Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Ingen överprövning av Arlandas miljötillstånd
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 26 maj 2015
Arlandas miljötillstånd står fast, Högsta Domstolen ger inte något prövningstillstånd. Därmed är framtiden säkrad för flygplatsen och de planerade investeringarna ibland annat terminalområdet för långlinjerna kan sätta igång.
Den 21 november förra året gav Mark- och miljööverdomstolen vid Svea Hovrätt Arlanda tillstånd att fortsätta utveckla flygplatsen. Det nya tillståndet gav klartecken till att inflygningarna i högtrafik till bana 3 kunde fortsätta även efter 1 januari 2018.
Det satte stopp för drygt tjugo år diskussion om Arlanda, inflygningsvägar och miljötillstånd.
Trodde alla.
Men Vallentuna kommun och föreningen ”Väsbybor mot flygbuller” överklagade beslutet till Högsta Domstolen och begärde ett så kallat prövningstillstånd.
Men nu har HD beslutat att inte medge ett prövningstillstånd. Beslutet från Svea Hovrätt står fast och Arlanda kan än en gång andas ut.
– Beslutet innebär att den positiva utvecklingen av svensk tillgänglighet kan fortsätta och att Stockholm Arlanda Airport kan ta ytterligare steg mot att bli den ledande flygplatsen i Skandinavien. Det är naturligtvis ett mycket glädjande och viktigt besked för hela Sverige, säger Torborg Chetkovich, koncernchef Swedavia.
I och med beslutet i HD är inflygningsstoppet in till Arlandas bana 3 definitivt undanröjt. Inflygningsprocedurer som undviker Upplands Väsby tätort ska enligt den nya domen användas när så är möjligt utan att det påverkar flygplatsens kapacitet och med hänsyn tagen till regelverk för flygtrafiktjänsten, flygsäkerhetsskäl och väderleksförhållanden.
I och med det slutliga beslutet kan Arlanda nu gå vidare med de investeringar på cirka sju miljarder som ska göras fram till 2023, sammanlagt investeras 30 miljarder fram till 2030. Merparten av de pengarna ska gå till utbyggnaden av G-piren där enligt planerna allt fler långlinjer ska angöra, förhoppningsvis också A380-maskiner. Ett eventuellt godkännande av Arlanda som pre-clearenceflygplats finns även med i ombyggnaden. Enligt planerna ska hela ombyggnaden vara klar senast 2021.
Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
....
Skrivet av Sifferkillen, 2015-05-26 12:25:35
Tror det ska vara 13 miljarder (inte 30).
Bra
Skrivet av Saltkammargutten, 2015-05-26 10:43:00
Äntligen! Time for business.
Äntligen!
Skrivet av H Engdahl, 2015-05-26 09:39:36
:-)
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Vi söker lärare i flygtekniska ämnen till Nyköpings gymnasium
Nyköpings Gymnasium
Flygtekniker/Mekaniker till Leveranshangar Gripen
Saab
BAM söker en driven Logistikchef
Bromma Air Maintenance AB
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Gripensystemet ska utvecklas
Hot om strejk, stora förluster för flygbolagen
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Fler artiklar
Nyheter från andra media
08:25 Fler flygbolag tittar på Airbus A220
15:28 Airbus uppges förhandla om flygplansorder från Kina i samband med Xi besöker Frankrike
09:39 Norskt luftrum stängdes - SVT Nyheter
05:25 Norge: Luftrummet stängt – stora förseningar - Aftonbladet
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
Fler artiklar
Flygforum
Småland:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
DK:
SV: Slutet för SAS
@Anna:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Sökande:
Eurowings
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap