Skriv ut  

Linje till London högt på önskelistan hos BRA

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 mars 2016
Nya linjer och fler destinationer. Det är ett av resultaten när de åtta flygbolagen nu bildar en gemensam organisation. De resurser som frigörs och de expansionsplaner som BRA kan också komma att placera London på Brommas lista över destinationer.

BRA Avro
BRA Avro

Den svenska inrikesmarknaden står i princip stilla. Det är en av anledningarna till att Malmö Aviation, Golden Air och de sex flygbolagen inom Sverigeflyg går samman. Med ett gemensamt namn och en samordnad verksamhet med Bromma som nav i mitten ska det nygamla flygbolaget öka trycket på de stora konkurrenterna SAS och Norwegian.

– Redan idag är vi största inrikesbolaget vad gäller destinationer eftersom vi har 15 åretruntlinjer från Bromma. Det gör att vi distanserar oss från våra konkurrenter som använder Arlanda. Det ger en lokal närvaro på marknaden som vi nu ska förstärka ytterligare, säger Anders Ehrling, vd och koncernchef på BRA till Flygtorget.

I och med sammanslagningen och koordineringen av alla bolagens tidtabeller har resurser frigjorts inom flygplansflottan. Det öppnar i sin tur för nya linjer.

Vår helt nya direktlinje mellan Umeå och Göteborg är ett exempel. Det är inga nya destinationer men en ny flygsträcka som dessutom inte gör en mellanlandning på Bromma.

Det är en sträcka som flygs med en SAAB2000, en maskin som på sikt ska fasas ut ur flottan till förmån för nya ATR72. Exakt när den sista SAAB-maskinen lämnar är inte klart, det är fortfarande ett mycket populärt flygplan bland passagerarna och en effektiv maskin i linjenätet.

Den växande flygplansflottan, som dessutom får ett betydande tillskott under 2018 när de första Bombardier C-serien börjar levereras, kommer att innebära nya destinationer, det meddelade Anders Ehrling under presentationen av BRA. Däremot sas ingenting om vilka de kan bli. I dag finns en stor vit fläck på BRA’s karta i och med att Umeå är den nordligaste punkten i linjenätet. Skellefteå, där SAS idag har monopol, har förekommit bland ryktena i många år. Kiruna är även det en destination där SAS är ensamma. Trafik på någon av de städerna skulle kunna vara ett steg vidare efter det lyckosamma inträdet på Östersund. En mängd flygbolag har misslyckats med att ta upp konkurrensen där men BRA är fortfarande kvar där efter två och ett halvt år.

Men den stora överraskningen var avslöjandet att London finns med i framtidsplanerna för BRA.

– Det är en destination som står högt på vår önskelista, säger Anders Ehrling. Vi vill gärna återuppta den trafik som funnits mellan Bromma och London City Airport.

Det är dock något som till viss del ligger utanför flygbolagets kontroll. Bromma måste i så fall inrätta ett särskilt non-Schengen-område eftersom Storbritannien inte är med i Schengen. Det kan tidigast ske 2018 när utbyggnaden av det befintliga terminalområdet är klart. Ytterligare ett hinder är att i princip är alla slots för de tyngre jetmaskinerna slut på Bromma.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inga pengar
Skrivet av Olle, 2016-03-03 13:24:40
Internt så säger man att det inte finns pengar för att starta upp London, det här är bara ett sätt att få reklam.
Anmäl inlägget
SAS ensam i Kiruna
Skrivet av Greta Andersson, 2016-03-02 10:03:30
Det är felaktig uppgift om att SAS är ensamma på Kiruna. Norwegian flyger sedan 2-3 år på Kiruna från Arlanda
Anmäl inlägget
London Calling
Skrivet av Nils Kihlberg, 2016-03-02 08:57:58
Vad betyder detta?: Ytterligare ett hinder är att i princip är alla slutar förde tyngre jetmaskinerna slut på Bromma.
Anmäl inlägget
målning
Skrivet av p, 2016-03-01 23:26:13
Kommer samtliga avro få nya målningen?
Anmäl inlägget
Poppis i UK
Skrivet av Akktu Stakki, 2016-03-01 13:56:36
Med det namnet blir nog "Flying Bra" en succe i UK.
Anmäl inlägget
BRA
Skrivet av Engelsmannen, 2016-03-01 13:04:56
Kommer de börja flyga till London då borde de har satsat på ett mer tillämpligt namn... den flygande BH:n anyone?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev