Det finns 9 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Hurra Alliansen
Skrivet av dd, 2016-04-08 18:34:33
Bra gjort Alliansen med M i spetsen. Skapandet av Swedavia var slutet för många flygplatser ute i landet. Varför ska Swedavia leverera vinst till staten? Bättre att lönsamma flygplatser finansierar olönsamma, eller skulle inte hela Sverige leva?
|
|
RTC ingen besparing på små flygplatser
Skrivet av Patrik Pilot, 2016-04-08 07:35:54
Afispersonal på en liten flygplats ( typ Lycksele, Vilhelmina) är mångsysslare och sitter inte bara och rullar tummarna mellan dagens 2-3 rörelser. Arbete i säkkontroll, bokning och övrigt förekommande arbeten ingår i tjänsten. Köper du Remote Tower så får du bara det och inget annat. Övriga arbetsuppgifter kvarstår sen tidigare. Knappast billigare men kanske högre och jämnare kvalité på ATStjänsten.
|
|
Kalkyl för RTC kostnader verkar hemliga
Skrivet av Bertil, 2016-04-07 23:24:47
Det pratas mycket om RTC men man presenterar aldrig en vettig kalkyl för vad det hela kostar. Sedan är det lite märkligt att ett statligt bolag får alliera sej med industrin (SAAB). Hur har man gjort med lagen om offentlig upphandling i detta fall när man har SAAB som partner.
|
|
Hmm
Skrivet av FC2, 2016-04-07 21:13:14
Re:Flygplatschef, begär ut elförbrukningen så är du ett steg på väg. Lägg där till miskade skatteintäckter och stadsbidrag, kan ju vara flera personer i en familj som måste flytta om en får nytt jobb, för komunerna när ATS-personal omlokaliserar så undrar jag hur lågt priset måste vara för att göra besparing.
|
|
Vad kostar ett RTC
Skrivet av Flygplatschef, 2016-04-07 16:58:01
Till Stor FL - vad kostar en produktionstimmer ifall leverans sker från ett RTC inräknat alla fasta och löpande kostnader? Aldrig någon som kan svara på detta och heller inte SAAB/LFV? Det ligger en hund begraven någonstans och själv har jag svårt att se hur det ska bli billigare. Någon kanske kan presentera en prisbild?
|
|
Idioti
Skrivet av Enso, 2016-04-07 11:29:52
Självklart borde Swedavia äga och driva alla trafikflygplatser i landet. Där stora lönsamma flygplatser stödjer små olönsamma och på så vis får vi en fungerande infrastruktur i Sverige, även i glesbygden
|
|
Faktafel Faktafel
Skrivet av Stig Neumann, 2016-04-07 11:21:30
Svenska kommuner och svenska staten kan mycket väl subventionera och ge stöd till mindre flygplatser. Lösningen (inom EU/svensk lag) heter SGEI (Services of General Economic Interest) som innebär att när olika typer av verksamhet kan anses vara sammhällsnyttiga kan detta regelverk användas. Problemet är att Sverige (arvet från 8 år av alliansregering) med sina många nyliberala välfärsdsexperiment hellre vill låta marknadskrafterna spela fritt. Läs på!
|
|
Inte beroende
Skrivet av Arlanda, 2016-04-07 10:33:53
Arlanda är beroende av att hålla konkurrenskraftiga avgifter jämfört med andra internationella flygplatser. Den trafik som kommer från mindre och hotade regionala flygplatser är ytterst marginell. Ett ökat avgiftsuttag för att stödja olönsamma flygplatser skulle inte bara sänka Arlanda utan även hela Sveriges konkurrenskraft eftersom antalet flygförbindelser kan minska. Så skapa ingen korssubsidiering. Flyget är avreglerat numera!!!
|
|
Flygplatsernas kostnader
Skrivet av Stor FL, 2016-04-07 10:26:50
Man kan ju ifrågasätta hur de flesta små flygplatser anser sig ha råd med att avstå från "fjärrstyrda" torn. Om det var någon stake i kommunrevisorerna skulle ett flertal flygplatschefer få på skallen för att man väljer traditionell lokal flygledning framför RTC.
|
|