Skriv ut  

Cimber tillbaka på banan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 augusti 2015
Piloter och kabinpersonal väljer att vara kvar i Cimber trots möjligheten att återvända till SAS. De som tar steget tillbaka lämnar luckor som kräver rekrytering av cirka 250 personer.

Cimber
Cimber

I december förra året köpte SAS det då konkursmässiga Cimber. Det danska flygbolaget hade flugit kortlinjeproduktion för SAS med en egen flotta av ATR72 och CRJ-200. De flygplanen såldes och SAS förde över sin egen flotta på dussinet CRJ-900 och Cimber blev en renodlad produktionsplattform för SAS kortare linjer i norra Europa. Samtidigt blev piloter och kabin i SAS CRJ-flotta anställda i Cimber men med möjlighet att på sikt återvända till SAS. Det var en överenskommelse som mötte en del kritik och utmålades som ett första steg mot ett lågkostnadsbolag inom SAS.

Nu visar det sig dock att ett flertal piloter och kabinanställda väljer att stanna kvar i Cimber, trots möjligheten att gå tillbaka till SAS. Det kan bero på att flygbolaget nu opererar enligt de planer som gjorts upp.

– Vi flyger i första hand från Kastrup till norra Europa och även linjen till Linköping ibland, säger SAS presschef i Danmark Trine Kronemann Mikkelsen till Flygtorget.

Den flygande personal som väljer att återvända till SAS lämnar luckor i bemanningen och det pågår nu rekrytering för att fylla dem. Under de kommande två åren räknar man med att behöva cirka 120 piloter. Det visar sig också att Cimber idag är en attraktiv arbetsplats, drygt 500 piloter har sökt tjänsterna.

– Dessutom har vi anställt cirka etthundra till kabinen de senaste sex månaderna och räknar med att behöva ett femtiotal ytterligare.

Däremot blir det ingen utökning av flygplansflottan utan den ligger kvar på 12 CRJ-900. Inte heller namnet finns några beslut fattade om. Ett tag ryktades det om att Cimber ska döpas om till Red1, som komplement till Blue1. Men istället utlystes en tävling bland de anställda och den skörden av namnförslag bearbetas just nu.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Stannar piloterna verkligen
Skrivet av Ante, 2015-08-27 20:24:35
De ska bibehålla samma storlek på flottan och räknar med att rekrytera 120 piloter den närmaste tiden. Är inte det i stort sätt samma antal piloter som blev tvångsöverförda i våras?
Det verkar inte, åtminstone matematiskt, vara så många piloter som väljer att stanna kvar.......
Anmäl inlägget
Känns som någon ljuger?
Skrivet av Sanna, 2015-08-25 14:30:02
Är det så illa att de flesta inte kommer tillbaka till SAS för de fått det bra eller kommer några tillbaka kanske?
Anmäl inlägget
inte i närheten
Skrivet av flygkepsen, 2015-08-25 13:20:52
Som vanligt inte många rätt.
127 kabin fördes över till cimber av dessa har ca 90st fått frågan om man vill komma tillbaka till sas och 10% har valt att stanna ett tag till på cimber ca avtalet går ut våren 2017.
Av dom ca 120 piloterna som är utlånade från sas till cimber har ingen förts tillbaka till sas ännu men 15st kommer att gå till sas den 1'a nov.
Resten kommer vartefter man hinner skola.
Anmäl inlägget
Påhitt
Skrivet av John, 2015-08-25 12:47:30
Förstår inte vad för fakta som flygtorget bygger den här artikeln på? Och kanske man skulle intervjua någon anställd på Cimber, inte PR-avdelningen?
Anmäl inlägget
...
Skrivet av Pilot pal, 2015-08-25 01:01:43
None of the pilots in that has been transferred to cimber from Sas has even gotten the opportunity to come back.
From the CC side some 50% have already been transferred back to Sas. But far from all have even gotten the opportunity yet.
No one, from pilots nor flight deck are interested in getting new agreements, which all new employees are being hired on. Therefore no one will stay in cimber.!

C ya
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev