När SAS invigde den nya linjen från Hong Kong till SAS startade samtidigt ett PR-arbete i Asien. Redan på premiärflygningen var representanter för bland annat näringslivet med och Swedavia har numera ett kontor i Hong Kong med uppgift att ”sälja” Arlanda som betydelsefull flygplats i Skandinavien.
– Vi är med och koordinerar arbetet med bland andra handelskammaren och företag som arbetar där borta, säger Klas Nilsson, informationschef på Swedavia till Flygtorget.
Det är ett arbete som kan ha gett resultat redan nu.
Vid den senaste internationella linjekonferensen, i Durban, fanns både Stockholm och Köpenhamn med på den lista över framtida destinationer som Cathay Pacific hade uppe till diskussion.
– Det är naturligtvis smickrande att vara med i den diskussionen och Arlanda expanderar ju kraftigt på långlinjesidan. På två år har interconttrafiken fördubblats utifrån att 16 procent av resenärerna valt att resa direkt till sin slutdestination utanför Europa till 30 procent. Att vi växer som långlinjehub gör också att Arlandas betydelse som transitflygplats ökar.
Att det blev Stockholm som fick SAS nya linje till Hong Kong var ett bakslag för Kastrup. Flygplatsen har länge arbetat på att få till stånd direkttrafik till Hong Kong, som är den destination med störst potential som ännu inte har en egen linje. Gång efter annan har också just Cathay varit nära men i slutänden valt andra städer i Europa. Å andra sidan kan just det faktum att SAS nu flyger till Stockholm vara ett plus när linjeplanerarna på Kastrup fortsätter diskussionerna med Cathay Pacific. Framför allt är det det faktum att Cathay i februari nästa år får sina första A350XWB som gör det möjligt att öppna trafik till någon av de Skandinaviska huvudstäderna.