Skriv ut  

BRA och Finnair utökar samarbetet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 mars 2016
Svenska BRA blir en feeder till Finnairs långlinjer medan det finska flygbolaget får tillgång till ett stort svenskt inrikesnät. Det nya samarbetet knyter de två flygbolagen närmare varandra, bland annat samordnas bolagens bonussystem.

På sikt kan det innebära att BRA närmar sig flygbolagsalliansen OneWorld.

BRA
BRA

Sverige är Finnairs fjärde största marknad efter Finland, Japan och Kina. Förra året ökade andelen svenskar som reser med Finnairs långlinjer till Asien med fjorton procent. Med start i maj kopplas ett ännu större linjenät i Sverige direkt till Finnair i och med ett nytt samarbete med BRA.

– Det är bra för oss och det är bra er, sa Anders Ehrling, vd för BRA och med adress Finnair när det nya samarbetet presenterades igår.

Det har tidigare funnits samarbete mellan Finnair och Malmö Aviation och Sverigeflyg, bland annat i form av codeshare. Samgåendet under BRA har ökat möjligheterna till samarbete och nu knyts de två flygbolagen närmare varandra i och med att de två bonussystemen samordnas.

– En perfect match, menade Juha Järvinen, CCO på Finnair som också konstaterade att ett stort internationellt linjenät, Finnair flyger idag till 17 destinationer i Asien, behöver feedertrafik.

Finnair har idag fyra dagliga avgångar från Bromma genom dotterbolaget Nordic Regional Airline. Det är Nordic Regional Airlines som står för trafiken med en ATR och så fortsätter det, enligt planerna. På sikt kan det dock innebära att även Finnair själva dyker upp på Bromma med en Embraer, allt beroende på efterfrågan.

– Stockholm är vår största destination från Helsingfors med 12 avgångar, fyra från Bromma och åtta från Arlanda. I vissa tider har vi inte tillräcklig kapacitet från Arlanda så det kan innebära att Bromma får än större betydelse, säger Juha Järvinen.

Långlinjerna från Helsingfors till Asien går i allmänhet på eftermiddagen och kvällen. Det gör att feedermaskinerna kan lämna Bromma mitt på dagen när trafiken är lugnare, mitt emellan peak på morgon och kväll.  Det finns då även tillgängliga slotar för eventuellt fler avgångar.

Det nya samarbetet ska ”slipas av ytterligare” innan det kommer igång och därför finns en del frågetecken kvar, bland annat om BRA kan komma att ta hand om en del av trafiken till Helsingfors.

– Inget är hugget i sten men det avgörande är inte vem som flyger utan att vi båda har nytta av samarbetet, sa Anders Ehrling.

Ytterligare en möjlighet som öppnar sig ligger i det faktum att Finnair är medlem i flygbolagsalliansen OneWorld där bland andra British Airways, American Airlines, Qantas, Iberia och Qatar är med. BRA tar i och med samarbetet med Finnair ett tydligt steg närmare den gruppen av flygbolag.

- Det finns många steg att ta i den här utvecklingen och låt oss ta dem ett i sänder, sa Anders Ehrling.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Jaha..
Skrivet av bk, 2016-03-09 16:46:07
Det var väl spiken i kistan för att få en direktlinje UME-HEL som flygplats/näringsliv såväl behöver - man tjänade ju ett dygn till Asien mot att åka till Frankfurt) när Finnair körde säsongstrafik för mindre än ett år sedan. Sen vet jag inte; Saab 2000 på Umeå-Stockholm i konkurrens med SAS och Norwegian... Detta är ju ingen tunn linje, hur tänker man egentligen?
Anmäl inlägget
Same same
Skrivet av Same, 2016-03-09 15:44:58
"Dålig" stämning gäller alla svenska bolag just nu. Ingen är nöjd. Kan trösta er att alla bolag har samma sorts problem. Men kul med lite nytt i lilla Sverige ändå!
Anmäl inlägget
bra!?
Skrivet av Alex, 2016-03-08 23:05:07
"På sikt kan det innebära att BRA närmar sig flygbolagsalliansen OneWorld."

Låter nästan som om du antyder att BRA närmar sig ett OW medlemskap? Vad är det för krav som sätts på aktuellt flygbolag för att få en sådan "inbjudan"?

Lounger, Inter kon trafik, flotta? Tror knappast det är aktuellt för en carrier som TF/DC att ta en plats i någon allians på närmaste tiden. Kanske ta hand om sin personal ligger bättre i tiden? Verkar vara lite dålig stämning bland personalen på BRA.
Anmäl inlägget
Landsförrädare
Skrivet av Gigrög Nnamrreh, 2016-03-08 20:49:59
Hoppades att BRA kunde ha blivit något av ett nationellt bolag (national carrier) åt Sverige. Men det är så typiskt det här landet. Sätta sig i knät på andra......
Anmäl inlägget
Fantastiskt!
Skrivet av Tina, 2016-03-08 19:12:11
Nu kommer jag hellre flyga via Helsinki än Köpenhamn! Bromma känns helt nytt och modernt! Tack!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev