Skriv ut  

Gardinkonflikten på SAS löst

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 mars 2015
Den har kallats ”gardinkonflikten”, frågan om vilomodulerna ombord på SAS långlinjer. Nu är den konflikten löst och det är återigen svenska besättningar ombord på linjerna från Arlanda till New York och Chicago.

Sedan årsskiftet har SAS och det svenska kabinfacket varit oense om frågan kring de så kallade vilomodulerna ombord på långlinjemaskinerna. Inledningsvis handlade det om att de tidigare hårda väggarna kring de platser som finns reserverade för kabinpersonalen ombord på flygplanen, bytts ut mot gardiner i de nya A330E och de renoverade A330 som nu är på väg in i flottan. De norska och danska kabinfacken accepterade den lösningen men i de svenska förhandlingarna blev det stopp.

Det visade sig att det inte handlade om gardinerna i sig utan mer övergripande om arbetsmiljön ombord.

– Det handlar om att förbättra arbetsmiljön i stort, bland annat en reducering i scheduleringen inför långflygningar. Som det är idag kan en kabinanställd flyga kortlinjetrafik ena dagen och sedan en flygning till USA nästa dag. Det vill vi ändra på och reducera flygtidsuttaget innan en långlinjeflygning, sa Gert Moberg på Unionen när Flygtorget senaste rapporterade om händelsen.

När förhandlingarna gick i stå innebar det att SAS inte kunde använda de svenska besättningarna på långlinjerna ut från Stockholm, utan att bryta mot avtalen som reglerar att det ska vara hårda väggar. Istället flögs kabinbesättningar in från Norge.

Men nu har frågan lösts, fackförbundet SCCA och flygbolaget har kommit överens och de svenska besättningarna kan återgå till att flyga även långlinjer.

SAS vill dock inte gå ut med detaljerna i det avtal som tecknats i fredag utan konstaterar enbart att det är glädjande att parterna är överens.

Enligt Flygtorgets källor handlar det dock om en överenskommelse som reducerar flygtidsuttaget efter en långflygning.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nya 330
Skrivet av Ture, 2015-03-17 23:38:39
Blir inte klokare när någon skriver att nya 330 som skall gå till HKG skall ha modul och någon skriver att de skall ha gardin....? ?
Anmäl inlägget
Jobbet kvar...
Skrivet av Långflygaren, 2015-03-17 19:45:30
Cristoffer..Snälla du, sluta hoppas på att folk blir av med sina jobb. Allas framtidsdrömmar ser inte ut som dina.
Anmäl inlägget
Verkligheten
Skrivet av Cristoffer, 2015-03-17 18:35:49
När Ryan lanserar sin £10 för ståplats över atlanten så ska ni va glada om ni på SAS har nått jobb kvar överhuvudtaget. Framtiden kommer ikapp er verklighet!
Anmäl inlägget
Objektiv nyanserad fakta
Skrivet av Flygnalle, 2015-03-17 15:36:22
Betydelsen av klar och lätt förståelig fakta kan inte underskattas. Det mesta jag läser relaterat till den aktuella frågan är varken nyanserat eller objektivt. Snarare tvärt om tyvärr.
Ytterst handlar det om arbetsmiljö och möjligheten att fortsätta arbeta längre än till tjugofem års ålder. Gäller inte bara i flygbranchen.
Så ni alla som har åsikter, var jobbar du och hur ser din arbetsplats ut imorgon?


Anmäl inlägget
Bortklemade
Skrivet av Jerka, 2015-03-17 12:41:40
Som f.d steward under tre år så måste jag erkänna att cabincrew - vart fall den fackliga delen - är bortklemade. Det kommer inte att fungera i längden med alla dessa krav. Internationell konkurrens är det som avgör och där ligger SAS risigt till kostnadsmässigt. Utebliven arbetstid är dyr för företaget. Det är inte bara löneläget som avgör. Face reality!!
Anmäl inlägget
byt ut hela personalen och säg upp allla kontrakt
Skrivet av frans otto, 2015-03-17 11:03:58
helt otroligt att SAS gåt med på 40 sidiga kontrakt som reglerar alla detaljer och ger ingen flexibilitet för arbetsgivaren
Anmäl inlägget
Tidsskillnad
Skrivet av DW, 2015-03-17 10:46:08
Att flyga till ORD respektive EWR med cirka 24 timmars stopp (vilket de generellt har) sliter inte särskilt mycket på kroppen om man inte insisterar på att försöka ställa om sig till amerikansk tid. Håller man sig till svensk tid är det sällan något problem...
Anmäl inlägget
låg nivå på snacket
Skrivet av mats, 2015-03-17 10:35:05
Det handlar inte om att inte flyga, det handlar om att orka, En flygandes arbetsdag kan enligt avtal vara ända upp till 13-14 timmar per dag, kanske med en incheckning redan klockan 04-05. Vad sägs om 2 sådana pass innan du dag 3 flyger till New York för att dag 4 arbeta natten hem till Sverige och landa klockan 07.30. Kroppen fixar inte dessa svängningar. Det de flygande i Sverige ville ha var en begränsning av hur de kunde utnyttjas till flygtjänst dessa 2 dagar innan långturen.
Anmäl inlägget
330E=modul
Skrivet av ekspert, 2015-03-17 09:58:35
Som så många ggr är A.C dåligt påläst.Eftersom 330E kommer att bla flyga Hongkong så kommer det att vara modul på den.
Anmäl inlägget
Till jobbig schema
Skrivet av Flygande, 2015-03-17 09:42:12
Det finns andra Scandinaviska flygbolag, där man har minst tre dagar vila före en långflight och minst lika många efter en långflight, det sliter väldigt på kroppen att byta tidzoner titt som tätt.

Själv på min tre-dagars-för long haul, just nu!
Tycker vi skall kämpa för våra avtal, gäller ju vår hälsa!
Anmäl inlägget
Läs texten!
Skrivet av Anton, 2015-03-17 08:03:13
Det står tydligt att i det kommer bli gardiner i nya A330E. Hong Kong linjen kommer inledningsvis flygas med både A330E och A340
Anmäl inlägget
A340
Skrivet av M.P, 2015-03-16 21:04:45
Hong Kong kommer väl att flygas med en A340...eller? Och den har väl fortfarande en modul?
Anmäl inlägget
Tja...
Skrivet av Arne, 2015-03-16 12:08:52
Bra att det blev löst, men kommer det bli gardin eller modul till Hongkong på nya 330neo?
Anmäl inlägget
Problem?
Skrivet av DW, 2015-03-16 11:08:21
Jag ser inget problem med att arbeta dagen innan en långflygning. Det är väl, trots allt, vilan med återhämtning efter en långflygning som är det viktigaste.
Anmäl inlägget
Reply
Skrivet av SAS-anställd, 2015-03-16 08:45:42
Du tror inte att det som vanligt i media är en grov förenkling av vad det egentligen handlade om? Dags kanske att sluta vara dryg och inte kommentera om saker du inte har en aning om!
Anmäl inlägget
jobbigt schema
Skrivet av Reply, 2015-03-16 08:12:22
Stackars SAS kabin som kan tvingas flyga kortflygning ena dagen och sedan måste flyga en longhaul nästföljande dag...
Nog dags för SAS personalen att göra ett studiebesök i verkligheten!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev