Skriv ut  

Ryanair backar in i framtiden

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 april 2015
Sex linjer försvinner, 18 återstår. Ryanair stuvar om i det svenska flygprogrammet även kommande vinter. Sedan ska marknaden fördubblas, lovar flygbolaget. Men att feeda trafik till nya hubben i Köpenhamn blir svårt med den tidtabell som nu presenterats.

Ryanair presenterade i dagarna flygprogrammet för kommande vinter 2015/2016. Den visar på en fortsatt reträtt i och med att sex linjer försvinner och därmed också två av flygplatserna på linjekartan, Skellefteå och Växjö. Men också Skavsta och den nya Ryanairflygplatsen Landvetter tappar linjer. Linjen Skavsta – Rom upphör och i Göteborg dras Bremen, Paris och Rom in. Totalt ska Ryanair flyga 82 rotationer i veckan från Sverige kommande vinter.

Även denna gång motiveras det minskade linjenätet med att kapaciteten behövs på annat håll. En del av den kapaciteten ska av allt att döma sättas in på Copenhagen Airport där Ryanair nu börjar bygga upp verksamheten. De första linjerna till bland annat Dublin och London, följs i höst av ytterligare destinationer och sammanlagt ska Ryanair flyga nio olika linjer därifrån kommande vinter. En av dem, mellan Köpenhamn och Stockholm, ska enligt planerna tjäna som feeder till destinationer som inte går att nå direkt från Skavsta. Det är Dublin, Köln, Madrid och Rom.

Men tidtabellen för flighten mellan Skavsta och Köpenhamn är inte synkroniserad för att passa de som vill flyga vidare. Flygningen utgår från Köpenhamn, gör turnaround på Skavsta och återkommer till Köpenhamn kl 13.50. Då har flygningarna till Köln, Dublin och Rom redan avgått. Det går inte heller att boka genomgående biljetter utan fortsatt är det enkla biljetter som gäller.

Trots neddragningarna i Sverige räknar Ryanair med att flyga närmare två miljoner passagerare i Sverige. Från sommarsäsongen 2016 ska antalet resenärer öka när marknadsandelen enligt planerna ska växa till 10 procent, en fördubbling mot idag.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygsäkerhet
Skrivet av Resenären, 2015-04-04 21:56:58
"Hej! Tycker du att flygsäkerhet är viktigt?" - "Ja...- " Är du beredd att betala extra för det?" - "Emmm, ja.." Är det säkert när flygpersonal går till jobbet trots att de är sjuka då de arbetar under timlön och saknar sjukpenning och halva månadslönen under en vintermånad kan arbetas in under en dag?" - "Nej, men det är det ju inte.." - "Flyger du med Ryanair?" - "Givetvis, deras biljetter är ju billigast.." - "Tack.."
Anmäl inlägget
Gi opp Skandinavia?
Skrivet av svpf, 2015-04-04 15:49:06
pf, Norge er (heldigvis) ikke identisk med Skandinavia.
Look to Sweden !
Anmäl inlägget
Lite av varje
Skrivet av Paprikatåget, 2015-04-04 11:06:27
Jag håller med dig Jonte om att vi behöver flygbolag som utgår från svenska och skandinaviska förhållanden - också. Det behövs lite av varje.

Och Glenn har också rätt, även om just "fusk" inte ska användas hur som helt. Att anställla genom utländska bemanningsföretag är inte olagligt. Visst får de stöd från skattepengar men det finns alltd ytterligar en partner i en sådan förhandling. Skäll även på dem! Dessutom är det fritt fram även för t ex SAS att förhandla på samma sätt.
Anmäl inlägget
Gi opp Skandinavia ?
Skrivet av pf, 2015-04-04 10:31:39
Jon, Sverige er (heldigvis) ikke identisk med Skandinavia.
Look to Norway !
Anmäl inlägget
Hm
Skrivet av Glenn, 2015-04-04 07:47:56
RyanAir är billigast för att de fuskar med skatt o sociala avgifter o har dåliga vilkor flr sina anställda. De får även skattepengar från många mindre flygplatser.
DÄRFÖR ska du inte välja RyanAir.
Anmäl inlägget
Hub i CPH?
Skrivet av Jon, 2015-04-04 05:07:03
What hub? They got 1 aircraft, increasing to 3. This airline will probably give up Scandinavia pretty soon.
Anmäl inlägget
Riktiga flygbolag slöte sig
Skrivet av Jonte, 2015-04-03 23:10:21
Ett flygbolag som Ryanair passar arbetslösa och pensionärer. I Sverige behöver vi riktiga flygbolag för att stödja svensk industri. Det är mycket stor skillnad.
Anmäl inlägget
Maxtaxa
Skrivet av Paprikatåget, 2015-04-03 19:13:36
Alldeles korrekt, Jonte.

Men russintänket är lika för alla flygbolag. Det är i princip samma kommersiella villkor för alla bolag inom Europa. Om en linje är olönsam så lyfts den ut ur programmet.
Sedan är Ryanair helt outstanding på att få till villkor hos flygplatserna som gynnar dem. Men det finns inga hinder för t ex SAS att göra detsamma om de skulle få för sig att flyga från t ex Nyköping.
Anmäl inlägget
Ryan är russinplockare
Skrivet av Jonte, 2015-04-02 23:35:41
De är russinplockare flyger bara där de får rabatt på startavgifter och det finns tillräckligt med lyckligt omedvetna sällan resenärer.
Anmäl inlägget
Dyrare avgifter från Swedavia
Skrivet av Kurt, 2015-04-02 21:25:41
Att man drar ner från Göteborg är kanske inte så konstigt då det blivit betydligt dyrare att flyga från Landvetter än vad det var från Säve.
Anmäl inlägget
Sluta hata II
Skrivet av Paprikatåget, 2015-04-02 21:04:09
@ "@Oja"

Jaså, är det det? Verkar inte som att tillräckligt många tycker som du eftersom de flyger i så hög grad med Ryan. Lönsamt för Ryan verkar det också vara. Varför skulle de då lägga ned? För att tillfredställa dig?
Anmäl inlägget
Sluta hata
Skrivet av Paprikatåget, 2015-04-02 20:59:59
@Oja
Svaret är busenkelt:
Därför att de så gott som alltid är billigast. Du slipper betala för andras bagage på din biljett, lounger och annat krafs. De överbokar inte heller sina plan. Dessutom flyger de ofta till platser/regioner dit inga andra flyger non stop. Varför denna fråga när Ryan varit en succé i Sverige i ca 20 år nu. Men det kanske inte var menat som en riktig fråga utan mera som en kommentar för att du så gärna vill vara med i "Hata Ryan-klubben"...
Anmäl inlägget
Sluta hata
Skrivet av Paprikatåget, 2015-04-02 20:58:49
@Oja
Svaret är busenkelt:
Därför att de så gott som alltid är billigast. Du slipper betala för andras bagage på din biljett, lounger och annat krafs. De överbokar inte heller sina plan. Dessutom flyger de ofta till platser/regioner dit inga andra flyger non stop. Varför denna fråga när Ryan varit en succé i Sverige i ca 20 år nu. Men det kanske inte var menat som en riktig fråga utan mera som en kommentar för att du så gärna vill vara med i "Hata Ryan-klubben"...
Anmäl inlägget
Instämmer
Skrivet av @Oja, 2015-04-02 19:58:12
ALLT är så mycket bättre. Tiden för Ryan att lägga ner har kommit.
Anmäl inlägget
Lägg ner helt
Skrivet av Oja, 2015-04-02 15:10:53
Varför välja Ryanair när allt annat är bättre?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev