Skriv ut  

Norwegian ökar trafiken på USA

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 september 2014
Nästa sommar drar Norwegian upp intensiteten i långlinjerna västerut. Stockholm, Oslo och London får fler avgångar till USA medan Köpenhamn blir av med ett par avgångar. Samtidigt ökar bland andra Virgin Atlantic USA-trafiken för att möta konkurrensen.

Norwegian 787

De amerikanska transportmyndigheterna fortsätter att grubbla över om Norwegian ska få permanent tillstånd att flyga från Europa till USA. Det hindrar inte flygbolaget från att planlägga långlinjetrafiken under nästa sommarperiod och USA är fortsatt i fokus i den tidtabellen.

– Det är för dåligt med linjer till USA och priserna är alldeles för höga, sa Björn Kjos till Flygtorget när Norwegian för ganska precis ett år sedan presenterade de sju nya USA-destinationerna i vad som bolaget kallade steg två i långlinjesatsningen.

Sedan dess har även steg tre tagits i och med att det nu finns linjer också från Gatwick till New York och Los Angeles. Det visar sig också att London är i fokus när sommartidtabellen nästa år träder i kraft. Hittills har följande förändringar annonserats och ska jämföras med sommartrafiken under 2013:

Gatwick – New York ökar från tre till sex avgångar i veckan

Gatwick – Los Angeles ökar från två till fyra avgångar i veckan

Arlanda – Oakland ökar från två till tre avgångar i veckan

Oslo – Los Angeles ökar från en till två avgångar i veckan


Det innebär sju nya frekvenser och för att klara den trafikökningen drar Norwegian ner på andra håll:

Stockholm – Bangkok minskar från två till en avgång i veckan

Gatwick – Fort Lauderdale minskar från två till en avgång i veckan

Oslo – Oakland minskar från tre till två avgångar i veckan

Oslo – Orlando minskar från två till en avgång i veckan

Köpenhamn – Fort Lauderdale minskar från tre till två avgångar i veckan

Köpenhamn – Bangkok minskar från två till en avgång i veckan

Norwegians inträde på den brittiska marknaden har ökat konkurrensen där British Airways och de stora amerikanska flygbolagen traditionellt har haft merparten av trafiken. Den främsta konkurrenten till dem, innan Norwegian, var Virgin Atlantic som nu gör förändringar för att öka närvaron på de transatlantiska rutterna. Det sker genom att lägga ner linjerna till Tokyo, Kapstaden och Mumbai och istället öka frekvenserna till bland annat just Los Angeles men också till Detroit, Miami och San Fransisco.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@pf
Skrivet av ABC, 2014-09-07 14:38:25
Underbart resonemang.... Tillämpar vi samma Rygge eller Skavsta är väll Ryanair både Norges och Sveriges största flygbolag!? "Övriga" bolag med trafikrättigheter mellan UK och USA är Air India, El Al, Kuwait Airways och Air New Zealand.
Anmäl inlägget
DY
Skrivet av Neger, 2014-09-07 04:04:42
Vad händer om Norwegian kastar om personal på sina baser, vilka argument skall man ha då?
Anmäl inlägget
Norwegian USA
Skrivet av thomas, 2014-09-06 20:40:19
Tyvärr har Norwegian nu stort motstånd från flera Amerikanska fackföreningar som gör allt för att stoppa, de kommer dessutom att trappa upp sina
motåtgärder.
Anmäl inlägget
Norwegian USA
Skrivet av thomas, 2014-09-06 20:39:03
Tyvärr har Norwegian nu stort motstånd från flera Amerikanska fackföreningar som gör allt för att stoppa, de kommer dessutom att trappa upp sina
motåtgärder.
Anmäl inlägget
Härligt!
Skrivet av Ser bra ut1, 2014-09-05 22:54:33
Lycka till Norwegian, ni behövs istf SAS!
Anmäl inlägget
Bitre SAS-ansatte
Skrivet av Lasse, 2014-09-05 19:28:19
Man kan ikke publisere en eneste nyhet om Norwegian, uten at bitre SAS-ansatte kommer med sine sure kommentarer. Begynner å bli patetisk. Hva er poenget deres?
Anmäl inlägget
Hemliga Harry,
Skrivet av pf, 2014-09-05 15:38:52
du må være "gal" skal Norwegian la være å fly inntil rettsprosessen i Sverige er over-hvorfor tar du den inn her?

Det er vel like relevant som å minne om at "noen" var inne i et annet flyselskaps datasystemer ulovlig for noen år siden !?
Anmäl inlägget
Abc,
Skrivet av pf, 2014-09-05 15:16:11
holder vi oss isolert til London-Gatwick, så ser det ut til at Virgin Atlantic(VS) er "nr 2" bak British Airways. VS har 3 avganger per dag til USA.

Det høres derfor fornuftig ut av Norwegian å satse ut fra LGW til USA. London-markedet er større enn de skandinaviske land sammenlagt legger en antall personer til grunn.

Hvordan du kobler Air India her må du svare på selv? Så langt jeg kjenner til er Kuwait eneste selskap som hadde cabotasje mellom London og USA før Norwegians inntreden.
Anmäl inlägget
Vi får se.
Skrivet av Hemliga Harry, 2014-09-05 15:07:47
Vi får väl se hur väl dom lyckas med de dom hittills har misslyckats med.
Ta i tu med dom stämningarna som kommer i från domstolar i Sverige där Norweigan krävs på ersättning av missnöjda passagerare.
Anmäl inlägget
Vansinnig journalistik?
Skrivet av Abc, 2014-09-05 12:06:16
"Den främsta konkurrenten till dem," (läs BA) "innan Norwegian"...
Är detta ett skämt? Norwegian har EN daglig flygning från UK till USA. De är därmed lika frekventa som Air India! Virgin flyger 20 gånger så många flygningar varje dag och med mycket större flygplan. Helt otroligt.
Anmäl inlägget
Janne, skal jeg følge
Skrivet av pf, 2014-09-05 11:42:12
din logikk så kan du se på minskning fra København, som det står i artikkel, sett inn navnet SAS istedenfor- (i din kommentar) og bemerk, artikkel tar ikke med de ruter som forblir uforandret........
Anmäl inlägget
Inte ens Norwegian...
Skrivet av Janne, 2014-09-05 11:02:43
...klarar att flyga långlinje från Oslo. Kanske dax att ge SAS rätt som alltid vägrat att flyga långlinje därifrån.
Anmäl inlägget
GOOD LUCK...
Skrivet av Capt. S, 2014-09-05 09:30:56
.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev