Skriv ut  

Norwegian hyr in andra flygbolag för att klara trafiken

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 mars 2016
Neos, Avion Express och SmartLynx ska de närmaste veckorna flyga en del av Norwegians trafik. Det är en omläggning av trafikprogrammet som skapat en akut brist på egna piloter.

Smartlynx
Smartlynx

Det är en miss i långtidsplaneringen hos Norwegian som gjort bristen på piloter akut. I sin tur klarar inte besättningsplaneringen att hålla de egna flygplan som behövs i luften utan Norwegian har vänt sig till ett antal europeiska flygbolag för att få hjälp med att flyga de linjer som står utan egna flygplan.

– Ja, vi har upptäckt den här luckan som uppstått i tid och hyr nu in ersättningsflyg under en kortare period, säger informationschefen Charlotte Holmbergh Jacobsson till Flygtorget.

De närmaste dagarna ska en Airbus A320 från det lettiska bolaget Smart Lynx, en Boeing 737 från italienska Neos och en A320 från Avion Express flyga en del av Norwegians linjer inom Skandinavien och ute i Europa.

– Passagerare som är bokade på de flygningarna gäller ha alla fått besked om förändringarna. De som inte vill flyga med de inhyrda flygbolagen är fria att boka av resorna och få pengarna tillbaka.



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bra
Skrivet av Ko, 2016-03-07 13:32:37
Et tekn på at DY, har många pax....är dom största flyg bolag i Norden, i 2016?
Anmäl inlägget
Betyr vel at SAS
Skrivet av pf, 2016-03-07 09:36:46
har lav sardinfaktor, mens Norwegian, som på mange avganger har bortimot fullt fly, må leie inn for å få pax frem.
Anmäl inlägget
@C
Skrivet av Greger, 2016-03-05 19:25:57
Ja, och SAS bokade om sina passagerare till egna linjer med 737 och A320...
Vad är bäst!?
Anmäl inlägget
C
Skrivet av C, 2016-03-05 10:18:13
Skillnaden är också den att SAS väljer att ställa avgångar, Norwegian hyr in kapacitet.
Anmäl inlägget
Skillnad i SAS fall
Skrivet av B, 2016-03-04 21:59:20
Fast rätt stor skillnad i SAS. När man förde över alla CRJ till Cimber fick alla anställda garanti att fortsätta i SAS. Därför har man tagit piloter från Cimber såfort det behövts på A320 i Köpenhamn. Detta gjorde att man inte fick tag i CRJ piloter i tid och SAS ställde avgångar ett par månader i förväg.

Skillnaden i Norwegians fall är att de inte lyckas rekrytera för ingen vill jobba där. 737 piloter finns det massor av och det tar 2-3 veckor för en pilot att vara ute på linjen.
Anmäl inlägget
Otroligt
Skrivet av Inge F. Vidare, 2016-03-04 20:10:35
Att inte B. Kjos fattar att han inte kan hålla på att fortsätta göra exakt som han vill, utan att det får konsekvenser. Många 787 piloter som har avslutat bonding perioden flyr långt väk från Norwegian. Samtidigt som Kjos tror han kommer klara sig med underbetalta piloter från låglöneländer
Anmäl inlägget
Underleverantör?
Skrivet av @DEF, 2016-03-04 14:28:22
Underleverantör? Är det så fint det heter nu? Den sociala dumpingen inom SAS. Det är SAS målade maskiner och SK linjer som ställs då det saknas Crew.
Anmäl inlägget
Angåenge brist på SAS
Skrivet av DEF, 2016-03-04 11:16:36
ABC, Vad jag hört angående bristen på SAS så gäller den deras underleverantör, där piloter är lovade en plats i SAS när behov finns, vilket de gör nu, och de flyttas "upp". Det skapar en tillfällig brist hos underleverantören.
Anmäl inlägget
Nas
Skrivet av C, 2016-03-03 23:29:26
Knappt någon från SH som går över till NLH. Angående uppgradering... Senioritetslista gäller, vad trodde de som kom från Ryan där inget sådant existerar? Läser man inte på om nya bolaget innan man byter?
Anmäl inlägget
sv ABC
Skrivet av B, 2016-03-03 18:04:13
Tidigare har många gått från Ryan till Norwegian.
Efter att de fått sparken under vintermånaderna och inte blivit uppgraderade till Kaptener som utlovats har många gått tillbaka eller till andra bolag.
Nu fyller Norwegian på en hel del till 787 produktionen från sitt 737 bolag eftersom de försvinner snabbt.
De första 787 piloterna har ingen bond längre och eftersom 787 type rating och erfarenhet är lukrativt och Norwegians kontrakt är pissdåligt så försvinner de snabbt.
Anmäl inlägget
What goes around comes around
Skrivet av PK, 2016-03-03 14:39:27
Time for management to wake up. If you threaten employees into submission forcing them on substandard contracts and conditions they will leave at first occation and that is why no experienced pilots apply anymore. Norwegian has become a place you do not want to be. Total disrespect for their pilots and social life. Burning the candle in both ends....
Anmäl inlägget
737-400
Skrivet av DD, 2016-03-03 13:16:46
Också hyr de från Go2Sky i Slovakien, som flyger en Gammal 737-400, men de nämns inte...
Anmäl inlägget
Rörlighet?
Skrivet av ABC, 2016-03-03 12:43:20
Vad jag förstår har strömmarna av piloter gått från Ryanair till FlyDubai, mot bolag i Kina och Korea samt därifrån till Norwegian och sedan har många sökt sig till SAS. Stämmer den bilden och varför har isåfall även SAS brist? Ligger kaptenerna hos SAS och Norwegian på 900 årliga timmar eller hur långt ifrån är de?
Anmäl inlägget
Omläggning?
Skrivet av Pelle, 2016-03-03 10:29:06
Det saknas piloter till flera maskiner i Skandinavien. Där sker ingen omläggning från NAS till NAI. Ändå vägrar man att flytta upp folk från 80% till 100%. Snart är det akut brist på long haul också, det är ingen som söker Norwegian längre.... Hur länge skall denna "omläggning" pågå?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev