Skriv ut  

SAS helägda Cimber kan bli Red1

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 februari 2015
Myndigheterna har nu gett sitt godkännande och Cimber är nu ett helägt dotterbolag till SAS. Samtidigt förs diskussioner om att döpa om Cimber.

I höstas sa SAS upp avtalet med danska Cimber som då flög ett antal mindre linjer som underleverantör. En kort tid såg det ut som att det danska regionala flygbolaget med anor från 1950 än en gång skulle gå i konkurs. Men i december förra året meddelade SAS att de köpt 100 procent av Cimber för 20 miljoner danska kronor.

Sedan dess har köpet behandlats av de danska myndigheterna, i första hand konkurrensstyrelsen. De har nu gett sitt godkännande vilket innebär att hela affären är klar.

– Med det formella godkännandet på plats ser vi nu fram emot att snabbt komma vidare med att etablera bolaget som ett effektivt flygbolag specialiserat på regionala flygningar. Vi kommer att bygga en enkel, fokuserad och smidig organisation, säger SAS VD och koncernchef Rickard Gustafson.

I och med köpet förs samtliga tolv CRJ900 som idag flyger i SAS färger över till Cimber tillsammans med piloter och kabinbesättning som tidigare varit anställda. De innebär att de anställs i Cimber på andra villkor än de som gäller i SAS. CRJ-flottan har redan tidigare varit en egen enhet inom SAS med bas på Kastrup.

Cimber blir, tillsammans med Blue1 ett helägt produktionsbolag som flyger de linjer där SAS Boeing 737 och Airbus är för stora. Det innebär i princip att stora delar av nätet är öppet för de två bolagen, dels på tunnare linjer, dels på rotationer med mindre efterfrågan.

I samband med affären har diskussioner om ett eventuellt namnbyte förts. SAS har registrerat namnet Red1, alltså snarlikt Blue1.

– Det har förts sådana samtal men det är ingenting som har bestämts angående namnet, säger SAS presschef Henrik Edström till Flygtorget.

Ett eventuellt namnbyte kommer inte att bli synligt ute på marknaden eftersom flygplanen ska ha kvar sin SAS-målning också efter att de formellt tillhör Cimber.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS DK och Red 1
Skrivet av Mr €, 2015-02-06 15:07:34
SAS kan säkert flytta över mera plan till Red 1, tex alla DK flygningar upp till 150pax. Sedan kan det döpas om till SAS Commuter och alla flygningar under 100pax upp till 1hr block time skötas av turbopropplan kanske en ny förlängd Q400 som SAS Commuter blir launch customer för och öppna CPH-Karlstad, STO-Karlsatd.
Anmäl inlägget
Inte lärt sig av misstag?
Skrivet av Historia, 2015-02-03 22:18:13
Estonian Air, Air Baltic, Blue 1, Spanair.....
Anmäl inlägget
RedOne?
Skrivet av Lågprisprofilen, 2015-02-03 12:26:38
Först Lady Gaga och nu ska RedOne altså göra produktion för SAS också. Man måste hylla Nadir Khayat
https://www.youtube.com/watch?v=mu3gWaOON1w
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev