Skriv ut  

Norwegian planerar linje till Singapore

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 december 2016
Singapore Airlines hann före med en ny linje på Skandinavien. Men Norwegian har slots klara i Oslo för en egen linje. Den kommer dessutom i en tid när relationerna mellan Norge och Kina tinat upp. Nu behövs bara ett ryskt tillstånd för överflygning.

Det var Arlanda som drog det längsta strået när den nya linjen från Singapore skulle placeras. Uppenbarligen var det ett svårare beslut än vad det verkar vid en första anblick: Oslo var en klar kandidat och kunde luta sig mot att de norska passagerarna är väl representerade på Singapore Airlines flight från Köpenhamn. De kommer nu också att kunna fylla A350-flygningarna från Stockholm.

Samtidigt har Norwegian sökt och fått tilldelat slots på Oslo Airport för en ny, egen långlinje linje till Singapore. Den ska i så fall startas tidigt i höst, vi en flygplats i Europa, med två avgångar per vecka. Norwegian vill dock inte bekräfta uppgifterna men säger att de arbetar med flera konkreta planer för nya långlinjer. Skulle den bli av, tillsammans med den redan beslutade trafiken till Addis Abeba, är Oslo uppe i 16 interkontinentala rutter. Men det kan bli tal om betydligt fler, enligt Björn Kjos, vd på Norwegian.

– Vi kan frakta enorma mängder passagerare till Norge om Norwegian kan operera rutterna till Asien på samma villkor som våra konkurrenter. Får vi ett genombrott i de förhandlingarna kan jag lova många nya linjer till Oslo, säger han i en intervju med norska Aftenposten.

Det kräver i första hand ett tillstånd att flyga över Ryssland på väg till Asien. I dagsläget har Norwegian bara ett sådant och det gäller enbart linjen mellan Oslo och Bangkok. I övrigt är flygkorridoren över Sibirien stängd för Norwegian enligt de avtal som härstammar från 1956 och bara tillåter ett skandinaviskt flygbolag att flyga där i utbyte mot att ett ryskt flygbolag får flyga över Skandinavien. Så länge det förbudet ligger fast är omvägen runt södra Ryssland inte ekonomiskt försvarbart.

Tidigare har även de allt annat än goda relationerna mellan Norge och Kina spelat i planeringen av nya linjer. När den norska nobelkommittén 2010 tilldelade den kinesiske regimkritikern Liu Xiaobo fredspriset svarade Kina med att frysa alla affärsrelationer. Det har bland annat påverkat exporten av lax från Norge. Men nu har de två länderna börjat tina upp kontakterna och därmed ökar möjligheten för kineser att resa till Norge. Om luftvägarna över Ryssland öppnas. Av allt att döma skulle ett genombrott i de förhandlingar som ska ske i början av nästa år, öppna för ett flertal direktlinjer. SAS och Air China är ensamma om nonstop-trafik på Kina och Japan. Andra stora marknader, till exempel Sydkorea, har inga direktförbindelser till Skandinavien.

– Under de kommande tre åren ökar vår Dreamlinjerflotta från 12 flygplan till 42. Det naturliga är att vi med fler flygplan i flottan satsar på att bygga ut långlinjerna från olika länder i Europa och till USA. Det arbetet har vi påbörjat. Asien har en enorm potential och vår ambition är att få vår del av den, säger Björn Kjos till Aftenposten.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Alle 3
Skrivet av Jonas, 2016-12-22 09:31:03
Norwegian får helt sikkert lov å fly over Russland fra all tre land. På samme måte som SAS
Anmäl inlägget
Tidsfråga
Skrivet av Micke, 2016-12-22 02:02:20
Det är bara en tidsfråga innan avtalet är på plats för Norwegian.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Ulf, 2016-12-21 23:26:41
Tyvärr är det exakt det som är problemet. Ett bolag från varje nation har rätten att flyga över Ryssland. SAS är Norskt, Dansk och svenskt alltså ett bolag tre länder.
Säljer Norge sin del i SAS så har de i get bolag som flyger över Ryssland. Dock blir det bara trafik från Norge vid en sådan lösning, eftersom SAS flyger från Sverige och Danmark.
Anmäl inlägget
Varför skandi?
Skrivet av Hans, 2016-12-21 17:38:33
Varför klumpa ihop skandinaviska länderna? Borde bara ett norskt ett danskt och ett svenskt om de vill flyga över dessa länders luftrum.
Anmäl inlägget
Ryssarnas väg västerut...
Skrivet av Johan, 2016-12-21 16:01:35
Bara ett Skandinaviskt bolag får flyga över Ryssland, visst. Men varför är de Skandinaviska myndigheterna så flata och låter fler än ett från Ryssland passera Sverige och Norge? De jag syftar på är Aeroflot, Rossya samt Nordwind Airlines.
Anmäl inlägget
NAS
Skrivet av Peter, 2016-12-21 15:53:23
De kommande 78 maskinerna kan fortsatt flyga på NAS sen NUK. Maxen som kommer behövde DOT med NAI. Så ingen panik där, dock råder panik att hitta folk som skall flyga dessa.
Anmäl inlägget
Putin
Skrivet av baggen, 2016-12-21 15:49:11
Putin forsøker å beskytte sitt eget Aeroflot så godt det går... Avtale fra 1956 gir ett selskap fra hvert land rettigheter til overflyvning. SAS har da hatt denne rettigheten. Norwegian kommer til å få rettigheter til overflyvning, men kanskje bare fra Oslo (Som med BKK). Norge har jo delvis svart på tiltale med å vanskeligjøre enkelte cargo-linjer mellom Nord-Norge og Russland. Avtalen er absolutt moden for revisjon.
Anmäl inlägget
Russland
Skrivet av Olav, 2016-12-21 15:05:42
Norske myndigheter har fått nok av russisk oppførsel, og nye forhandlinger skal skje i februar. Jo, det gynnar, russerne, hvis Norge setter i verk like tiltak for russiske fly over Norge.
Anmäl inlägget
Spänd väntan.
Skrivet av B, 2016-12-21 11:47:45
Vad gör Norwegian med dessa 42 flygplan om man inte får tillstånd? Måste vara ganska nervöst i styrelserummet.
Har lite svårt att se varför Ryssland skulle gå med på det. Kan inte tänka mig att det finns något intresse för Ryssarna att flyga med något annat än Aeroflot över Skandinavien. Norwegian skulle dessutom sätta press på Aeroflot också. Ser inte hur det skulle gynna ryska intressen överhuvudtaget.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev