Skriv ut  

Ännu en skandinavisk MD-87 försvinner

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 oktober 2015
Tidvis var det en av de vanligaste flygplanstyperna I Skandinavien. Men nu försvinner ytterligare en McDonnell Douglas när DAT pensionerar en av sina trotjänare.

 

DAT MD83
DAT MD83

Det är tre år sedan som SAS fasade ut de sista fyra MD-87 som fanns I flottan. Sedan dess har flygplanstypen blivit allt mer sällsynt på svenska flygplatser.

Nu försvinner ytterligare en skandinavisk MD-87. Det är Danish Air Transport som nästa månad pensionerar den sista kvarvarande MD-87:an I flottan, OY-JRU, som flugit I det danska flygbolaget sedan 2009.

DAT MD-87
DAT MD-87

Just den maskinen har ett långt förflutet I Norden och har sedan den levererades från McDonnell Douglas 1987, flugit för Finnair, Nordic Regional och Fly Me. Dessutom har den burit färgerna för Germanwings, Aurora Airlines och Cronos Airlines.

Var maskinen ska ta vägen när den lämnar DAT, är inte känt. Den stora begagnatmarknaden för äldre MD-maskiner är USA, där Delta köpt ett flertal av de MD i olika versioner som SAS fasat ut.

Danish Air Transport har dock kvar ytterligare en MD, en MD-83.

Flygande tjänst I Europa i 28 år. Hittills.

1987-11-01 Finnair OH-LMA

2000-05-05 Spanair EC-HMI

2005-01-01 Nordic Regional SE-RBA

2005-01-08 Fly Me SE-RBA

2005-07-16 Nordic Regional SE-RBA

2007-08-30 Germawings SE-RBA

2007-10-27 Nordic Regional SE-RBA

2008-09-10 DAT SE-RBA

2008-09-29 Aurora Airlines SE-RBA

2009-01-26 DAT SE-RBA

2009-06-04 DAT OY-JRU

2013-05-01 Cronos Airlines OY-JRU

2013-06-03 DAT OY-JRU




Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

MD-87
Skrivet av Markus, 2015-10-29 13:14:47
Finnair var launch customer till MD-87:an, med OH-LMA som första kärra.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev