Det finns 20 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Arlanda är unik
Skrivet av åsakjäpp, 2016-03-09 10:43:00
med sina korta banor. Hela övriga Europa kan erbjuda start och landning till sina kunder/gäster även vid banunderhåll. Sämst i klassen!
|
|
Robbob
Skrivet av Fakta, 2016-03-08 20:25:57
Robert Holzner har fått mycket om bakfoten. Arlanda har internationell trafik i stor omfattning och är alltså inte en regional flygplats. Sedan kan man väl ändå inte jämföra lilla VIE med Arlanda som är mycket större trafikmässigt. Sedan bär Arlanda sina kostnader och levererar ett överskott. Om man kan så lite som Robert är det bättre att läsa på innan man skriver.
|
|
Nu kostar det!
Skrivet av Långbänken, 2016-03-08 16:08:45
Jag håller helt med föregående talare. Förläng bana 08/26 till 3500 meter för att kunna hantera interconttrafiken i linje med internationell standard. Självfallet skulle bana 3 ha byggts längre. Nu kommer det att kosta mycket, mycket mer än om man byggt denna lång från början. Men man kanske bara siktar på att Arlanda ska förbli en matarflygplats...?
|
|
samla trafiken
Skrivet av Anders, 2016-03-08 15:19:38
Lägg ner Bromma och satsa de miljarder som skall investeras där på Arlanda istället
|
|
Förläng, fyra spår Uppsala Stockholm och Ärna
Skrivet av Stor FL, 2016-03-08 11:58:12
Tillåt civil linjetrafik på Stockholm-Ärna . Bygg ut järnvägen till fyra spår mellan Uppsala och Stockholm. Förläng bana ett och tre till fyra km. Då kommer Arlanda inte att behöva en fjärde bana under detta sekel.
|
|
Förläng Bana 3
Skrivet av Markus, 2016-03-08 11:28:03
Förläng Bana 3 till ung 3300-3400 m. Det är bisarrt att då den byggdes gjorde den så "kort". Apropå Heathrows båda banor, som Hemlige Harry, tycker att det räcker. Sanningen är att Heathrow har redan nått sin kapacitet och det finns inte mycket över till flera slots. Brittiska luftfartsmyndigheten och London vill ha en utbyggnad av Lhr, men miljörörelsen och de boende kring och nära Lhr protesterar högljutt
|
|
Revirpissande
Skrivet av Robert Holzner, 2016-03-08 10:48:31
3 banor räcker gott och väl för en regionalflygplats på den globala periferin. Se till att hålla de befintliga banor i drift under vintern istället. LHR, LGW, MUC, VIE klarar sig med 2 banor, där är en 3:e motiverad. Men Swedavias personal måste naturligtvis rättfärdiga sin existens och det gör man på skattebetalarnas bekostnad. EK flyger A380 till betydligt mindre flygplatser än ARN! Skrik inte efter flera resurser, använd befintliga effektivare.
|
|
Förlänga bana
Skrivet av Blue Moon, 2016-03-08 09:13:29
Arlanda behöver INTE fjärde landningsbana, dom ska förlänga landningsbana till 4 km för alla banorna så det löser alla problem. Hyra in personal från LGW och lär hur man anpassar sig.
|
|
Re ok
Skrivet av The Observer, 2016-03-08 06:09:24
Okej. Ge mig två exempel på mer effektiva procedurer för approach. Idag landar som mest uppemot 43-44 landningar per timme i peak om det inte är några heavy. Hur kan den siffran öka utan att det tummas på minimiseparationen? Eller menar du att man ska landa på 26:an samtidigt som nån av parallellerna?
|
|
längre banor
Skrivet av bättre för arlanda, 2016-03-07 23:26:00
För Arlandas del i detta läge är att förlänga de befintliga banorna istället för att bygga en helt ny. detta då de sker restriktioner på hur mycket passagerare och frakt långlinje kärrorna kan ta med sig då bana 1 (den längsta) är stängd för underhåll på sommaren. Dessutom, om Arlanda någonsin vill se en A380 i reguljär trafik så behövs längre banor.
|
|
Bygg ut Arlanda nu!
Skrivet av anonym, 2016-03-07 20:15:49
Bygg ut Arlanda snarast möjligast så det blir Nordens huvudflygplats! Gör Bromma till enbart inrikesflygplats & samla all stor sthlm´s utrikesflyg till Arlanda.
|
|
Tredje banan
Skrivet av Längre bana, 2016-03-07 19:48:57
Den tredje banan på Arlanda är ju på tok för kort för starter med tyngre flygplan. Arlanda behöver i första hand en förlängning av den tredje banan.
|
|
Observer
Skrivet av ok, 2016-03-07 18:39:56
Det är inte flygsäkerheten som ska tummas på, men det går att göra mycket via annorlunda och mer effektiva procedurer för approach / departure. Dessutom är det möjligt att se över regleringen mht. bulder. Arlanda flygplats har varit där ganska länge, ovh bygger eller köper man bostad nära flygplatsen får man skylla sig själv
|
|
Förtydligande
Skrivet av The Observer, 2016-03-07 15:09:51
Det som signaturen ok syftar på i kommentar nummer ett är alltså att man ska tumma på flygsäkerheten för att slippa bygga en ny bana. Inte ok. Börja planera bana 4 nu!!
|
|
Beijing er vel verdens største i antall pax.
Skrivet av pf, 2016-03-07 13:14:01
Dubai har akkurat åpnet DWC som alternativ til DXB-vil etterhvert flytte dit, og legge ned dagens DXB.
|
|
Skillnad
Skrivet av Johan, 2016-03-07 13:13:12
Fast nu är det lite skillnad på Dubai och nordiska flygplatser. Små flygplan här i norden behöver mer utrymme och rymmer färre passagerare. Därför blir att jämföra passagerarantal missvisande.
|
|
Prestigekalas
Skrivet av Kalke, 2016-03-07 13:04:25
Varför denna ständiga prestigetävling mellan flygplatserna? Om Oslo vill bygga en 3: e bana får dom väl göra det ngn skall ju betala prestigekalaset. Dubai världens största flygplats i pax mätt snurrar på 2 parallella banor. Är Oslo i närheten?
|
|
Behövs inte!!
Skrivet av Hemliga Harry, 2016-03-07 12:09:16
Arlanda behöver inte en till bana, kolla på heathrow, 2 banor och ganska mycket mer trafik än arlanda samt ett mera komplicerat luftrum.
|
|
Ny bana?
Skrivet av DW, 2016-03-07 10:58:24
Alltså, vad ska ARN med en ny, och fjärde, bana till? Så mycket trafik finns väl inte som kan berättiga en fjärde bana?
|
|
ny bana
Skrivet av ok, 2016-03-07 10:09:01
En fjärde bana är helt onödig på Arlanda, det som behövs i stället är att regelverket ses över för ett effektivare nyttjande av dom banorna som finns. En fjärde bana på Arlanda förekommer nästan lika löjlig som höghastighetståg i södra Sverige..
|
|