Det finns 17 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Mer än flyg
Skrivet av Nästan anställd, 2015-03-07 09:59:46
Frågan är otroligt komplicerad och handlar ytterst om en global värld, välfärdssamhällets utformning och relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Är en anställd en handelsvara som kan skickas runt världen utan mening och mål eller en person med faktiska skyldigheter/rättigheter.
Upplägget med multinationella bemanningsföretag gör att 80 års reglering av arbetslivet går att kringgå och även ditt jobb som tjänsteman berörs av den här konflikten.
|
|
Ojojoj... Nu har Svenskt Näringsliv brassat på!!
Skrivet av Repris Lou-Ann!, 2015-03-07 04:07:34
Nu har (igen!) Svenskt Näringsliv - Flygarbetsgivarna - brassat på med övertid för sina medie-lobbyister! Kommentarer enkom för att kommentera, nedgöra, degradera, de-moralisera, dementera etc alla kommentarer som eventuellt kan vända en opinion FÖR t ex en strejk, och dess vidare följder.... Repris nu som då;SAS-CC strejkade; massor av Anti-inlägg på DI:s sida. GLÖM ALDRIG; Svenskt Näringsliv står även bakom denna Norwegian-Strejk! De är Flyg-arbetsgivarna! Betalar lobbyismen i dessa forum!.
|
|
Ang inlägg av EASA
Skrivet av Alias, 2015-03-06 21:53:07
Du får läsa på lite mer om reglerna, ett AOC går inte att "flagga" ut, det är själva poängen med att flygbolaget ska uppfylla vissa kriterier för att kvalificera sig för ett AOC. Att hoppas på att EASA skulle skapa ett krav att personalen måste vara anställd i AOC är ett perspektiv från piloter som vill behålla möjligheten att utpressa flygbolaget då det behagar dem, det har ju varit kutym tills nu, men EASA jobbar utifrån ett flygsäkerhetsperspektiv och inget annat.
|
|
Varför just piloter, kabin och tekniker?
Skrivet av flyer, 2015-03-06 21:30:00
EASA, varför ska just dessa personalgrupper vara anställda i moderbolaget? Det finns ju massor av andra personalgrupper som också behövs för att trafiken ska fungera, t ex ground-personalen, ska de inte heller få hyras in? Eller IT-personalen. Inga flygplan kan flyga om inte systemen funkar. Vad med produktutvecklingen, försäljningen, revenue management, ekonomiavdelningen etc etc. Varför är de flygande så speciella att just de måste vara anställda i moderbolaget?
|
|
Byt jobb och bransch om ni är missnöjda
Skrivet av Alias, 2015-03-06 21:26:51
Att använda flygsäkerhetskortet för att få behålla sina lyxavtal är det klassiska när det handlar om piloter. En personalpool för piloter skulle ju vara utmärkt, då kan bolagen anpassa personalstyrkan efter säsongs behovet och trafikprogrammet, som man gjort med det tekniska underhållet sedan tidigt 90 tal. Ett AOC behöver endast de befattningshavare som EASA reglerna kräver, allt annat kan hyras in, på lång som korttidskontrakt.
|
|
återgå till jobben!
Skrivet av sh, 2015-03-06 20:21:07
Åtegå till era jobb tänk på alla passagerare som blir lidande för att en fackpamp gör det surt för alla. Tycker det är bra att Norwegian gör allt för att få fram sina resenärer och kan inte kalla det strejkbryteri som facken säger. Samt vem skulle vilja att ryanair ska ta över ... Nu får ni ge er !
|
|
DY II
Skrivet av Ole, 2015-03-06 19:42:38
Att vara pilot måste vara som alla andra arbeten är man inte nöjd och vill ha mer i lön BYT till ett annat bolag. är man orolig för "säkerheten" BYT till ett annat bolag. Tydligen tycker några tiotal personer i facket att det är bättre att bli av med Norwegian som företag. Vilka bolag kommer i så fall ta över den marknaden Ryanair antagligen. Vilket skulle vara väldigt väldigt trist.
|
|
DY (y)
Skrivet av Ole, 2015-03-06 19:42:01
det är alltid lätt att slänga in säkerhets kortet. ännu roligare att vpk tar parti för piloterna. när började vpk bry sig om miljonärer och höginkomsttagare :-) 23 miljoner passagerare uppskattar att flyga med Norwegian och de flesta av de piloter som jobbar för Norwegian är nöjda på sin arbetsplats. Plus alla tusentals anställda.
|
|
Flygsäkerhet
Skrivet av Okunnig, 2015-03-06 17:02:08
Hej Jag som okunnig undrar varför flygsäkerheten måste bli sämre om piloterna är anställda av ett bemanningsföretag? Gäller inte svenska flyglagar/regler då , eller??
|
|
@ räven
Skrivet av Vargen, 2015-03-06 12:44:12
Det är ju du som är tragisk i det här! Har någon sagt att den här strejken handlar om löner? Knappast... Det handlar om så mycket större saker än så.
Jag blir så trött på okunniga personer som igen ens anstränger sig att sätta sig in i frågan. Fine du kan vara för att piloterna ska vara anställda i bemanningsföretag men säg det då. Släng inte upp nån gammal klyscha som du tror låter bra för att göra dig till nån motvalls flygkunnig.
|
|
sv
Skrivet av EASA, 2015-03-06 09:01:13
Piloterna är nöjda med sin lön! Allt handlar om flygsäkerhet att våga rapportera störningar utan att riskera jobbet, och mot den sociala dumpning som sker vid utflaggning av AOC och inhyrning av personal från lågkostnadsländer som tummar på reglerna för att slicka röv. Nästa bransch på tur är sjukvården. När du ligger där och läkaren tummar på reglerna är du dödens ! Bojkotta alla företag som hyr in och få bättre service från en anställd som är trygg i sin tillvaro. TGIF
|
|
direkt under gud
Skrivet av räven, 2015-03-06 08:19:11
Detta är patetiskt, allt för att en idag redan övergödd & över betald pilot ska få mer i plånboken och vi som betalar lönen (dvs köper biljetterna) ska betala mer! Dagens piloter måste förstå att biggles tiden är förbi. Airbus eller SL lokal buss lite samma jobb kan man tycka!
|
|
Svepskäl
Skrivet av Neutral, 2015-03-06 05:22:03
Håller med dig EASA till 100%, huvudet på spiken, vi är många som väntar på att EASA ska agera, men det är trögare än sirap på den fronten. Gnälliga snåljåpar till passagerare ska flyga billigare än billigast för att vara nöjda, de inser inte hur allvarligt läget är på många flygbolag då man tummar på säkerheten på flera områden. Lågprisbolag i Asien har haft flera flygolyckor på raken och dessa tycks inte ens klara av att lägga ihop 2 + 2!
|
|
sv
Skrivet av Easa, 2015-03-05 23:39:39
Vet att Norge inte är med i EU, och hur såg flygbranschen ut innan avregleringen? Bojkotta Norwegian och pax kommer betala extra för att flyga med seriösa aktörer i sympati för dom anställda. Natti natti Norwegian!
|
|
Sv:
Skrivet av Conny, 2015-03-05 22:23:58
Norge är inte med i EU. Hjälper det att Sverige går ur?
|
|
Så är reglerna i USA.
Skrivet av Harry, 2015-03-05 21:57:14
Det är av flygsäkerhetsskäl.
|
|
Svepskäl
Skrivet av EASA, 2015-03-05 21:49:41
Detta gör Norwegian bara för att splittra grupperna vid ev nya strejkhot och ställa resp grupp mot varandra och låta ett annat dotterbolag flyga istället. Det enda som kan rädda branschen är att EASA upprättar ett nytt krav att samtliga piloter, cabin och tekniker skall vara anställda i moderbolaget för att få sitt AOC utfärdat, basta!!! Gå ur EU nu så slipper vi den sociala dumpningen.
|
|