Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Klart för flygtrafik Lycksele-Stockholm/Arlanda
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 24 september 2015
Nextjet ville flyga Arlanda – Lycksele på kommersiella villkor. Men drog sedan tillbaka ansökan. Trafikverket upphandlade då återigen trafiken och uppdraget har tillfallit Nextjet som slingar den via Kramfors.
Sträckan Arlanda – Lycksele är en av de linjer som staten upphandlar för att garantera flygtrafiken där. Sedan tidigare har Nextjet haft det uppdraget men bestämde tidigare i år att ta över flygtrafiken själva, på kommersiella villkor. Men i och med att Estonian Air beslutat sig för att börja flyga inrikes på Gällivare och Arvidsjaur, två linjer som varit ryggraden I Nextjets norrländska linjenät, drogs ansökan på Lycksele tillbaka.
Regelverket tillåter en operatör att vilja ta över och flyga kommersiellt, utan ensamrätt på en sträcka som annars skulle upphandlas. Det är också tillåtet att en sådan anmälan återlämnas vilket kan, som i detta fall, skapa en tidsbrist att upphandla ny trafik. Detta hade kunna få till konsekvens att linjen stod utan flygtrafik frän den 25 oktober om inte trafiken upphandlades.
Det har Trafikverket nu gjort och ny operatör på linjen blir – Nextjet. Uppdraget gäller I första hand fram till maj nästa år men kan komma att förlängas till oktober 2019 när avtalen för alla upphandlade linjer ska förnyas.
– Det är glädjande att vi nu på det här sättet har säkrat upphandlad trafik från 25 oktober och att Lycksele på så sätt inte får något uppehåll i sin flygtrafik, säger Arnold Vonkavaara, regionchef, Trafikverket.
Nextjet ska slinga trafiken via Kramfors på vissa av avgångarna. Det är samma upplägg som fanns på linjen till Gällivare men som Nextjet lagt ner inför att Estonian Air sätter in jettrafik. I och med den nya upphandlingen garanteras också trafiken på Kramfors. Nextjet kommer av allt att döma att använda både ATP och SAAB340 på de olika slingorna:
Morgon: Vilhelmina – Kramfors – Arlanda sedan retur Arlanda – Kramfors – Lycksele
Eftermiddag: Lycksele – Kramfors – Arlanda
Kväll: Arlanda – Kramfors – Vilhelmina
Fredag kväll: Arlanda – Kramfors – Vilhelmina – Hemavan
Måndag morgon: Hemavan – Vilhelmina – Kramfors – Arlanda
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Vi söker lärare i flygtekniska ämnen till Nyköpings gymnasium
Nyköpings Gymnasium
Flygtekniker/Mekaniker till Leveranshangar Gripen
Saab
BAM söker en driven Logistikchef
Bromma Air Maintenance AB
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Gripensystemet ska utvecklas
Hot om strejk, stora förluster för flygbolagen
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Fler artiklar
Nyheter från andra media
08:25 Fler flygbolag tittar på Airbus A220
15:28 Airbus uppges förhandla om flygplansorder från Kina i samband med Xi besöker Frankrike
09:39 Norskt luftrum stängdes - SVT Nyheter
05:25 Norge: Luftrummet stängt – stora förseningar - Aftonbladet
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
Fler artiklar
Flygforum
Småland:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
@Anna:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Sökande:
Eurowings
Camomilla:
SV: Slutet för BRA?
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap