Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
SAS och Icelandair i topp på atlanttrafiken
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 18 februari 2015
Flygtrafiken mellan USA och Europa toppas av de stora Amerikanska och europeiska flygbolagen. Men bland de flygbolag som ökat mest när det gäller transatlantisk trafik återfinns både Icelandair och SAS i topp.
De senaste tio åren har antalet flygningar och kapaciteten mellan Europa och USA ökat kraftigt. Räknas antalet stolar har de ökat från 71 424 697 år 2005 till 83 097,988 förra året, 2014 en kapacitetsökning på drygt 16 procent sett över hela perioden. Det visar siffror som analyssajten Routesonline räknat fram.
De största flygbolagen på den transatlantiska marknaden är inte förvånande de stora bolagen i USA och Europa. Delta Air Lines, British Airways och United Airlines har alla tre nästan identiska marknadsandelar, 11,7 respektive 11,5 procent var. Sedan följer i fallande ordning Lufthansa, American Airlines, Air Canada, Air France, Virgin Atlantic, US Airways och efter dem en hel rad mindre flygbolag som flyger drygt 28 procent av trafiken mellan Europa och USA.
Men bland de flygbolag som haft den största ökningen av kapaciteten mellan åren 2010 och 2015, ser topplistan helt annorlunda ut. Där återfinns både Icelandair och SAS bland de fem flygbolag som ökat mest under den femårsperioden:
Turkish Airline, 220 procents ökning av trafiken över Atlanten
Air Berlin, 204 procent
Icelandair, 119 procent
United Airlines 56 procent
SAS, 45 procent
Om tidsspannet krymper till enbart de senaste två åren dyker också Norwegian upp i statistiken. År 2013 inleddes satsningen på långlinjer till i första hand USA och det innebär att flygbolaget ökat kapaciteten med 633 procent under de två år som trafiken till USA varit igång.
Routesonline har också räknat ut vilka flygplanstyper som oftast används i trafiken mellan Europa och USA. Där är det Airbus A330-300, alltså den maskin som även SAS använder på en del av USA-linjerna, som förra årets producerade 11 622 219 stolar. Den följs sedan av en hel rad Boeing-maskiner:
Boeing 747-400, 10 558 341 producerade stolar
Boeing 777, 7 968 272 stolar
Boeing 767-300, 6 853 234 stolar
Boeing 777-300ER, 5 725 464 stolar
Airbus A330-200, 5 548 061 stolar
Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Gullan Purser &Flygexpert:
Skrivet av Ungman, 2015-02-21 16:39:33
Tanter.
Boeing
Skrivet av Boeing, 2015-02-18 19:22:57
If it is not Boeing, I'm not going!!!!
Äntligen
Skrivet av Gullan Purser &Flygexpert, 2015-02-18 08:34:26
Visar sig resultatet av de vi tjejer i kabinen gör. Service i världsklass och mat & dryck som på en lyxkrog. Och med nya kabinen och sätena blir vi oslagbara.
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Department Manager, Flight Operations & Operational Training
Saab
EMS söker efter en Production Manager
European Maintenance Service AB
Grob Aircraft filial Sweden söker en underhållsplanerare
Grob Aircraft filial Sweden
Project Engineer S1000D/iSpec2200 samt projektledning
Saab
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
SAS satsar på Köpenhamn
Västflyg lanserar ny linje
Luleå får direktlinje till Paris
Fler artiklar
Nyheter från andra media
19:57 Utbredd oro över inrikesflygets framtid,
19:00 Brommaflyget från Växjö försvinner
06:00 Fel på landningsbanan – Kiruna flygplats stängd - MSN
05:32 Boeing ska permittera tusentals anställda i USA - Affärsvärlden
00:19 Mus fick SAS-plan att nödlanda
15:23 Efter chockbeskedet: Så försöker Småland Airport locka SAS till Växjö | SVT Nyheter
Fler artiklar
Flygforum
I.U:
SV: Sas nya uniform?
Fritz Klyka:
SV: SEA SK937
@B:
SV: Nu behåller vi Bromma flygplats, äntligen!
Cc:
SV: Total överraskning på BRA?
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap