Skriv ut  

Gardermoen före Arlanda med ny bana

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 mars 2016
Medan Arlanda börjat brottas med frågan om en ny bana har Oslo tagit ett steg längre. En tredje bana på Gardermoen finns nu med i planeringen.

Oslo Gardermoen Airport
Oslo Gardermoen Airport

Gardermoen i Oslo växer kraftigt. Förra året passerade drygt 24,6 miljoner passagerare flygplatsen och den ligger därmed stadigt förankrad som den näst största flygplatsen i Norden efter Kastrup. Samtidigt pågår en utbyggnad av terminalområdet som ska ge plats för bättre flöden för utrikestrafiken och den stora inrikestrafiken. Oslo är den huvudstadsflygplats i Norden som har störst andel inrikestrafik.

– Det gör att vi har ojämn beläggning när det gäller antalet rörelser under dygnet. Morgon och kväll är peaktider som frestar på kapaciteten, säger Joachim Westher Andersen kommunikationschef på Gardermoen till Flygtorget.

I prognoserna för tillväxten på Oslo räknar man med att ha slagit i kapacitetstaket, 90 flygrörelser i timmen, om cirka 14 år, alltså 2030. Det har i sin tur gjort att den norska regeringen i den nyligen presenterade nationella transportplanen slår fast att det behövs en tredje rullbana på flygplatsen. Dessutom måste det arbetet börja nu för att den ska kunna stå klar senast 2030.

– Det är naturligtvis lång väg dit. Först måste Stortinget ta ett första beslut och sedan måste en investeringsplan godkännas. Men det är riktigt att diskussionerna är igång och vi har definitivt ett behov av en tredje bana.

I och med att en utbyggnad av Gardermoen nu finns med i den nationella transportplanen för Norge, tar flygplatsen också ett betydande steg fram i förhållande till Arlanda. I den nuvarande masterplanen för Arlanda som sträcker sig fram till 2040 finns ingen ny, fjärde bana med i planerna. Detta trots att den så kallade Stockholmsberedningen redan 2003 pekade på att det behövs en fjärde bana cirka år 2020. Det är en åsikt som Anders Sundström, regeringen samordnare för utredningen om Stockholms flygkapacitet håller med om.

– Min preliminära bedömning är att Arlanda behöver en fjärde bana långt före 2040 för att säkra nödvändiga kapacitetsbehov, skrev han i en debattartikel i december förra året.

Det skulle, enligt en utredning som dåvarande Luftfartsverket gjorde 2007 göra att kapaciteten på Arlanda ökar till 120 rörelser i timmen. Idag har Arlanda med tre banor och enligt gällande regler ett stopp vid 88 rörelser i timmen. Swedavia har bedömt att det skulle gå att pressa upp det till 100 rörelser i timmen men högre upp krävs alltså en fjärde bana.

Det är dock siffror som en del bedömare, bland annat piloter, ifrågasätter. I dagsläget finns en stor outnyttjad kapacitet på de tre befintliga banorna. Enligt siffror från Swedavia finns det gott om kapacitet som ligger och slumrar på Arlanda: Bana 1 användes 46 procent, Bana 2 användes 34 procent och Bana 3, den senast anlagda,  användes 19 procent. Det finns med andra ord en bana som står oanvänd 81 procent av tiden och en annan 66 procent av tiden.

Nu är det visserligen inte så enkelt. Det finns en mängd faktorer, från väderförhållanden till bullerrestriktioner som påverkar hur trafiken avvecklas på de tre banorna.

Medan diskussionen om kapaciteten fortfarande är i början, har Avinor alltså inlett arbetet på att anlägga en tredje bana med sikte på att den ska stå klar senast 2030. Då lär den vara klar långt före en eventuell fjärde bana på Arlanda, även om arbetet på en sådan kommer igång inom en snar framtid.



Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arlanda är unik
Skrivet av åsakjäpp, 2016-03-09 10:43:00
med sina korta banor. Hela övriga Europa kan erbjuda start och landning till sina kunder/gäster även vid banunderhåll.
Sämst i klassen!
Anmäl inlägget
Robbob
Skrivet av Fakta, 2016-03-08 20:25:57
Robert Holzner har fått mycket om bakfoten. Arlanda har internationell trafik i stor omfattning och är alltså inte en regional flygplats. Sedan kan man väl ändå inte jämföra lilla VIE med Arlanda som är mycket större trafikmässigt. Sedan bär Arlanda sina kostnader och levererar ett överskott. Om man kan så lite som Robert är det bättre att läsa på innan man skriver.
Anmäl inlägget
Nu kostar det!
Skrivet av Långbänken, 2016-03-08 16:08:45
Jag håller helt med föregående talare. Förläng bana 08/26 till 3500 meter för att kunna hantera interconttrafiken i linje med internationell standard. Självfallet skulle bana 3 ha byggts längre. Nu kommer det att kosta mycket, mycket mer än om man byggt denna lång från början. Men man kanske bara siktar på att Arlanda ska förbli en matarflygplats...?
Anmäl inlägget
samla trafiken
Skrivet av Anders, 2016-03-08 15:19:38
Lägg ner Bromma och satsa de miljarder som skall investeras där på Arlanda istället
Anmäl inlägget
Förläng, fyra spår Uppsala Stockholm och Ärna
Skrivet av Stor FL, 2016-03-08 11:58:12
Tillåt civil linjetrafik på Stockholm-Ärna . Bygg ut järnvägen till fyra spår mellan Uppsala och Stockholm. Förläng bana ett och tre till fyra km. Då kommer Arlanda inte att behöva en fjärde bana under detta sekel.
Anmäl inlägget
Förläng Bana 3
Skrivet av Markus, 2016-03-08 11:28:03
Förläng Bana 3 till ung 3300-3400 m. Det är bisarrt att då den byggdes gjorde den så "kort".
Apropå Heathrows båda banor, som Hemlige Harry, tycker att det räcker. Sanningen är att Heathrow har redan nått sin kapacitet och det finns inte mycket över till flera slots. Brittiska luftfartsmyndigheten och London vill ha en utbyggnad av Lhr, men miljörörelsen och de boende kring och nära Lhr protesterar högljutt
Anmäl inlägget
Revirpissande
Skrivet av Robert Holzner, 2016-03-08 10:48:31
3 banor räcker gott och väl för en regionalflygplats på den globala periferin. Se till att hålla de befintliga banor i drift under vintern istället. LHR, LGW, MUC, VIE klarar sig med 2 banor, där är en 3:e motiverad. Men Swedavias personal måste naturligtvis rättfärdiga sin existens och det gör man på skattebetalarnas bekostnad. EK flyger A380 till betydligt mindre flygplatser än ARN! Skrik inte efter flera resurser, använd befintliga effektivare.
Anmäl inlägget
Förlänga bana
Skrivet av Blue Moon, 2016-03-08 09:13:29
Arlanda behöver INTE fjärde landningsbana, dom ska förlänga landningsbana till 4 km för alla banorna så det löser alla problem. Hyra in personal från LGW och lär hur man anpassar sig.
Anmäl inlägget
Re ok
Skrivet av The Observer, 2016-03-08 06:09:24
Okej. Ge mig två exempel på mer effektiva procedurer för approach. Idag landar som mest uppemot 43-44 landningar per timme i peak om det inte är några heavy. Hur kan den siffran öka utan att det tummas på minimiseparationen?
Eller menar du att man ska landa på 26:an samtidigt som nån av parallellerna?
Anmäl inlägget
längre banor
Skrivet av bättre för arlanda, 2016-03-07 23:26:00
För Arlandas del i detta läge är att förlänga de befintliga banorna istället för att bygga en helt ny. detta då de sker restriktioner på hur mycket passagerare och frakt långlinje kärrorna kan ta med sig då bana 1 (den längsta) är stängd för underhåll på sommaren.
Dessutom, om Arlanda någonsin vill se en A380 i reguljär trafik så behövs längre banor.
Anmäl inlägget
Bygg ut Arlanda nu!
Skrivet av anonym, 2016-03-07 20:15:49
Bygg ut Arlanda snarast möjligast så det blir Nordens huvudflygplats! Gör Bromma till enbart inrikesflygplats & samla all stor sthlm´s utrikesflyg till Arlanda.
Anmäl inlägget
Tredje banan
Skrivet av Längre bana, 2016-03-07 19:48:57
Den tredje banan på Arlanda är ju på tok för kort för starter med tyngre flygplan. Arlanda behöver i första hand en förlängning av den tredje banan.
Anmäl inlägget
Observer
Skrivet av ok, 2016-03-07 18:39:56
Det är inte flygsäkerheten som ska tummas på, men det går att göra mycket via annorlunda och mer effektiva procedurer för approach / departure. Dessutom är det möjligt att se över regleringen mht. bulder.
Arlanda flygplats har varit där ganska länge, ovh bygger eller köper man bostad nära flygplatsen får man skylla sig själv
Anmäl inlägget
Förtydligande
Skrivet av The Observer, 2016-03-07 15:09:51
Det som signaturen ok syftar på i kommentar nummer ett är alltså att man ska tumma på flygsäkerheten för att slippa bygga en ny bana.
Inte ok. Börja planera bana 4 nu!!
Anmäl inlägget
Beijing er vel verdens største i antall pax.
Skrivet av pf, 2016-03-07 13:14:01
Dubai har akkurat åpnet DWC som alternativ til DXB-vil etterhvert flytte dit, og legge ned dagens DXB.
Anmäl inlägget
Skillnad
Skrivet av Johan, 2016-03-07 13:13:12
Fast nu är det lite skillnad på Dubai och nordiska flygplatser. Små flygplan här i norden behöver mer utrymme och rymmer färre passagerare. Därför blir att jämföra passagerarantal missvisande.
Anmäl inlägget
Prestigekalas
Skrivet av Kalke, 2016-03-07 13:04:25
Varför denna ständiga prestigetävling mellan flygplatserna?
Om Oslo vill bygga en 3: e bana får dom väl göra det ngn skall ju betala prestigekalaset. Dubai världens största flygplats i pax mätt snurrar på 2 parallella banor. Är Oslo i närheten?
Anmäl inlägget
Behövs inte!!
Skrivet av Hemliga Harry, 2016-03-07 12:09:16
Arlanda behöver inte en till bana, kolla på heathrow, 2 banor och ganska mycket mer trafik än arlanda samt ett mera komplicerat luftrum.
Anmäl inlägget
Ny bana?
Skrivet av DW, 2016-03-07 10:58:24
Alltså, vad ska ARN med en ny, och fjärde, bana till? Så mycket trafik finns väl inte som kan berättiga en fjärde bana?
Anmäl inlägget
ny bana
Skrivet av ok, 2016-03-07 10:09:01
En fjärde bana är helt onödig på Arlanda, det som behövs i stället är att regelverket ses över för ett effektivare nyttjande av dom banorna som finns.
En fjärde bana på Arlanda förekommer nästan lika löjlig som höghastighetståg i södra Sverige..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev