Skriv ut  

SAS: Vi väljer Kastrup, Arlanda och Oslo

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 februari 2015
Var ska tyngdpunkten i SAS linjenät ligga? Den frågan är lika gammal som flygbolaget och svaret stöps ständigt om när flygbranschen utvecklas. Idag finns dessutom en starkt växande Osloregion att ta hänsyn till.

SAS Oslo flygplats

Öresund, Mälardalen eller Osloregionen? Och i förlängningen av det Copenhagen Airport, Arlanda eller Gardermoen? Var finns den stora marknaden och var ska SAS ha sin främsta närvaro?
         
Idag är svaret på den klassiska frågan inte antingen eller utan: Alla tre.

– Generellt sett så är de tre regionerna ganska jämnstora vad gäller ”origin & destination trafik”, alltså trafik som startar eller slutar i respektive region.

– Osloregionen har faktiskt störst O&D följt av Mälardalsregionen, dock är det i Osloregionen till stora delar drivet av en stor efterfrågan på inrikesresor. Vad gäller resor utanför Skandinavien är Öresundsregionen störst, tätt följt av Mälardalsregionen. Detsamma gäller för O&D utanför Europa.

– Till viss del är även storleken på O&D en konsekvens av utbudet av säten/linjer då det har ett tydligt samband. Exempelvis har Osloregionen flest stolar totalt i marknaden medan Öresundsregionen har klart flest stolar till marknader utanför Skandinavien respektive utanför Europa, säger Peter Nilsson, chef för nätverksarbetet inom Europa på SAS.
         
SAS ska idag alltså förhålla sig till tre starka tillväxtområden i det nätverksarbete som ständigt pågår. Dessutom en verksamhet som förändras över tid och som bland annat innebär att det idag inte enbart går att tala om tre stora upptagningsområden för SAS. Destinationer som Göteborg, Bergen, Stavanger, Trondheim, Billund med flera, är även de är tillräckligt stora för nonstoptrafik utanför Skandinavien.
         
Kunderna föredrar direktlinjer och i takt med att marknaderna har växt så blir det möjligt att flyga fler nonstop-linjer. I takt med fler nonstop-linjer så minskar också behovet av att samla efterfrågan genom en hub, speciellt för kortare linjer. Det är en tillvaro som SAS anpassat sig till genom att bland annat öppna 50 nya nonstoplinjer per år, de senaste åren.

– Lågkostnadsbolagens intåg har skapat en extrem ökning av utbudet och även ökat värdet i hela marknaden. Men samtidigt kvarstår det faktum att Skandinavien är en begränsad marknad och vi i vissa lägen måste man fortfarande samla ihop passagerare och då ligger Köpenhamn helt enkelt bättre till, säger Peter Nilsson och pekar på exemplet Hannover.
         
Den tyska staden är ett gränsfall och håller inte riktigt för en egen direktlinje från Arlanda. Men med transfer från bland annat Stockholm, Oslo och Göteborg genom Kastrup, ökar flödena och SAS flyger idag fyra dagliga rundturer dit.

- Med så många rotationer ger Hannover också bra transfermöjligheter till våra långlinjer.
         
När det gäller delar av Europatrafiken talar alltså geografin till Köpenhamns fördel för att samla ihop flöden från Skandinavien till mindre destinationer i Europa. Detsamma gäller även till viss del för den långväga trafiken. SAS tror bestämt på hub-spoke för den interkontinentala trafiken, också i framtiden, då det är väldigt få O&D som kan servas utan att trafiken samlas i en hub. Det gäller även SAS nya linje ARN-HKG.

– För Stockholms del vet vi att det är cirka tre miljoner passagerare som varje år reser ut från Stockholm och fortsätter utanför Europa. Det ger ett underlag som kan bära direktlinjer till några större destinationer, bland annat New York och Chicago. I september startar vi ju också Hong Kong som kommer att utgå från Stockholm. Men det är en tuff konkurrens på den långa trafiken bland annat från Norwegian, Lufthansa, BA, KLM, Turkish, Qatar och Emirates. Det är många som är och vill vara med och slåss. Var våra långlinjer än utgår ifrån måste vi ha hjälp av feedertrafik, i Stockholm främst från inrikes, övriga Skandinavien, Finland och Baltikum. I Köpenhamn får våra långlinjer i större utsträckning även hjälp av trafik från övriga Europa.
         
Bland andra Björn Kjos har dömt ut hub and spoke-systemet som så länge styrt den interkontinentala trafiken. Den nya generationen långlinjeflygplan, Boeing 787 och Airbus 350 ger flygbolagen möjlighet att flyga nonstop till fler destinationer, vilket bland annat Norwegians framgångar med linjen mellan Stockholm och San Fransisco visar. Samtidigt är det intensiva bygget av baser i Europa ett sätt att själv kontrollera flödena av passagerare och rikta dem mot de platser där de egna långlinjerna finns.
         
I SAS verklighet finns idag tre ungefär jämnstora knutpunkter. Ännu finns inga tecken på att det systemet ska avvecklas, att flygbolaget ska välja en av dem.

- Linjeutveckling handlar om efterfrågan och betalningsvillighet, följt av tillgänglighet och kapacitet. Med de faktorerna ska vi skapa en så lönsam flygtrafik som möjligt. Då handlar det om att se möjligheterna i hela Skandinavien, Stockholm, Oslo och Köpenhamn.



Kommentera artikeln
Det finns 35 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

RE Rice Krispies
Skrivet av Calle, 2015-02-21 22:45:24
Ok, visste inte att många polacker reser via CPH.
Jag tycker den är en väldigt trevlig flygplats att resa ifrån, däremot inte sagt att det är något exceptionellt med den.
Jag tycker inte direkt den är uppsnackad heller.
Väldigt smidig att ta sig till (för mig) och ett mycket brett utbud av destinationer.

Anmäl inlägget
RE Calle.
Skrivet av Rice Krispies, 2015-02-21 18:20:51
Många polacker reser ut i världen via CPH eftersom Warszawa har ett begränsat utbud av långlinjer. Jag har inga problem att acceptera att BER kommer att bli en svår konkurrent till CPH. Tvärtom. Själv reser jag relativt ofta till San Fransisco med KLM via Amsterdam-Schiphol. För ett halvår sedan fick jag boka om hemresan så det blev med SAS till CPH och jag blev inte särskilt impad. Det var ju som vilken annan flygplats som helst. Det enda som stack ut var den sura personalen.
Anmäl inlägget
BER??
Skrivet av Calle, 2015-02-21 10:11:49
Har inte sagt att polacker kommer att resa från CPH.
Har inte påstått det, så det snacket kan du skippa!

Däremot har du ca 30 mil till både Berlin och Köpenhamn från Hamburg.
Med snabbtåg åt båda hållen blir det helt klart konkurrens om passagerarna!
Är det så svårt att ta in och acceptera?

Vad är det för övrigt som gör CPH till världens mest överreklamerade flygplats enligt dig?
Anmäl inlägget
CPH?
Skrivet av Rice Krispies, 2015-02-21 04:11:10
När BER löst sina problem ( och det kommer de att göra) får CPH problem. Varför ska nordtyskar och polacker åka från CPH (världens mest överreklamerade flygplats) när de har BER runt knuten bara?
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Calle, 2015-02-20 21:05:03
@Kent. ARN och OSL har bara marginellt bättre läge för långlinjer öster- och västerut än vad CPH har.
Självklart lägger SAS de flesta av sina långlinjer från CPH då det är den största regionen. Öresundsregionen är en större marknad än Stockholm och Oslo.
Märker det finns många ARN-älskare här inne som har svårt att ta att CPH är Skandinaviens största flygplats, och kommer växa enormt framöver.
Trevlig helg!

https://www.youtube.com/watch?v=tDpXRBgLuc8
Anmäl inlägget
Hur är läget?
Skrivet av Paprikatåget, 2015-02-20 19:57:34
@Kent
Det är tydligen VÄLDIGT svårt för dig att förstå att det just är KOMBINATIONEN med bättre läge söderut ihop med medelhyfsat värde åt övriga väderstreck som gör att CPH det bästa läget för en HUB. Om den kortaste LH-sträckan skulle vara avgörande skulle all USA-trafik gå från Bergen, Asientrafiken från Visby. Varför inte Sönderborg- Johannesburg?
@Knut-Arne
SAS, Lufthansa och Germanwings har alla försökt med Arlanda-Hannover.
Anmäl inlägget
Världen är så stor så stor...
Skrivet av Paprikatåget, 2015-02-20 19:42:17
@webbie igen
Varför ska Hannoverborna åka österut för att flyga vidare söderut?
@Leif Broström
Vilken otrolig lögn du försökte marknadsföra...
@Arne
Tyvärr blir det svårt för Hong Kong. Du nämnde själv Peking och Bangkok. Hong Kong med Cathay blev också ett fiasko.
Anmäl inlägget
Geografi och marknad
Skrivet av Paprikatåget, 2015-02-20 19:29:54
@Bostongurkan
Du tycks inte heller har förstått artikeln. Tänk utanför den skandinaviska boxen och fatta att passagerare från Birmingham, Gdansk, Hannover etc har kortare avstånd till CPH. Fatta också att det är det SAMLADE LH-utbudet som gör feederflighter möjliga, därmed i alla väderstreck.
@webbie
Jodå, de kommer att åka från CPH också.
Anmäl inlägget
Ute och cyklar
Skrivet av Paprikatåget, 2015-02-20 19:19:56
@Kalle.alm etc
Du tycks inte har förstått artikeln och hur geografin ser ut. Alla svenskar bor inte i STH el Norrlandskusten då STH blir den naturliga utgångspunkten.
@Calle
Öresundsregionen har inte några 4,2 miljoner invånare utan drygt 3 miljoner. I övrigt har du rätt.
Anmäl inlägget
Poletten är på väg ner
Skrivet av Knut-Arne, 2015-02-20 12:26:35
SAS börjar tydligen med ena foten i graven förstå att det största ägarlandet med den största staden inte är intresserat att behandlas som en flock boskap, som helt viljelöst kan transporteras via CPH. Men det är först när de förstår att vi inte heller är intresserade av att flyga via CPh till mindre destinationer som Hannover, som poletten är helt nere.
Anmäl inlägget
Re Kent.
Skrivet av Femton Spadrig, 2015-02-20 04:55:24
Rätt. Gör OSL och ARN till nav för USA resp Asien.
Anmäl inlägget
Glöm CPH
Skrivet av Kent, 2015-02-19 23:02:49
Calle, sluta drick. För nu du skämtar du väl? CPH har då inte ett geografiskt bättre läge än varken ARN eller OSL när det gäller långlinjer till Asien eller USA. CPH har bara en geografisk fördel när det gäller linjer ner mot Europa och söder om det.
Anmäl inlägget
SAS lär sig INTE läxan!
Skrivet av Kalle flygare!, 2015-02-17 20:37:38
SAS vill inte lära sig läxan och ignorerar att lowcost flygbolag som Norwegian & Co. har kommit till flygmarknaden för att stanna! Om SAS fortsätter ignorera att deras urgammal modell måste förändras och ampassas till dagens och framtidens konkurrens modellen där lowcost med direkta förbindelser(nonstopp A till B)kommer att bli ett mer vardagligt faktum, så är jag säkert på att SASs modellen kommer att kraschas totalt. SAS vill inte lära sig att tänka på nytt!
Anmäl inlägget
Re Copenhagen airport
Skrivet av Rurik, 2015-02-17 17:11:57
Eftersom de flesta långflyg från ARN och HEL är fullbelagda har de kanske inte så mycket annat att välja på?
Anmäl inlägget
Re Copenhagen airport
Skrivet av Rurik, 2015-02-17 17:11:34
Eftersom de flesta långflyg från ARN och HEL är fullbelagda har de kanske inte så mycket annat att välja på?
Anmäl inlägget
Citron, Copenhagen Airport
Skrivet av DC-10, 2015-02-17 17:10:14
Hur mycket är 100% av Danmarks befolkning?
Det är inte många Svenskar som gillar att flyga via CPH. SAS bonussystem gör att folk ändå flyger via CPH, vilket jag förmodar är affärsidén med ett bonus system - att få folk att välja SAS trots CPH.
Anmäl inlägget
Gärna SAS, men.......
Skrivet av Igor, 2015-02-17 17:04:53
Jag har i sig inget emot SAS, men som flitig Asienresenär tycker jag att det är hål i huvudet att ta omvägen via CPH. Då tar jag hellre Air China, Norwegian eller Thai från ARN eller Finnair från HEL. Blir också oftast billigare från ARN eller HEL. Jag utgår från GOT, ska jag kanske tillägga. Men positivt med den nya SAS-linjen till Hong Kong från ARN. Definitivt ett framtida alternativ för mig.
Anmäl inlägget
Brandenburger Airport.
Skrivet av Calle, 2015-02-17 17:02:11
Berlins nya storflygplats är ju ett praktfiasko! Enorma förseningar. Har den ens öppnat ännu?
Sen innebär det väl inte per automatik att det blir massa nya linjer bara för att man slår ihop Tegel och Schönefeld till en stor !? Trafiken flyttas ju bara över.
Sen tror jag inte att det tar längre tid att ta sig till CPH med snabbtåg från Hamburg än vad det tar att ta sig till Berlin.
Anmäl inlägget
@Leif Boström
Skrivet av Copenhagen Airport, 2015-02-17 16:10:58
Du snakker jo som du har forstand - transfertrafikken steg sidste år (2014) på CPH med 13%! Særligt kan jeg glæde dig med at transfertrafikken på ruten fra ARN sted med hele 17% sidste år - så jo der er stadig svenskere som finder det attraktivt at anvende CPH ud i verden...
Anmäl inlägget
Bra SAS!
Skrivet av Leif Boström, 2015-02-17 15:41:23
Hur många gånger har denna frågan diskuterats? Jag tycker det är kanon att SAS satt in så många direktlinjer från både OSL och ARN de senaste 5 åren. Transferpaxen på CPH minskar varje år.

Leffe
Anmäl inlägget
BER för Nordtyskarna
Skrivet av webbie, 2015-02-17 14:49:26
När Berlins nya flygplats så småningom öppnar så åker väl inte Nordtyskar norrut för att åka söderut...
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Gullan Purser &Flygexpert, 2015-02-17 14:47:50
Vi kabintjejer föredrar Arlanda..kortare avstånd i terminaler och kortare taxibanor till vi är uppe i luften. ..servicemässigt har vi bättre kaffe å chips i sverige.
Anmäl inlägget
Matarbolag till de stora!
Skrivet av Masses Massäck, 2015-02-17 14:46:09
SAS är ett bra matarbolag till de stora.
Får vara glad för de smulor som blir över.
Anmäl inlägget
@Bostongurkan
Skrivet av Arne, 2015-02-17 14:44:59
Helt rätt att det är kortare väg Öst/Väst/Syd till/från de olika baserna. Men nu måste SAS göra det lönsamt att flyga dvs balansera kostnaderna med intäkterna. Vilket SAS har varit otroligt dåliga på pga att de haft stater som huvudägare. SAS har fortfarande förstora overheadkostnader. Nu hoppas jag verkligen att HKG flighten kommer gå bra så att det inte blir som för PEK och BKK från ARN...
Anmäl inlägget
Rätt ska vara rätt
Skrivet av Bostongurkan, 2015-02-17 14:09:58
airbus380, Har Norrland egna långlinjer?
Arne, då har 60% av Sveriges befolkning närmare till ARN.
CPH har bara kortare flygväg till sydgående destinationer. USA nås snabbast från Oslo (20-25 min) och östliga destinationer snabbast från ARN (ARN-HKG 25-30 min snabbare)
Anmäl inlägget
CPH upptagningområde.
Skrivet av Calle, 2015-02-17 14:06:49
När tunneln under Fehrman bält är klar kommer det att ta 1½ från Hamburg till CPH med snabbtåg.
Där utökas upptagningsområdet för CPH med ytterliggare 5 miljoner människor!
Anmäl inlägget
dc10
Skrivet av citron, 2015-02-17 13:51:25
100% av Danmarks befolkning har närmare till Kastrup.
Anmäl inlägget
Tja,
Skrivet av DC-10, 2015-02-17 13:43:30
och vad med de övriga 60%.
Anmäl inlägget
Tja...
Skrivet av Arne, 2015-02-17 12:38:53
40% av Sveriges befolkning har närmare till CPH än ARN....
Anmäl inlägget
flygtrafik
Skrivet av LTH Öresund, 2015-02-17 12:34:08
PS hade lite bråttom
Har du flugit någon gå från CPH ?
Flyger cirka 35 gånger om året från CPH lika trevlig personal där som ARN
Anmäl inlägget
Glöm SAS
Skrivet av LTH Öresund, 2015-02-17 12:31:54
Har du flugit någon gå från CPH ?
Flyger cirka 35 gånger om året från CPH lika trevlig personal där som ARN
Anmäl inlägget
Äpplen och päron
Skrivet av airbus380se, 2015-02-17 11:55:46
Man kan inte jämför Öresundsregionen med bara Stockholmsregionen.
Öresundsregionen omfattar HELA Skåne, Själland, Lolland, Falster, Mön och Bornholm Enligt Öresundskomiteen bor det ca. 3 811 515 invånare Regionen ökar med cirka 25000/år.

Motsvarande skulle vara Stockholms län, Uppsala län, Västmanlands län, Södermanlands län och Gotland (enligt SCB) och då får vi ihop ca 3 139 612 invånare Regionen ökar med cirka 50000/år.
Anmäl inlägget
Öresundsregionen.
Skrivet av Calle, 2015-02-17 11:24:52
Med 4.2 miljoner invånare i Öresundsregionen är det givna svaret att CPH kommer fortsätta vara den stora huben för långlinjetrafik för SAS.
Med sitt geografiska läge har man en stor fördel gentemot ARN och OSL.
Det finns en anledning till att CPH har fler långlinjer som trafikeras av övriga bolag än vad ARN och OSL har.
Anmäl inlägget
flygtrafik
Skrivet av Kalle.alm@aland.net, 2015-02-17 11:04:54
Det är ju klart att de e Stockholm som gäller.Befolkningen i Sverige är ju lika stor som Danmark och Norge tillsammans.Plus ett stort plus att det att det är mycket trevligare personal i nämnda stad.Även säkerhetskontrollen är personalen alltid tillmötes gående i Stockholm. Kalle från Åland
Anmäl inlägget
Glöm SAS
Skrivet av Ut, 2015-02-17 08:27:53
Finns snart inget SAS längre bara en massa underleverantörer
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev