Skriv ut  

Rykten, nyheter och försäljning på flygmässan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 juli 2016
Vem har köpt nya flygplan? Ska Airbus bygga en större A350? Hur många nya flygplan behöver världen. Ska Norwegian börja samarbeta med Air Asia? Flygmässan i Farnborough är i full gång och har svar på de flesta frågor.

Just nu pågår den stora flygmässan i Farnborough och som vanligt är det en tillställning fylld av rykten, skvaller, konkreta nyheter och besked om sålda flygplan. I veckan kunde Flygtorget rapportera att svenska Rockton köper 20 regionaljat från Mitsubishi. Nu börjar även andra beställningar ramla in och bland annat har Virgin Atlantic köpt tolv A350-1000, alltså den hittills längsta versionen av Airbus nya långlinjemaskin. Just A350 är också omgiven av rykten om att Airbus ska ta fram ytterligare en förlängd version, ibland kallad A350-2000. Den ska framför allt ta upp konkurrensen med Boeings kommande B777-9X. I dagsläget har den cirka 30 fler stolar än A350-1000 och det gnager i Airbus.

Samtidigt tänker Boeing klämma in ytterligare 12 stolar i den minsta av de nya B737MAX-maskinerna. Om det kräver en förlängning av flygplanskroppen är inte klart men det är de stora kunderna, bland andra Southwest som vill ha mer kapacitet.

Boeing MAX gör förresten debut på Farnborough tillsammans med ytterligare två flygplan, Bombardier C-series och Embraer nya E-Jet. Det är den klassiska E190 och E195 som försetts med nya motorer och uppgraderad avionik, en neo-variant alltså kallad E2 i fortsättningen. Uppenbarligen en lyckad uppgradering, Embraer har fått beställningar på ett 40-tal maskiner i de två versionerna.

Vad gäller försäljningen i övrigt brukar de stora flygmässorna var tillfället när flygbolag och flygplanstillverkare presenterar riktigt stora beställningar. Enligt förhandstipset blir det inte några sådana i år utan nya order håller sig på mer behärskade nivåer. Det kan bero på en viss mättnad, flygbolagen har enorma beställningar liggande inne och väntar nu in de nya flygplanen som i vissa fall har leveranstider på sex-åtta år.

Det hindrar dock inte både Airbus och Boeing från att vara mycket optimistiska om framtiden. Flygbolagen världen över är i princip omättliga på nya flygplan enligt deras beräkningar.

Boeing: 39 620 nya flygplan de kommande 20 åren.

Airbus: 33 000 nya flygplan de kommande 20 åren.

Det innebär att världens flygplansflottor i princip kommer att fördubblas de kommande 20 åren. Visserligen är det, särskilt på fraktsidan, många äldre flygplan som ska bytas ut men de två flygplanstillverkarna ser inget stopp på flygets utveckling.

Även Norwegian har hamnat i strålkastarljuset efter att Tony Fernandes, VD för det stora lågkostnadsbolaget Air Asia slog fast att det finns goda möjligheter för ett samarbete de två flygbolagen emellan. Norwegian skulle kunna flyga in passagerare till Air Asias hubbar i Asien och få tillbaka feeder för trafiken upp till Europa. Både Tony Fernandes och Björn Kjos konstaterade att det vara dags att sitta ner och prata om saken.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Airbus rules!
Skrivet av Micke Johansson, 2016-07-18 09:49:21
Långt flera Airbusplan än Boeing plan beställningar.
A 320 neo är långt mer populär än B 737 Max.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev