-modell. Dessutom kommer de två nykomlingarna japanska Mitsubishi och kinesiska Comac allt närmare leveransklara flygplan i just det segmentet där Bombardier verkar: 100 – 150 stolar. Ett av de främsta försäljningsargumenten för de nya flygplanen har varit helt ny teknik och aerodynamik, bra miljöprestanda och widebodykänsla i kabinen tillsammans med 20 procent lägre bränsleförbrukning och 15 procent lägre driftskostnader.

Men det är numera fördelar som både Boeing och Airbus kan matcha med de senaste versionerna av Boeing 737 och A320, moderniserade flygplan som dessutom har bättre räckvidd än den som Cserien kan prestera.

I skenet av det var motorbranden i maj och de inställda testflygningarna som också stoppade medverkan vid flygmässan i Farnborough, inte allas vad Bombardier behövde i ett kritiskt läge för den nya flygplansmodellen.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Infogivare
Skrivet av Lite info, 2014-09-09 00:24:16
"Launch customer" är på Svenska "Lanseringsköpare" dvs. den första som skall få flygplanet när det första flygplanet som kommer ut från fabrik går till en kund och inte för test.Braathens har nu valt att inte vilja vara det flygbolag som får vara med i inledningen av en ny flygplanstyps levnadshistoria utan att den testats av andra flygbolag helt enkelt.Onödigt att behöva förklara. Vet vad man vad ordet "launch customer" betyder så bör man även förstå resten anser jag.
Anmäl inlägget
ooo
Skrivet av oooo, 2014-09-05 02:57:22
Anledningen är enkel. Bombardier är ingen bra flygplanstillverkare. Tillverkar pappersflygplan. Kolla på alla CRJ modeller...
Anmäl inlägget
Läser innantill
Skrivet av Totte, 2014-09-04 19:24:24
det har Flygtorget faktiskt redan gjort. Artikeln ligger längre ned på sidan och handlar om just varför Mavia inte längre är launch-customer. Trivsam läsning!
Anmäl inlägget
Malmö aviation
Skrivet av Vänta nu, 2014-09-04 16:25:40
Är Malmö Aviation inte längre launch customer?? Utveckla bästa Flygtorget!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev