Skriv ut  

Bromma bygger ut med sikte på tre miljoner passagerare

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 oktober 2016
En halv miljon passagerare fler än idag. Därför bygger Bromma nu ut med en ny ankomsthall och utökade ytor i avgångshallen. De bättre flödena kan också ge möjlighet att öka antalet rörelser på flygplatsen.

Bromma flygplats
Bromma flygplats

I veckan togs spadtaget för den nya ankomsthallen på Bromma. Den ligger norr om och vägg i vägg med den nuvarande och är första steget i en serie investeringar som ska minska trångboddheten på flygplatsen.

– Terminalen och uppställningsytorna är de trånga sektorerna. Vi har väntat länge för att få till detta och eftersom stora delar av byggnaden är k-märkt så måste vi gå varsamt fram, säger flygplatsdirektören Peder Grunditz till Flygtorget.

       Inrikestrafiken i Sverige håller en beskedlig tillväxttakt, långt från den ökning som den internationella flygtrafiken visar. Hittills i år har antalet passagerare växt med två procent och enligt prognosen ska årets totalsiffra stanna på 2,5 miljoner passagerare. Det blir i så fall ett nytt rekord efter förra årets 2,3 miljoner passagerare. Det är den relativt långsamma men stadiga ökningen som de kommande årens tillbyggnader ska hantera.

       Några år tillbaka fanns omfattande planer på hur framtidens Bromma skulle se ut men de kallnade når debatten om flygplatsen drogs in i den senaste valrörelsen, bland annat med krav på en förtida stängning. Sedan dess har tongångarna ändrats och röster har höjts som vill behålla flygplatsen också efter det att kontraktet med Stockholms stad går ut 2038.

– Det utvecklingsprogram vi har räknar inte med trafik efter 2038. Något annat kan vi i nuläget inte göra.

       Swedavia satsar 1,7 miljarder för att dels rusta upp banorna, dels utveckla terminalbyggnaderna. När den nya ankomsthallen står klar om cirka ett år kan arbetet på att utvidga avgångshallen med de ytor i dagens ankomsthall som då blir fria. Då förbättras flöden, bland annat genom att säkerhetskontrollerna blir fler. Ovanpå utgången till flygplanen byggs en helt ny lounge för resenärerna, i första hand är det BRA som har det behovet men det kan även bli tal om andra flygbolag.

– Vi vill alltså flytta loungen från landside till airside.

       Norr om den nya, blivande ankomsthallen har ytterligare två parkeringsplatser för flygplan blivit klara. Den så kallade Ramp A följs snart av Ramp B som när de är klara gör att passagerarna kan gå under tak till och från flygplanen. När terminalkapaciteten ökar räknar man med att det ska öka kapaciteten också på hela trafikavvecklingen. Vissa tider vid peak slår Bromma i taket men efter tillbyggnaderna och bättre genomströmning kan det bli tal om cirka 10 procent fler flygplansrörelser.

– Med de investeringar vi gör räknar vi med att kunna ta emot 3 miljoner passagerare år 2035. Det är en återhållsam ökning sett internationellt men för Bromma är det stort.  

       År 2019 ska utvecklingen av terminaler och bansystem vara klara. Ytterligare fyra år senare ska också tvärbanan med spårförbindelse till flygplatsen vara invigd. 



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygindustrin vs tidsaspekten
Skrivet av anonym, 2016-10-08 10:28:43
Tänk på att 18 år är en evighet inom flygindustrin. Det är därför en långsiktig investering att utveckla BMA.
Anmäl inlägget
Framsynt och riktigt
Skrivet av Senior flygkonsult, 2016-10-06 21:51:21
En utmärkt och framåtsträvande satsning. Det internationella flyget växer med ca 7 % är miljövänligt och har hög teknisk standard. Det nationella borde vara betydligt större i länder som Sverige. Det är kostnadseffektivt och betydligt miljövänligare än samtliga andra trafikslag och affordable jmf med t ex tåg för persontransport.
Anmäl inlägget
Tokig investering
Skrivet av Bertil, 2016-10-06 15:53:19
Helt vansinnigt att satsa dessa pengar i en flygplats som ändå skall läggas ner. Här borde ju ägaren, Staten säga ifrån.
Anmäl inlägget
bromma
Skrivet av anette, 2016-10-06 14:38:32
Tolkar detta som att Bromma inte kommer läggas ner. Förmodligen ett beslut i slutna rum som vi får ta del av när det är lämplig tidpunkt.
Arlandas flygbuller behöver inte öka heller för den delen så det är lika bra det.
Anmäl inlägget
Vansinne...
Skrivet av oja, 2016-10-05 19:15:23
...det är ju på Arlanda dessa pengar behövs. Stockholm behöver bostäder, inte mer flygbuller!
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av assi, 2016-10-05 15:26:53
Uppfriskande att läsa om utvecklingen på Bromma. Synd bara att man inte kan klämma in lite allmänflyg också.
Anmäl inlägget
Bromma bör endast ha icke kommersiellt flyg
Skrivet av Anonym , 2016-10-05 13:12:35
Den kommersiella flygtrafiken på Bromma borde flyttas över till Arlanda, Skavsta Västerås och enbart behålla allmänflyget/samhällsnyttiga flyget på Bromma.
Anmäl inlägget
Pengar i sjön
Skrivet av jaha, 2016-10-05 12:51:15
Varför inte satsa dessa 1,7 miljarder på Arlanda istället. Den flygplats som kommer finnas kvar. Bromma flygplats är dödsdömd och kommer läggas ned senast 2038 när avtalet löper ut. Till och med näringslivet börjar byta fot gällandes Bromma flygplats framtid. Kapitalförstöring
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev