Skriv ut  

Norwegian tar in fyra flygbolag i sommartrafiken

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 maj 2016
Det behövs förstärkning i sommartrafiken, framför allt från de spanska baserna. Därför tar Norwegian in fyra flygbolag som underleverantörer.

I mars tvingades Norwegian att hyra in kapacitet för att klara trafikprogrammet. Det var en miss i långtidsplaneringen som skapade en brist på piloter som hotade att ställa en rad flygningar på marken. Åtgärden blev att ta in tre underleverantörer, Smart Lynx, Neos och Avion Express som med kort varsel flög linjer både skandinaviska och europeiska linjer.

Nu återupprepas situationen under juni och september månad. Den här gången är av allt att döma tillgången på flygplan som tvingar fram beslutet att hyra in extra kapacitet. Denna gång är det Air Explore, Neos, Titan Airways och Danska DAT’s dotterbolag DOT i Litauen som rycker in för att hålla Norwegians trafik igång. I de flesta fall ska de flyga med de spanska baserna som utgångspunkt och på större delar av det europeiska linjenätet.
        
De linjer som berör Skandinavien är:

Air Explore, Boeing 737-800

Malaga – Stockholm Arlanda: 12 juni – 28 aug, söndagar

Malaga – Oslo: 14 juni – 14 aug, tisdagar, onsdagar

Malaga – Bergen: 16 juni– 25 aug, torsdagar

Madrid – Köpenhamn: 1 sep – 29 sep, tisdagar, torsdagar

Malaga – Köpenhamn: 10 juni – 29 aug, måndagar, fredagar, lördagar

 

NEO, Boeing 737-800

Malaga – Stockholm Arlanda: 1 juni – 9 juni

Malaga – Oslo: 1 juni – 9 juni

Malaga – Bergen: 1 juni – 9 juni

Malaga – Köpenhamn: 1 juni – 9 juni

DOT, A320-200

Barcelona – Göteborg: 5 juni – 28 aug, söndagar

Titan Airways, A320-200

Alicante – Stockholm Arlanda: 2 juni – 25 aug, torsdagar

Alicante – Göteborg: 2 juni – 25 aug, torsdagar

Alicante – Karlstad: 7 juni – 30 aug, tisdagar

Alicante – Rygge: 1 juni – 31 aug, onsdagar

Alicante – Ålesund: 7 juni – 30 aug, tisdagar

Alicante – Bergen: 6 juni – 29 aug, måndagar

Alicante – Köpenhamn: 4 juni – 27 aug, lördagar



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

RE:Tinas
Skrivet av ME, 2016-05-11 21:51:25
SAS kan nu för tiden vara vad som helst. Det ena värre än det andra. Inhyrt är sällan bra.
Anmäl inlägget
Stannar
Skrivet av Tinas, 2016-05-10 22:25:02
Hemma eller flyger med SAS. Man vill ju komma hem också... I dubbel bemärkelse.
Anmäl inlägget
Pilotbrist
Skrivet av Piotr, 2016-05-10 16:27:46
Det är ej brist på maskiner utan på flight deck. I sommar ska det damp-leasas in piloter från Go2Sky i Oslo som ska flyga en norwegian-maskin med norwegian-kabin men på Go2Sky AOC. Skamligt
Anmäl inlägget
Bra ersättning.
Skrivet av Kalle, 2016-05-10 15:10:28
Titan Airways är bättre än SAS.
Anmäl inlägget
@ABC
Skrivet av Patrik, 2016-05-10 10:17:09
Svaret är brist på piloter. Då har man två alternativ. Ställa avgångar likt SAS och Cimber eller hyra in kapacitet. Vilka avgångar som blir drabbade beror på hur maskiner slingas.
När Norwegian hyrt in kapacitet har man valt att dessa skall flyga färre leggar per dag dvs längre turer. Det kanske är billigare sågad vet jag. Är det ett svar på din fråga utan att jag är spydig? Kan trycka ner dig lite annars.
Anmäl inlägget
Inte förvånad
Skrivet av Jan, 2016-05-10 10:06:09
Utåt beskrivs det som "miss i långtidsplaneringen".
Men i verkligenheten ha många piloter lämnat Norwegian "familjen" för bolag som faktiskt tar hand om sina anställda och som inte matar dem med lögner. Till och med Ryan gör ett bättre jobb.
Anmäl inlägget
Mat
Skrivet av Tim, 2016-05-10 09:05:41
Fri servering ombord på dessa iaf
Anmäl inlägget
Makalöst..
Skrivet av ABC, 2016-05-10 08:26:35
Hur dåligt är det möjligt att planera? Med listat plock-i-pinn ser det inte ens ut som att bolaget lyckas planera någonting. Hur är det ens möjligt att sakna ett flygplan i Madrid enbart söndagar? Saknar man ett flygplan så saknas det rimligen för samtliga rotationer i en vecka och inte för enskilda avgångar och inte utspritt på tre olika baser? Hur misskött är bolaget?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev