Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Airbus får ETOPS på nya A350
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 21 oktober 2014
Airbus nya långdistansmaskin har fått godkänt för 180 minuters ETOPS-godkännande. I godkännandet från EASA finns även tillstånd för ETOP för ännu längre tidsperioder.
I dagarna gav European Aviation Safety Agency, EASA, gett grönt ljus till Airbus som får ett ETOPS-godkännande för A350-900 redan innan flygplanet satts i trafik. Det är första gången som det ges till ett helt nytt flygplan.
I godkännandet finns även utökade villkor som ger rätt att flyga Extended-range Twin engine aircraft Operations, ETOP, 300 minuter och 370 minuter, beroende på omständigheterna. Det motsvarar cirka 2 500 nautiska mil och under förutsättning att det råder ”normala atmosfäriska förhållanden”.
För Airbus är det tidiga godkännandet en framgång, flygplanstillverkaren var för övrigt först med ETOPS längre än den tidigare gränsen 180 minuter, när A330 godkänndes för 240 minuter.
- Våra kunder kommer nu att kunna flyga nya och mer direkta linjer till destinationer där det tidigare fanns en gräns på 180 minuter. De får tillgång till modernare och bättre utrustade alternativflygplatser, skriver Airbus i en kommentar.
Maxgränsen 370 minuter blir särskilt värdefull för de långa flygningarna på södra halvklotet mellan Australien, Sydafrika och Sydamerika. ETOPS 300 minuter räcker för flygningar över norra och mellersta delarna av Stilla havet, från Sydostasien och Australien till USA.
Airbus räknar med att cirka 70 procent av den flygtid som A350-900 kommer att flyga i framtiden, ska ligga på ETOP.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Vi söker lärare i flygtekniska ämnen till Nyköpings gymnasium
Nyköpings Gymnasium
Flygtekniker/Mekaniker till Leveranshangar Gripen
Saab
BAM söker en driven Logistikchef
Bromma Air Maintenance AB
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Gripensystemet ska utvecklas
Hot om strejk, stora förluster för flygbolagen
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Fler artiklar
Nyheter från andra media
08:25 Fler flygbolag tittar på Airbus A220
15:28 Airbus uppges förhandla om flygplansorder från Kina i samband med Xi besöker Frankrike
09:39 Norskt luftrum stängdes - SVT Nyheter
05:25 Norge: Luftrummet stängt – stora förseningar - Aftonbladet
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
Fler artiklar
Flygforum
Småland:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
@Anna:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Sökande:
Eurowings
Camomilla:
SV: Slutet för BRA?
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap