Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Airbus har fått ok på A350-900
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 1 oktober 2014
Den har tagit tio år att utveckla och kostat närmare 100 miljarder, men nu har Airbus nya långdistansmaskin fått klartecken från EASA. Det gör att SAS, Finnair och övriga bolag kan börja planeringen inför leveransen.
Nedräkningen för Qatar, SAS, Finnair och de 39 andra flygbolag som beställt Airbus nya långlinjemaskin A350-900 kan börja: I dagarna fick Airbus typgodkännande av de europeiska flygmyndigheterna EASA. För Airbus är det ett viktigt steg vidare och flygplanstillverkaren kan nu, efter cirka 100 miljarder (!) i kostnader och närmare tio års utveckling på allvar ta upp kampen med Boeings Dreamliner.
Airbus själva har lagt ner drygt 2 500 timmars testflygning med upp till fem olika testflygplan. Det har bland annat inneburit långflygningar jorden runt, höghöjdsstarter i Bolivia och tester i en klimatkammare i Florida.
EASA’s del i utprovningen har också varit omfattande med bland annat 16 olika tekniska testlag där ett 40-tal ingenjörer och piloter ingått. De har deltagit i drygt tio procent av alla genomförda testflygningar och sammanlagt har medarbetare från EASA lagt ner 60 000 timmar på att utvärdera det nya flygplanet.
Airbus A350-900 är större än den ursprungliga första modellen, A350-800 som inte lyckats locka tillräckligt många kunder. Utvecklingen av den har därför lagts på is för närvarande. Däremot kommer en förlängd variant, A350-1000 att vara klar cirka 2017. I den eviga kampen mellan de två största flygplanstillverkarna har Airbus nu A380, A350 och A330neo att erbjuda medan Boeing säljer B747-8, B 787 och B777.
Sammanlagt innehåller orderboken idag 750 beställda A350 och den officiella prislappen är 2,1 miljarder. Qatar är lunch-customer medan Finnair blir först i Europa med typen. SAS ska enligt planerna få sina första A350-900 under 2018.
Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
lunch
Skrivet av jasså?, 2014-10-01 21:52:47
vad erbjuder lunchkunden då? ingår kaffe och salad?
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Vi söker lärare i flygtekniska ämnen till Nyköpings gymnasium
Nyköpings Gymnasium
Flygtekniker/Mekaniker till Leveranshangar Gripen
Saab
BAM söker en driven Logistikchef
Bromma Air Maintenance AB
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Gripensystemet ska utvecklas
Hot om strejk, stora förluster för flygbolagen
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Fler artiklar
Nyheter från andra media
08:25 Fler flygbolag tittar på Airbus A220
15:28 Airbus uppges förhandla om flygplansorder från Kina i samband med Xi besöker Frankrike
09:39 Norskt luftrum stängdes - SVT Nyheter
05:25 Norge: Luftrummet stängt – stora förseningar - Aftonbladet
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
Fler artiklar
Flygforum
Småland:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
@Anna:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Sökande:
Eurowings
Camomilla:
SV: Slutet för BRA?
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap