Skriv ut  

Flyget till Värmland hotas av nedläggning

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 november 2015
Det krävs fler passagerare på flygningarna till Värmland. Annars dras stödet till flygtrafiken in. Det är inte första gången som de två flygplatsernas framtid är hotad.

Den upphandlade trafiken på sträckan Arlanda – Hagfors – Torsby lever på nåder just nu. Det har den i och för sig gjort vid flera tillfällen och senast 2010 hade Trafikverket i princip bestämt att dra in statsbidraget. Den gången räddades flygtrafiken kvar och även under den senaste upphandlingen finns linjen med bland de subventionerade. Men sedan Avies sparkades ut från uppdraget tidigare i år och Flex Flight tog över i april har de fyra år som kontrakten vanligtvis löper på, kortats till två år med option på två år.

– Vi är garanterade trafik fram till 2017 sedan ska Trafikverket analysera passagerarunderlaget, säger Henric Ceder flygplatschef på både Hagfors och Torsby flygplatser.

Det är en analys som i nuläget inte ser särskilt hoppfull ut. Hittills i år har flygningarna, två dubbelturer per dag med en Jetstream 32, haft i snitt 5,1 passagerare på varje flygning av kapaciteten på 19 stolar. Det är en bra bit under de goda åren på flygplatsen då snittet på vare flygning låg på 7,9 passagerare. Henric Ceder tror att det är liknande siffrorna som Trafikverket vill se igen.

– De har sagt att det krävs en markant ökning av antalet passagerare men utan att tala om vad det betyder. Säkert är i alla fall att vi måste öka ordentligt.

Under årets nio första månader, fram till sista september har sammanlagt 2 763 passagerare flugit på linjen som tar 50 minuter från Arlanda till Hagfors och ytterligare tio minuter fram till Torsby. Idealet vore att komma upp i cirka 5 000 passagerare för helåret och för att nå dit har både flygbolaget och kommunen satt igång en marknadsföringskampanj. Trafikverket har utlovat ett besked i början av 2017 om framtiden. Dras statsbidraget in är det oklart om de två kommunerna själva kan stå för kostnaderna. Torsby flygplats moderniserades dessutom för ett par år sedan för 85 miljoner kronor, en summa som kommunen och staten delade på. Kommunen har drygt 20 år kvar på avbetalningen och riskerar nu att behöva betala pengar för en öde flygplats.

– Det måste bli positivt besked om fortsatt stöd. Det får bara inte ske att trafiken läggs ner.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tänk om
Skrivet av Långbänken, 2015-11-06 09:40:53
Köp en PA 28 till alla i bygden där uppe som absolut vill flyga. Det skulle säkert bli billigare än den nuvarande subventionerade linjetrafiken. För övrigt är det svårt att första att bara antalet passagerare ska styra, det måste väl vara det ekonomiska utfallet som avgör. (Annars kan man ju sälja kampanjbiljetter för 100 kronor...?)
Anmäl inlägget
KSD
Skrivet av Pelle, 2015-11-05 17:42:01
Avståndet mellan Hagfors och Karlstad flygplats är 10 mil. Helt galet att subventionera Hagfors med KSD så nära. Torsby är ju lite mer avsides iofs..
Anmäl inlägget
Pajala då?
Skrivet av Patrik Pilot, 2015-11-05 06:45:01
Att flygplatserna Torsby och Hagfors inte bör få fortsatt statligt stöd är logiskt med tanke på kostnader och passagerarunderlag. Även Pajala bör plockas bort från nästa upphandling. Varje passagerare på dessa linjer kostar staten tusentals kronor i bidrag. Det är inte vettigt att varenda ort i Sverige ska ha flygtrafik oavsett kostnader.
Anmäl inlägget
Överkapacitet
Skrivet av Koffe, 2015-11-04 18:41:17
Känns som att en Navajo är lösningen
Anmäl inlägget
1 flygplats
Skrivet av anonym, 2015-11-04 10:51:31
Koncentrera all flyg till Torsby eller Hagfors och lägg ner den andra flygplatsen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev