Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Estonian Air säljs till privata investerare
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 5 november 2014
Det statliga estländska flygbolaget Estonian Air ska säljas. Den estniska staten och SAS säljer sina andelar till Infortar som bland annat äger rederiet Tallink.
- Det bästa som kan hända flygbolaget säger vd Jan Palmér.
SAS har under årens lopp successivt minskat sitt ägande i Estonian Air som med hjälp av det skandinaviska flygbolaget, byggdes upp på delar av Aeroflots baltiska verksamhet. Från tidigare 49 procent äger SAS idag en mindre andel, 2,66 procent, medan den estniska staten äger resterande belopp.
Estonian har under de senaste åren genomgått en omfattande rekonstruktion som lyft ekonomin och undanröjt en hotande konkurs. Fortfarande pågår en utredning i EU om de statliga lån som bolaget fått för att överleva under rekonstruktionen, ska betraktas som olovligt statsstöd. I väntan på det högst sannolika friande utlåtandet från EU, finns nu långt gångna förhandlingar om att SAS och estniska staten säljer sina andelar och att flygbolaget blir helt privat.
– Det är det bästa som kan hända med bolaget. Med dagens konkurrensregler är ett statligt ägande en omöjlighet. Särskilt om flygbolaget förlorar pengar men behöver expandera kan det direkt ifrågasättas om skattemedel ska användas till att öppna nya linjer utanför landets gränser, säger Jan Palmér, vd för Estonian Air till Flygtorget.
Köpare till flygbolaget är Infortargruppen som framför allt äger rederierna Tallink och Silja Line och Jan Palmér ser flera synergieffekter med Infortar som ägare.
–I princip gör de ju samma sak som vi, fast med färjor och det gör att till exempel catering och annat kan samordnas.
En ny kapitalstark ägare kan också börja bygga upp flygbolaget och på så sätt skapa en starkare bas för framtiden.
–Vi måste upp i en kritisk massa över den nivå vi har idag. Sju flygplan i flottan är för lite och behöver växa till femton-tjugo flygplan som gör att vi kan börja flyga ett större linjenät.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Vi söker lärare i flygtekniska ämnen till Nyköpings gymnasium
Nyköpings Gymnasium
Flygtekniker/Mekaniker till Leveranshangar Gripen
Saab
BAM söker en driven Logistikchef
Bromma Air Maintenance AB
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Gripensystemet ska utvecklas
Hot om strejk, stora förluster för flygbolagen
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Fler artiklar
Nyheter från andra media
08:25 Fler flygbolag tittar på Airbus A220
15:28 Airbus uppges förhandla om flygplansorder från Kina i samband med Xi besöker Frankrike
09:39 Norskt luftrum stängdes - SVT Nyheter
05:25 Norge: Luftrummet stängt – stora förseningar - Aftonbladet
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
Fler artiklar
Flygforum
Anna:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Gul:
SV: Flygledare lämnar Sverige
Nederländerna:
SV: Anko Van Der Werff på routes
Sv Yazi:
SV: Swedavias VD lön
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap