Det finns 35 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
RE Rice Krispies
Skrivet av Calle, 2015-02-21 22:45:24
Ok, visste inte att många polacker reser via CPH. Jag tycker den är en väldigt trevlig flygplats att resa ifrån, däremot inte sagt att det är något exceptionellt med den. Jag tycker inte direkt den är uppsnackad heller. Väldigt smidig att ta sig till (för mig) och ett mycket brett utbud av destinationer.
|
|
RE Calle.
Skrivet av Rice Krispies, 2015-02-21 18:20:51
Många polacker reser ut i världen via CPH eftersom Warszawa har ett begränsat utbud av långlinjer. Jag har inga problem att acceptera att BER kommer att bli en svår konkurrent till CPH. Tvärtom. Själv reser jag relativt ofta till San Fransisco med KLM via Amsterdam-Schiphol. För ett halvår sedan fick jag boka om hemresan så det blev med SAS till CPH och jag blev inte särskilt impad. Det var ju som vilken annan flygplats som helst. Det enda som stack ut var den sura personalen.
|
|
BER??
Skrivet av Calle, 2015-02-21 10:11:49
Har inte sagt att polacker kommer att resa från CPH. Har inte påstått det, så det snacket kan du skippa!
Däremot har du ca 30 mil till både Berlin och Köpenhamn från Hamburg. Med snabbtåg åt båda hållen blir det helt klart konkurrens om passagerarna! Är det så svårt att ta in och acceptera?
Vad är det för övrigt som gör CPH till världens mest överreklamerade flygplats enligt dig?
|
|
CPH?
Skrivet av Rice Krispies, 2015-02-21 04:11:10
När BER löst sina problem ( och det kommer de att göra) får CPH problem. Varför ska nordtyskar och polacker åka från CPH (världens mest överreklamerade flygplats) när de har BER runt knuten bara?
|
|
CPH
Skrivet av Calle, 2015-02-20 21:05:03
@Kent. ARN och OSL har bara marginellt bättre läge för långlinjer öster- och västerut än vad CPH har. Självklart lägger SAS de flesta av sina långlinjer från CPH då det är den största regionen. Öresundsregionen är en större marknad än Stockholm och Oslo. Märker det finns många ARN-älskare här inne som har svårt att ta att CPH är Skandinaviens största flygplats, och kommer växa enormt framöver. Trevlig helg!
https://www.youtube.com/watch?v=tDpXRBgLuc8
|
|
Hur är läget?
Skrivet av Paprikatåget, 2015-02-20 19:57:34
@Kent Det är tydligen VÄLDIGT svårt för dig att förstå att det just är KOMBINATIONEN med bättre läge söderut ihop med medelhyfsat värde åt övriga väderstreck som gör att CPH det bästa läget för en HUB. Om den kortaste LH-sträckan skulle vara avgörande skulle all USA-trafik gå från Bergen, Asientrafiken från Visby. Varför inte Sönderborg- Johannesburg? @Knut-Arne SAS, Lufthansa och Germanwings har alla försökt med Arlanda-Hannover.
|
|
Världen är så stor så stor...
Skrivet av Paprikatåget, 2015-02-20 19:42:17
@webbie igen Varför ska Hannoverborna åka österut för att flyga vidare söderut? @Leif Broström Vilken otrolig lögn du försökte marknadsföra... @Arne Tyvärr blir det svårt för Hong Kong. Du nämnde själv Peking och Bangkok. Hong Kong med Cathay blev också ett fiasko.
|
|
Geografi och marknad
Skrivet av Paprikatåget, 2015-02-20 19:29:54
@Bostongurkan Du tycks inte heller har förstått artikeln. Tänk utanför den skandinaviska boxen och fatta att passagerare från Birmingham, Gdansk, Hannover etc har kortare avstånd till CPH. Fatta också att det är det SAMLADE LH-utbudet som gör feederflighter möjliga, därmed i alla väderstreck. @webbie Jodå, de kommer att åka från CPH också.
|
|
Ute och cyklar
Skrivet av Paprikatåget, 2015-02-20 19:19:56
@Kalle.alm etc Du tycks inte har förstått artikeln och hur geografin ser ut. Alla svenskar bor inte i STH el Norrlandskusten då STH blir den naturliga utgångspunkten. @Calle Öresundsregionen har inte några 4,2 miljoner invånare utan drygt 3 miljoner. I övrigt har du rätt.
|
|
Poletten är på väg ner
Skrivet av Knut-Arne, 2015-02-20 12:26:35
SAS börjar tydligen med ena foten i graven förstå att det största ägarlandet med den största staden inte är intresserat att behandlas som en flock boskap, som helt viljelöst kan transporteras via CPH. Men det är först när de förstår att vi inte heller är intresserade av att flyga via CPh till mindre destinationer som Hannover, som poletten är helt nere.
|
|
Re Kent.
Skrivet av Femton Spadrig, 2015-02-20 04:55:24
Rätt. Gör OSL och ARN till nav för USA resp Asien.
|
|
Glöm CPH
Skrivet av Kent, 2015-02-19 23:02:49
Calle, sluta drick. För nu du skämtar du väl? CPH har då inte ett geografiskt bättre läge än varken ARN eller OSL när det gäller långlinjer till Asien eller USA. CPH har bara en geografisk fördel när det gäller linjer ner mot Europa och söder om det.
|
|
SAS lär sig INTE läxan!
Skrivet av Kalle flygare!, 2015-02-17 20:37:38
SAS vill inte lära sig läxan och ignorerar att lowcost flygbolag som Norwegian & Co. har kommit till flygmarknaden för att stanna! Om SAS fortsätter ignorera att deras urgammal modell måste förändras och ampassas till dagens och framtidens konkurrens modellen där lowcost med direkta förbindelser(nonstopp A till B)kommer att bli ett mer vardagligt faktum, så är jag säkert på att SASs modellen kommer att kraschas totalt. SAS vill inte lära sig att tänka på nytt!
|
|
Re Copenhagen airport
Skrivet av Rurik, 2015-02-17 17:11:57
Eftersom de flesta långflyg från ARN och HEL är fullbelagda har de kanske inte så mycket annat att välja på?
|
|
Re Copenhagen airport
Skrivet av Rurik, 2015-02-17 17:11:34
Eftersom de flesta långflyg från ARN och HEL är fullbelagda har de kanske inte så mycket annat att välja på?
|
|
Citron, Copenhagen Airport
Skrivet av DC-10, 2015-02-17 17:10:14
Hur mycket är 100% av Danmarks befolkning? Det är inte många Svenskar som gillar att flyga via CPH. SAS bonussystem gör att folk ändå flyger via CPH, vilket jag förmodar är affärsidén med ett bonus system - att få folk att välja SAS trots CPH.
|
|
Gärna SAS, men.......
Skrivet av Igor, 2015-02-17 17:04:53
Jag har i sig inget emot SAS, men som flitig Asienresenär tycker jag att det är hål i huvudet att ta omvägen via CPH. Då tar jag hellre Air China, Norwegian eller Thai från ARN eller Finnair från HEL. Blir också oftast billigare från ARN eller HEL. Jag utgår från GOT, ska jag kanske tillägga. Men positivt med den nya SAS-linjen till Hong Kong från ARN. Definitivt ett framtida alternativ för mig.
|
|
Brandenburger Airport.
Skrivet av Calle, 2015-02-17 17:02:11
Berlins nya storflygplats är ju ett praktfiasko! Enorma förseningar. Har den ens öppnat ännu? Sen innebär det väl inte per automatik att det blir massa nya linjer bara för att man slår ihop Tegel och Schönefeld till en stor !? Trafiken flyttas ju bara över. Sen tror jag inte att det tar längre tid att ta sig till CPH med snabbtåg från Hamburg än vad det tar att ta sig till Berlin.
|
|
@Leif Boström
Skrivet av Copenhagen Airport, 2015-02-17 16:10:58
Du snakker jo som du har forstand - transfertrafikken steg sidste år (2014) på CPH med 13%! Særligt kan jeg glæde dig med at transfertrafikken på ruten fra ARN sted med hele 17% sidste år - så jo der er stadig svenskere som finder det attraktivt at anvende CPH ud i verden...
|
|
Bra SAS!
Skrivet av Leif Boström, 2015-02-17 15:41:23
Hur många gånger har denna frågan diskuterats? Jag tycker det är kanon att SAS satt in så många direktlinjer från både OSL och ARN de senaste 5 åren. Transferpaxen på CPH minskar varje år.
Leffe
|
|
BER för Nordtyskarna
Skrivet av webbie, 2015-02-17 14:49:26
När Berlins nya flygplats så småningom öppnar så åker väl inte Nordtyskar norrut för att åka söderut...
|
|
Arlanda
Skrivet av Gullan Purser &Flygexpert, 2015-02-17 14:47:50
Vi kabintjejer föredrar Arlanda..kortare avstånd i terminaler och kortare taxibanor till vi är uppe i luften. ..servicemässigt har vi bättre kaffe å chips i sverige.
|
|
Matarbolag till de stora!
Skrivet av Masses Massäck, 2015-02-17 14:46:09
SAS är ett bra matarbolag till de stora. Får vara glad för de smulor som blir över.
|
|
@Bostongurkan
Skrivet av Arne, 2015-02-17 14:44:59
Helt rätt att det är kortare väg Öst/Väst/Syd till/från de olika baserna. Men nu måste SAS göra det lönsamt att flyga dvs balansera kostnaderna med intäkterna. Vilket SAS har varit otroligt dåliga på pga att de haft stater som huvudägare. SAS har fortfarande förstora overheadkostnader. Nu hoppas jag verkligen att HKG flighten kommer gå bra så att det inte blir som för PEK och BKK från ARN...
|
|
Rätt ska vara rätt
Skrivet av Bostongurkan, 2015-02-17 14:09:58
airbus380, Har Norrland egna långlinjer? Arne, då har 60% av Sveriges befolkning närmare till ARN. CPH har bara kortare flygväg till sydgående destinationer. USA nås snabbast från Oslo (20-25 min) och östliga destinationer snabbast från ARN (ARN-HKG 25-30 min snabbare)
|
|
CPH upptagningområde.
Skrivet av Calle, 2015-02-17 14:06:49
När tunneln under Fehrman bält är klar kommer det att ta 1½ från Hamburg till CPH med snabbtåg. Där utökas upptagningsområdet för CPH med ytterliggare 5 miljoner människor!
|
|
dc10
Skrivet av citron, 2015-02-17 13:51:25
100% av Danmarks befolkning har närmare till Kastrup.
|
|
Tja,
Skrivet av DC-10, 2015-02-17 13:43:30
och vad med de övriga 60%.
|
|
Tja...
Skrivet av Arne, 2015-02-17 12:38:53
40% av Sveriges befolkning har närmare till CPH än ARN....
|
|
flygtrafik
Skrivet av LTH Öresund, 2015-02-17 12:34:08
PS hade lite bråttom Har du flugit någon gå från CPH ? Flyger cirka 35 gånger om året från CPH lika trevlig personal där som ARN
|
|
Glöm SAS
Skrivet av LTH Öresund, 2015-02-17 12:31:54
Har du flugit någon gå från CPH ? Flyger cirka 35 gånger om året från CPH lika trevlig personal där som ARN
|
|
Äpplen och päron
Skrivet av airbus380se, 2015-02-17 11:55:46
Man kan inte jämför Öresundsregionen med bara Stockholmsregionen. Öresundsregionen omfattar HELA Skåne, Själland, Lolland, Falster, Mön och Bornholm Enligt Öresundskomiteen bor det ca. 3 811 515 invånare Regionen ökar med cirka 25000/år.
Motsvarande skulle vara Stockholms län, Uppsala län, Västmanlands län, Södermanlands län och Gotland (enligt SCB) och då får vi ihop ca 3 139 612 invånare Regionen ökar med cirka 50000/år.
|
|
Öresundsregionen.
Skrivet av Calle, 2015-02-17 11:24:52
Med 4.2 miljoner invånare i Öresundsregionen är det givna svaret att CPH kommer fortsätta vara den stora huben för långlinjetrafik för SAS. Med sitt geografiska läge har man en stor fördel gentemot ARN och OSL. Det finns en anledning till att CPH har fler långlinjer som trafikeras av övriga bolag än vad ARN och OSL har.
|
|
flygtrafik
Skrivet av Kalle.alm@aland.net, 2015-02-17 11:04:54
Det är ju klart att de e Stockholm som gäller.Befolkningen i Sverige är ju lika stor som Danmark och Norge tillsammans.Plus ett stort plus att det att det är mycket trevligare personal i nämnda stad.Även säkerhetskontrollen är personalen alltid tillmötes gående i Stockholm. Kalle från Åland
|
|
Glöm SAS
Skrivet av Ut, 2015-02-17 08:27:53
Finns snart inget SAS längre bara en massa underleverantörer
|
|