Skriv ut  

Norwegian får flygtillstånd till USA

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 april 2016
Ärendet har varit ”nytt och komplext” men nu har amerikanska flygmyndigheten slutligen gett Norwegians irländska bolag ett preliminärt tillstånd att flyga på USA. Slutligt tillstånd kan vara klart inom en månad.

De amerikanska transportmyndigheterna, Department of Transportation, DOT, har haft ärendet på sitt bord i närmare två och ett halvt år. Men så har också Norwegians ansökan om ett så kallat Foreign Air Carrier Permit, FACP, orsakat en storm av protester från bland andra fackföreningar och flygbolag.

Men nu har DOT slutligen lämnat ett preliminärt OK för Norwegian Air International, baserat på Irland, att flyga på USA. Beskedet kom i fredags och på sedvanligt kanslispråk innebär det att DOT tänker ge Norwegian ett tillstånd ”to operate foreign scheduled and charter flights ferrying persons, property, mail, and cargo from any point or points behind any member state of the European Union or signatory of the European Common Aviation Area, via any point or points in any member state and via intermediate points to any point or points in the United States and beyond.”

– Det är hög tid att det amerikanska transportdepartementet beviljar ansökan om flygtillstånd som vi hela tiden har sagt är i linje med Open Skies-avtalet mellan Europa och USA. Ett slutgiltigt godkännande innebär att vi kan jobba vidare med att realisera bolagets strategi och växa vidare internationellt, vilket även innebar att skapa nya arbetsplatser och trygga befintliga arbetsplatser, säger Norwegians VD Bjørn Kjos i en kommentar.

Bland annat är det just en del i Open Skies som motståndarna siktat in sig på. Där finns en paragraf nummer 17 som i korthet handlar om anställningsvillkor och social standard för anställda. Fack och flygbolag i USA och Europa har hävdat att Norwegian, genom att använda bland annat thailändska besättningar bryter mot den paragrafen och helt enkelt flyger under bekvämlighetsflagg.

DOT å sin sida har konsulterat juridisk expertis i USA som till slut kom fram till att en ansökan som uppfyller alla kriterier som krävs, inte kan stoppas med hänvisning till paragraf 17.

Det var ett klargörande som DOT tagit till sig och menar att en enskild paragraf i Open Skies inte kan ta över i ett ärende där flygbolaget uppfyller alla kriterier.. Visserligen påpekar myndigheten att Norwegians affärsplan är unik och innehåller nytänkande och komplexa frågor” när det gäller anställningsvillkor, men att det inte kan hindra ett godkännande.

Det preliminära godkännandet kan nu överklagas under en period av tre veckor. Om det inte görs, kommer Norwegian Air International att ha ett FACP inom en dryg månad.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

8 med LN reg
Skrivet av Jonas, 2016-04-19 14:07:34
8 Dramliners är på norsk LN-registrering,
LN-LNA.............LN-LNH. 2 på irsk EI-LNI och EI-LNJ
Anmäl inlägget
Regestrerig
Skrivet av P. G mek, 2016-04-19 10:21:33
Alla 787 Dreamliner är inte registrerade i Irland.
Därav såg du inte i syne.
Anmäl inlägget
Vad i detta är nytt?
Skrivet av Mika, 2016-04-19 09:36:21
Har för mig att jag såg Norwegianmaskiner på EWR i vintras...såg jag i syne?
Anmäl inlägget
Norwegian i USA
Skrivet av Inrikes, 2016-04-18 08:22:37
När får vi se Norwegian flyga inrikes i USA?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev