Skriv ut  

Kastrup allt närmare en linje till Hong Kong

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 mars 2016
Det var Stockholm som fick Hong Kong när SAS återuppväckte linjen förra året. Det hindrar inte att det finns potential för en rutt mellan Köpenhamn och Hong Kong, något som borde locka antingen Norwegian eller Cathay Pacific.

Hong Kong har länge funnits på Kastrups önskelista över linjer som flygplatsen inte har, men borde ha. I den egna förteckningen är det den tredje mest önskade destinationen efter Phuket och Beirut.  Vid ett flertal tillfällen har också Cathay Pacific varit på väg med en linje till Köpenhamn. Det säger åtminstone ryktet. Möjligen är det planer som kallnat något sedan SAS i höstas valde att lägga den återuppväckta trafiken på Hong Kong med utgångspunkt på Arlanda.

Men det finns en marknad för ytterligare en rutt från Norden, trots att både SAS och Finnair numera flyger på sträckan. Det menar i alla fall den internationella analyssajten anna.aero som pekar på att Köpenhamn – Hong Kong är ett tydligt exempel på en ”undertrafikerad rutt”. Det baseras på det faktum att det under 2015 gjordes 65 000 sökningar efter biljetter på sträckan. Kastrup själva menar att det finns en marknad på cirka 47 507 årliga passagerare. Vissa månader har så många som närmare 6 000 personer letat biljetter på sträckan. Om de verkligen omvandlades i reella bokningar skulle det hålla igång en linje mellan de två städerna, menar sajten. I första hand är det en marknad som Norwegian eller Cathay Pacific borde nappa på med två-tre avgångar i veckan. Båda flygbolagen har nya flygplan, Norwegian B787-9 och Cathay Airbus har A350-900 och A350-1000 på väg in som skulle kunna vara lämpliga flygplan att använda. Cathay har för övrigt en expansion i Europa på gång och har startat linjer till Zürich, Düsseldorf och Madrid. I det sammanhanget skulle Köpenhamn mycket väl kunna platsa. Särskilt som de som verkligen har rest mellan Köpenhamn och Hong Kong valt att göra det bland annat via Helsingfors, Amsterdam och, något överraskande, Moskva.

Norwegian å sin sida bygger ut långlinjeflottan de närmaste åren och får allt mer kapacitet att öppna nya linjer. Björn Kjos har i många år talat om just Asien som det primära målet för långlinjesatsningen även om verkligheten (i första hand uteblivet tillstånd att flyga över Ryssland) främst handlat om trafik västerut till USA.

För Kastrup skulle en linje till Hong Kong vara ett välkommet tillskott. Just långlinjetrafiken står för den starkaste tillväxten just nu och ökade med 15 procent under januari. I dagsläget finns 32 långlinjer och minst två nya tillkommer under året, SAS rutter till Boston och Miami.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Boston!
Skrivet av Traveller , 2016-03-03 12:34:08
Maxi, kolla SAS hemsida - detta såg jag när jag bokade en tripp till Neapel: Du kan boka SK927/928 från 29 mars, flygs av den B737-700 som tidigare flög Stavanger-Houston. LAX flygs från STO från den 14 mars, MIA öppnar från både OSL och CPH i september.
Anmäl inlägget
Boston?
Skrivet av Maxi, 2016-03-03 12:07:21
Sas flyger inte alls till Boston. Nyheterna är Lax och Miami
Anmäl inlägget
Syskonkäbbel
Skrivet av Bostongurkan, 2016-03-03 10:51:32
ARN-HKG tar 10:20.
CPH-HKG via ARN tar 12:10.
En direktrutt CPH-HKG skulle ta 10:55
(källa Landings.com). Dvs +1:15 via ARN. En i sammanhanget löjligt liten tidsbesparing. Bättre då att SAS får möjlighet att utöka så småningom till kanske 7 dar i veckan istället för 4.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev