Skriv ut  

Nya regler för posten hotar postflyget

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 mars 2017
Posten behöver inte vara framme nästa dag. Det tycker regeringen som vill ändra dagens regler. Går det igenom minskar det kraftigt behovet av postflygningar.

Amapola
Amapola flyg
Regeringen bearbetar just nu ett förslag som troligen ska läggas fram i riksdagen efter sommaren. Går det sedan igenom kan det träda i kraft under 2018 och innebär i så fall en helt ny verklighet för postflyget i Sverige. Grunden i förslaget är nämligen att Postnord inte längre ska ha kravet på sig att post ska delas ut dagen efter att det skickats, istället ska det vara två dagar som gäller.

Dagens regler säger att minst 85 procent av alla försändelser ska delas ut dagen efter att de postas och det kräver flygtransport. Om de reglerna ändras minskar automatiskt behovet av flygfrakt. 

Det är i första hand miljötänkande som ligger bakom förslaget och Postnord kan luta sig mot en undersökning där 70 procent av de tillfrågade tycker att flygtransporterna ska minskas även om det innebär utdelning en dag senare.

– Det extra värdet av leverans en dag tidigare står inte i relation till den belastning det innebär för miljön och klimatet i form av utsläpp och buller, säger Mårten Sjölin, miljöchef på Postnord i en intervju med Expressen.

Om så kallad 02-befordran blir verklighet innebär det att en hel del av den sorterade post som idag körs ut till Arlanda och sedan flygs ut till olika delar av landet, istället kommer att transporteras med tåg. Det kommer i sin tur att gå ut över Amapola som sedan 2004 varje natt flyger posttransporterna. Det är ett linjenät som håller elva Fokker 50 och tre ATR72-200F igång på destinationer från bland annat Kiruna, Gällivare och Luleå i norr till Jönköping och Malmö i söder.

– Det är ingenting vi vill spekulera i. Utredningen fokuserar på brev som ju det som minskar i volym. Istället ökar paketförsändelserna tack vare e-handeln. Vi lever i ett avlångt land och behovet av flygtransporter finns fortsatt, säger Frank Christensen, vd på Amapola till Flygtorget.

Likasom andra flygbolag har Amapola ett miljöarbete som bland annat minskat bränsleförbrukningen med 10,4 procent och därmed reducerat utsläppen av CO2. Det sker bland annat genom att anpassa flygningarna efter vindförhållandena, optimera flygvägarna och förändra in- och utflygningarna från de olika flygplatserna.

– Idag landar vi ofta före utsatt tid eftersom vi brukar komma iväg tidigt från avgångsstationen. Istället för att komma fram före tidtabell, använder vi tiden i luften så bränsleeffektivt som möjligt, fortsätter Frank Christensen som antyder att just ATR72 är en logisk ersättare till de åldrande Fokker 50-maskinerna.

Flygbolaget har idag ett kontrakt med Postnord som sträcker sig fram till december 2019 med möjlighet till ytterligare fyra års förlängning. Hur det påverkas av eventuella förändringar i lagstiftningen kring postdistributionen är inte klart.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

problemet
Skrivet av anders lae, 2017-03-24 08:37:41
problemet är väl ändå det faktum att stat/kommun alltid kräver svar på sin post i pappersform från dig när du tex håller på med ett bygglov inom 7 dagar. om de postar fredag em så kommer brevet dig tillhanda på tisdag vilket är den sista dagen du kan posta för att vara säker på att ha inkommit med svar i tid.
tänk om du jobbar dagtid på tisdagen?
då är du rökt redan på starlinjen.
så ännu ett politikerförslag som saknar kontakt med den värld vi andra lever i.
Anmäl inlägget
Vad vet L om vad som gäller de flesta av oss
Skrivet av M, 2017-03-23 14:43:52
Du verkar generalisera hur vi andra har det med våra tömningstider av lådor. Vad vet du om mitt behov att få posten nästa dag. Tala för dig själv !
Anmäl inlägget
Ingen större skillnad
Skrivet av L, 2017-03-23 09:14:38
Det låter vettigt och skulle inte märkas för de flesta av oss. Tidsgränsen för när ett brev måste läggas på lådan eller ett paket beställas för att komma fram nästa dag är ändå så tidig satt så att vi praktiken inte har någon nästadagsutdelning. Postlådorna i min stad töms kl. 10 (förutom de vid Centralposten).
Anmäl inlägget
Posten, Vattenfall mm
Skrivet av Patrik Pilot, 2017-03-22 18:27:38
Fiaskot med posten och samgåendet med danska posten kan tillskrivas Maud Olofsson. Tillika Vattenfalls vansinniga uppköp av gamla kolkraftverk. Denna fantastiska kvinna ödelade Sverige totalt med sin okunskap och maktfullkomlighet. Prisa Gud att hon blev utrangerad.

Det är tveksamt om skadan med Posten är möjlig att reparera. Nu försöker danskarna hitta på en massa ursäkter för att försämra ännu mer. Kan det bli sämre?
Anmäl inlägget
Sparar man något alls?
Skrivet av Undrar mer, 2017-03-22 11:53:16
Miljöskälet är aningen krystat. Det finns en betald annons baserad på en betald undersökning som säger att postflyget motsvarar 0,027% av landets CO2 utsläpp. Om då hälften av postflyget försvinner så blir det 0,0135% av landets CO2. Det som inte flygs går med bil och dessa släpper ju ut CO2 så besparingen blir inte ens det, Om någon alls?

Det borde finnas miljö och samhällsekonomiskt mer effektiva områden att spara CO2 utsläpp på som inte försämrar i glesbygden ytterligare?
Anmäl inlägget
Det finns nog en annan verklighet här?
Skrivet av Undrande, 2017-03-22 11:50:44
Man kan se att PostNord använder miljöskäl när det egentligen handlar om att man tror sig kunna spara pengar i en verksamhet som blöder pga ett misslyckat samgående med Posten Danmark. Att då försämra möjligheten att distribuera e-handels paket i ett land som gärna även ser sig som föregångare inom glesbygdspolitik och e-handel, med hållbarhet som ledord, ter sig lite märkligt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev