Skriv ut  

Arlanda vill ha US preclearence

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 februari 2015
Arlanda vill satsa på att inrätta preclearence för resenärer till USA. Det finns ännu på bara två flygplatser i Europa och skulle ge Arlanda ett försprång i arbetet på att locka nya flyglinjer. Men SAS är tveksamma och vill se en ordentlig utredning.

Preclearence, alltså att den amerikanska gränskontrollen genomförs redan i avreselandet, finns i dagsläget på bara två flygplatser i Europa, Shannon och Dublin. Det är bland annat en avgörande orsak till att IAG håller på att ta över irländska Aer Lingus. Engelska passagerare kan då flyga via någon av de två flygplatserna och på så sätt slippa köandet vid ankomsten till USA. Tidsvinsten uppväger transiten på Irland, menar bedömare.

United States Customs and Border Protection är mycket restriktiva med att ge tillstånd till preclearence. I dagsläget finna det bara på 15 flygplatser i Kanada, Västindien, Irland och på flygplatsen i Abu Dhabi.

Nu vill Arlanda bli en i den skaran av flygplatser där resenärerna, efter att genomgått alla formaliteter i Stockholm, sedan kan räknas som inrikespassagerare redan vid ankomsten till USA. Både regeringen och Swedavia har gjort gemensam sak och ska uppvakta den amerikanska regeringen och försöka övertala den att lägga en tredje preclearence i just Stockholm.

För Arlanda skulle ett sådant vara en viktig del i arbetet på att utveckla flygplatsen och konkurrera med i första hand Kastrup men även de stora hubbarna i Europa. I dagsläget reser cirka 500 000 passagerare årligen från Sverige till USA. En preclearende på Arlanda med den tidsvinst det innebär kan styra passagerarströmmar från flygplatser som Helsingfors, Berlin och andra flygplatser i östra Europa. Det kan även vara en fördel för trafik från Asien eftersom kortaste vägen till amerikanska västkusten är via Skandinavien. Swedavia räknar dock med att hela beslutsprocessen kan ta upp till två år.

- Samtidigt som vi inväntar ett slutligt besked integreras nu detta i utvecklingsplanerna för Stockholm Arlanda Airport med riktning mot att bli den ledande flygplatsen i Skandinavien, säger Torborg Chetkovich, koncernchef Swedavia.

Norwegian vd, Björn Kjos menar att ett tillstånd för preclearence kan göra Arlanda till en storflygplats och pekar på de fördelar som Irland fått. Från SAS sida är kommentarerna lite mer återhållsamma.

- SAS välkomnar en fortsatt utveckling av Arlanda. US preclearance är en intressant möjlighet, men det är för tidigt för oss att ha en konkret hållning då vi först vill se en redogörelse av vilka effekterna blir för våra kunder. Det finns exempelvis en risk att de kunder som påbörjar sin resa på en annan inrikes destination än Arlanda får betydligt längre transfertid för att hinna med tidiga morgonflyg till USA. I värsta fall behöva resa kvällen innan, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

re
Skrivet av citron, 2015-02-04 21:11:02
CPH utreder redan.
Anmäl inlägget
SAS och CPH
Skrivet av KA, 2015-02-04 17:22:17
Ja det är väl rätt klart att SAS lägger en sådan kommentar då Kjos tallar för ett sådant tillstånd. SAS vet att om ett sådant tillstånd kommer kommer DY förmodligen öka kraftigt från ARN vilket skulle betyda att SAS också skulle behöva göra detta för att hålla konkurrensen uppe och detta skulle betyda att SAS skulle behöva släppa på sitt kära CPH.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev