Skriv ut  

SAS nya A330E första steget mot en större långlinjeflotta

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 september 2015
SAS är först i Europa med A330E och den första av fyra beställda maskiner flög igår premiärturen mellan Köpenhamn och Chicago. Senare i veckan levereras den andra och därmed har SAS tagit ytterligare ett steg i satsningen på att öka långlinjeproduktionen.

SAS
SAS nya Airbus A330E *E=Enhanced

Den kallas ”The new kid on the block”, vilket också noggrant pryder flygplanskroppen. SAS nya A330E, LN-RKR, är också ny i ordets rätta bemärkelse, faktum är att det är tio år sedan den senaste A330 levererades och när den lämnade Kastrup i går som SK 943/944 till Chicago är det bara sjätte gången som maskinen är i luften.

SAS Pilot
SAS - Fleet Chief Pilot Thomas Lunding

– Ja, det är riktigt. Airbus själva har gjort tre testflygningar med den, vi har gjort en testflygning nere i Toulouse och sedan är det ferryflygningen upp till Köpenhamn. Så är den ny alltid, säger Thomas Lunding, Fleet Chief Pilot på SAS när Flygtorget får möjlighet att ta en första titt på det nya flygplanet på Kastrup.

Till det yttre ser den dock exakt likadan ut som de fyra A330-300 som redan finns i flottan. Trots det är det ett betydligt modernare flygplan. Den främsta skillnaden är den något förändrade vingprofilen tillsammans med att de två motorerna från Rolls Royce är förbättrade. Tillsammans ger det två procent bättre bränsleekonomi än de befintliga A330-300.

– Två procent låter inte så mycket men när den ersätter den A340-300 som idag flyger Arlanda – Hong Kong blir det tydligt. En turnaround dit drar cirka 16 600 kg bränsle mindre och med dagens dollarpris blir det cirka 6 000 dollar mindre i kostnader. Varje dag.

En kalkyl på en turnaround från Köpenhamn till New York ger inte lika dramatiska besparingar men skillnaden är ändå märkbar. En A330-300 drar 90000 kg att jämföra med 88200 för A330E. Besparingen på 1800 kg blir, med dagens bränslepriser, 972 dollar.

För piloterna i SAS innebär den nya maskinen ingen förändring. En 30 minuters presentation av den nya maskinen är allt som krävs för att flyga den. Det är för övrigt inget myndighetskrav utan något som SAS själva infört.

– På flightdeck ser allt ut som vi är vana vid. Den enda märkbara skillnaden är OANS, Onboard Airport Navigation System som hjälper till vid navigeringen på marken. Den innehåller kartor över alla kända flygplatser och visar var någonstans flygplanet befinner sig. Det är ett betydande hjälpmedel på stora flygplatser som till exempel Chicago.

– Airbus stora styrka är ju det faktum att alla de stora maskinerna går att flyga på samma typerating. När de nya A350 kommer blir det ett faktum. Vi kommer att ha en fyra dagars advanced training device men det är allt som krävs. Det understryker att vi får en allt mer fungerande enhetsflotta. I princip skulle vi kunna lägga till också A320-familjen, en da nackdelen är att det kräver fler pass i simulatorn under ett år.

Den långlinjeflotta som SAS nu bygger upp kommer redan nästa år att vara den största på många år. När de fyra A330E är levererade i slutet av mars har SAS 16 långlinjemaskiner. Samtidigt ska en första A340 nu få nya kabiner installerade, en uppfräschning som, visar det sig, omfattar sju av åtta A340. Det ökar spekulationerna om att de kommer att behållas längre än vad som från början var tänkt och kan komma att finnas kvar också när de helt nya A350XWB tillförs flottan med början 2018.

Listpriset för en nya A330E är 253 miljoner dollar. Men som i alla köp, särskilt när det gäller flera flygplan i samma order, får flygbolagen rabatter. Det innebär ändå att investeringen i den fyra nya flygplanen ligger upp mot en miljard dollar.
A330E



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Och?
Skrivet av @OB, 2015-09-25 23:28:07
De flesta flygbolag har många typer av flyg.
Anmäl inlägget
Det finns fortfarande möjligheter..
Skrivet av MH, 2015-09-22 21:33:41
...beställa A330-300E och få dom relativt fort .A330-900 är ju annars ett alternativ
Anmäl inlägget
Skymark
Skrivet av M, 2015-09-22 21:27:22
Skymarks ramar ägs av ett leasingbolag och dessa är redan omsatta på marknaden bl.a till Air Europa. Däremot finns ju ett par Skymark A380 tillgängliga...hosthost
Anmäl inlägget
Dyrt.
Skrivet av OB, 2015-09-22 21:15:53
Det är ju där SAS alltid gjort fel, det är dyrt att ha många typer och utföranden.
Anmäl inlägget
A330
Skrivet av KA, 2015-09-22 20:07:15
SAS borde ta upp leveranserna som inte levererades till Skymark, detta skulle ge SAS ännu fler A333 och då i tre klasser, A333 med Max vikt 233t, A333 med Max vikt 235t och A333 med Max vikt 242t och alla med samma typ av motorer samt att de gamla Skymark maskinerna skulle vara billigare.
Anmäl inlägget
Finnair
Skrivet av SAS A340, 2015-09-22 19:05:34
Finnair har dock nått som heter A340E.
Anmäl inlägget
SAS är först
Skrivet av S, 2015-09-22 15:19:55
SAS är först med A330E i Europa. Finnar har ej A330E, endast A330
Anmäl inlägget
Inte först!?
Skrivet av Johan, 2015-09-22 11:55:21
Rätt mig gärna om jag har fel, men har inte Finnair flugit A330E ett bra tag nu?
Men att SAS är först med 242 tonnaren är jag med på.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev