Skriv ut  

Hård konkurrens mellan SAS och Norwegian på USA

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 mars 2016
SAS till Los Angeles och Boston. Norwegian till Las Vegas och Boston. SAS till Miami. Norwegian till Miami. Duellen mellan de två flygbolagen om de skandinaviska passagerarna fortsätter. Igår öppnade SAS till Boston, ett par veckor före Norwegian.

De många nya destinationerna i Europa i all ära, det är långlinjerna som väcker uppmärksamhet just nu. SAS och Norwegian har radat upp nya intercont-destinationer det senaste året. Den 14 mars öppnade Arlanda – Los Angeles och igår var det dags igen: SK927/928 Köpenhamn – Boston. Den dagliga avgången kl 12.50 flygs inledningsvis med en Boeing 737-800 med 92 stolar och byts sedan till den inhyrda Boeing 737-700 från Privat Air med 86 stolar, 20 business och 66 economy. Det är den första direkta förbindelsen mellan Skandinavien och Boston och innebär att SAS denna gång hann före Norwegian som öppnar den egna linjen mellan Köpenhamn i Boston i maj. Det blir dock skillnad i kapacitet till SAS fördel trots de olika flygplanstyperna. Norwegian flyger en Dreamliner veckan med 32 premium och 259 economy medan alltså SAS, när Private Air sätts in i trafik, kommer upp i 602 stolar, dubbelt så många.

– Under 2016 genomför SAS 500 flygningar bara mellan Boston och Köpenhamn, och 6800 flygningar mellan USA och Skandinavien, eller sammanlagt 1,6 miljoner tillgängliga säten, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.

Skillnaden i frekvenserna visar också på att de två flygbolagen till del satsar på olika målgrupper. För SAS vidkommande är det i första hand frekventa resenärer med sikte på universitets- och näringslivsmiljöerna i norra USA medan Norwegian med en avgång i veckan mer fokuserar på fritidsresandet.

Samtidigt har Norwegian börjat bygga ut antalet rotationer på de befintliga linjerna från Stockholm till USA. I första hand tar man upp konkurrensen med SAS på sträckan Arlanda – Los Angeles. Där blir det nu trafik året runt med två avgångar i veckan vintertid och tre under sommaren. Även de övriga linjerna från Stockholm, till San Fransisco, Fort Lauderdale och New York får minst en ytterligare avgång i veckan Las Vegas och Puerto Rico ligger kvar på en rotation i veckan. Några nya destinationer från Stockholm är inte planerade i ögonblicket, däremot Miami från Oslo och Köpenhamn, men kan bli aktuellt när långlinjeflottan växer ytterligare. Inte heller SAS har i ögonblicket några nya långlinjer inplanerade men i takt med att även den flottan växer, framför allt när de nya A350XWB kommer, blir det fler interkontinentala flygningar.

I dagsläget flyger Norwegian 17 linjer från Skandinavien till USA medan SAS, när linjerna till Miami kommit igång i höst, har 11 rutter till USA.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hans kan
Skrivet av ORD, 2016-04-02 22:24:26
du ta ditt senaste inlägg på svenska?
Anmäl inlägget
ORD
Skrivet av Hans, 2016-04-01 08:48:08
Tidigare gick ORD på förmiddagen inte nu när den är utvändande från HKG. ORD ör en trans flygplats och med dagens sena avgång landar den väldigt sent och de flesta transfers redan lyft från ORD.baraatt titta på bokningssiffrorna innan och efter tidtabellsomläggningen.
Anmäl inlägget
Re Hans
Skrivet av B, 2016-03-31 18:33:40
Idag är iaf Chicago fullbokad, mycket cargo också som det ofta är till en så stor hub.
Om SAS snittade 60 pax på ORD, tror du de hade fortsatt med linjen under så många år?
Anmäl inlägget
@Jag
Skrivet av JaJagVetInte, 2016-03-31 15:10:15
Finnair flög Helsingfors - Stockholm - Boston en eller ett par sommarsäsonger för ett antal år sedan. Om jag inte minns helt fel använde denna flighten Skavsta. Kan det stämma?
Hur som helst så har det funnits flygförbindelse mellan Skandinavien och Boston tidigare.
Anmäl inlägget
Ersättning vi försening
Skrivet av Linkan, 2016-03-31 12:08:21
Även Norwegian måste betala. Är flygningen till LAX 6,5 timmar sen har du rätt till 600 EUR samt viss ersättning för mat och förfriskningar. Missar du en anslutning kan de också vara skyldig att ersätta dig för den.
Anmäl inlägget
Försening ? - Kompensation från Norwegian
Skrivet av Andreas K, 2016-03-31 10:19:33
ALLA ni som är 6,5 tim försenade med Dy idag - se till att kräva de lagstadgade försenings ersättningar ni har rätt till.
SAS betalar utan att tveka - med Norwegian - LYCKA TILL -
det finns inget som heter "tekniskt fel" enligt EU dom men Norwegian vägrar tyvärr att betala
Anmäl inlägget
delay
Skrivet av matte, 2016-03-31 10:03:28
står idag och ska åka till LAX, Norwegian i nuläget försenad 6,30 timmar, SAS exakt på tid, valde fel denna gång :-(
Anmäl inlägget
Tuttätheten viktig för affärsresenärer
Skrivet av Linkan, 2016-03-31 08:53:47
Turtätheten är livsviktig för affärsresenärer. Att stanna i Boston 7 dagar om jobbet kan göras på 1-2 dagar blir mycket kostsamt för affärsresenärens arbetsgivare. Detta även om man får flygbiljetten för en krona.
Anmäl inlägget
Re:hest
Skrivet av Jag, 2016-03-31 08:12:28
Finland är inte en del av Skandinavien. Däremot en del av Norden.
Anmäl inlägget
Konkurranse
Skrivet av Leif, 2016-03-30 21:20:40
Antallet avganger vil øke og overta SAS, ganske snart, ettersom nye, moderne Dreamliners kommer inn
Anmäl inlägget
.
Skrivet av hest, 2016-03-30 20:11:51
Det är väl inte första förbindelsen mellan skandinavien och boston? Finnair flög väl för flera år sedan?
Anmäl inlägget
737
Skrivet av Hans, 2016-03-30 19:55:48
SAS borde sätta en 737 på ARN-ORH då de snittar typ 60 bokat.... Med dessa siffror så är antalet stolar hos SAS ointressant.
Anmäl inlägget
Paxen
Skrivet av Andres, 2016-03-30 19:54:25
Snart är norwegians LH flotta större än SAS...
Anmäl inlägget
SAS fler stolar till Boston varje vecka
Skrivet av Nils, 2016-03-30 19:21:29
SAS flyger varje dag till Boston 7*80 = 560 platser.
Norwegian en gång i veckan med 290 platser.

SAS har således ca 270 fler platser varje vecka till Boston.

Norwegian är mer likt ett charterbolag i detta fall.


Anmäl inlägget
Konkurranse
Skrivet av Leif, 2016-03-30 14:59:06
Norwegian flyr til flere USA destinasjoner enn SAS. Boston ruten flys av et minifly med 80 passasjerer, Norwegian med ca 300....
Anmäl inlägget
konkurrens
Skrivet av ok, 2016-03-30 11:28:03
SAS flyger dagligen ARN-LAX, Norwegian flyger 2-3 gångar. i veckan inte riktigt konkurrens på allvar.
Sas flyger CPH- Boston dagligen, Norwegian 1 gång i veckan.
Dessutom har SAS många fler avgångar från skandinavien till NYC än Norwegian.
Norwegians priser är t.o.m. ofta inte lägre om man vill ha med baggage och vill ha mat på flyget.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev