I förra veckan godkände EU-kommissionen det statliga investeringsstödet som regeringen garanterat. Det innebär att Scandinavian Mountain Airport kan använde de 250 miljoner som stödet består av, vilket motsvarar 25 procent av den totala investeringen på cirka en miljard. Sedan tidigare är övrig finansiering klar, certifiering för 4C och miljötillståndet som ger upp till 7 000 tunga rörelser och detaljplaner för både flygplatsen och upplevelsecentret i anslutning är på plats.
– Det här var den sista pusselbiten och ett glädjebesked efter tre års väntan, säger Charlotte Skott, kommunikationschef på Scandinavian Mountains till Flygtorget.
Det innebär att själva bygget av vad som blir den första nya flygplatsen i Sverige sedan Pajala nu ska starta så snart som möjligt. Den 1 200 meter bana som hittills betjänat allmänflyget vid Mobergskölen ska rivas upp och få en bättre bärighet och förlängas till 2 500 meter med 45 meter bredd. Taxibanan blir en tvärbana med direkt anslutning mellan plattan och rullbanan, 350 meter från banänden. Själva terminalbyggnaden ska vara på 5 000 kvadratmeter och ha fyra gater utan bryggor anpassade för flygplan i storleken B737-familjen och A320-familjen.
– Vi ska kunna hantera fyra flygplan samtidigt och alltså ska terminalen ha kapacitet för 700 – 800 passagerare när det sker, säger Brett Weihart, VD Scandinavian Mountains Airport AB till Flygtorget.
Allt pekar också mot att Scandinavian Mountain Airport blir den första flygplatsen i landet som byggs utan flygledartorn. I slutet av förra året tecknades en avsiktsförklaring med Saab och LFV att de ska leverera fjärrstyrd flygtrafikledning till Sälen.
– Vi kommer att vara en säsongsflygplats med mycket verksamhet under vissa tider på året. Att då ha en flexibilitet i leveransen av flygtrafikledningstjänsten är en klar fördel. Varifrån den ska styras är inte klart, fortsätter han.
Enligt planerna ska de första flygplanen kunna landa hösten 2019, strax innan vintersäsongen drar igång. Första året räknar men med cirka 60 000 passagerare, en summa som sedan växer med 25 000 – 40 000 resenärer varje år. Det gör att Scandinavian Mountain Airport, om planerna håller blir en av de största regionala flygplatserna i Norra Sverige.
– Det har inte varit svårt att sälja in det här i Storbritannien, Holland och Tyskland innan, nu när vi snart har spaden i jorden blir det inte svårare.
Det finns 12 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Kombinerad flygtrafiktjänst
Skrivet av Anders, 2017-06-03 11:50:01
Om ägarna vill ha en effektiv och prisvärd flygledning så bör de inte investera i något avancerat torn eller RTS. Det finns idag betydligt enklare tornmoduler för att sen köra kombinerad drift eller endast flyginformationstjänst. AFIS räcker gott och väl på en flygplats som Sälen. De som säger något annat är inte på kundens sida. Flygbolag mer och mer possitiva till AFIS. Ekonomiskt det enda rätta och lika flygsäkert som ATC.
|
|
Grattis Sälen!
Skrivet av Thomas, 2017-06-02 09:08:28
Kul att det händer något på hemmaplan och inte bara i storstadsregionerna.
|
|
Grattis Sverige
Skrivet av Magnus F, 2017-06-02 07:56:42
Jätteroligt, jättegrattis till Sälen och Sverige :)
|
|
Klimatet svarar
Skrivet av Anders S Nilsson, 2017-06-02 07:54:20
Jösses va mycket "troll" det finns på detta forumet. Alla normalbegåvade vet att flyget globalt sett står för cirka 2 % av den totala klimatpåverkan, finns typ 98 % annat att beklaga sig över!
|
|
Hallå! Fred
Skrivet av Mr Dick, 2017-06-01 23:16:37
Ingen bryr sig vad en syndikalistVegan tycker. There is a god, beslutet är taget
|
|
Men B777 och A330 då?
Skrivet av ABC, 2017-06-01 20:14:38
Var ska dom stora planen ta vägen om man bara har kapacitet för 737/320? Ska man tvingas tacka nej till dom? Tycks inte heller finnas tillräckligt med plats i terminalen om bara 5000 kvm. Vad ska dom prioritera bort, businesslounge eller champagnebaren? Eller kanske tvingas de välja mellan Starbucks och Max eller Gucci eller Hermes?
|
|
Beror på konsultkompetens
Skrivet av Bertil, 2017-06-01 18:50:27
Om man upphandlar i konkurrens beror det på hur kompetenta konsulter man hyr in. Är konsulterna från SAAB eller LFV så blir naturligtvis resultatet därefter, oavsett om det finns billigare och bättre system att upphandla.
|
|
Sälen och SAAB
Skrivet av Ingemar, 2017-06-01 16:15:12
Bör inte den fjärrstyrda tekniken upphandlas i konkurrens med andra leverantörer? Numera finns det ju fler lösningar än den som SAAB erbjuder.
|
|
Grilla i 13 grader och regn
Skrivet av Max, 2017-06-01 15:43:19
Minska antalet människor istället, tillräckligt få så kan vi skita ner mer. Alvarligt talat så skulle jag tycka livet va ganska tråkigt utan att kunna resa långt till värme, sol och bad. Det går knappt att planera en grillkväll i det här landet.
|
|
Hallå! Klimatet anropar!
Skrivet av Fredrik, 2017-06-01 15:32:42
Det här visar tydligt på ett extremt kortsiktigt tänk där man helt ignorerar klimatförändringarna. Vi måste ta beslut som minskar vår klimatpåverkan, inte ökar den. 250 MSEK i subventioner borde gå till klimatomställningen och inte till att öka utsläppen av växthusgaser. Om man absolut anser att det behövs en flygplats i Sälen, ställ krav på att alla flygplan som trafikerar Sälen ska vara tankade med förnyelsebart flygbränsle, då kan detta leda till en positiv omställning.
|
|
Sälen och flygplan
Skrivet av Mr €, 2017-06-01 14:45:37
Bra om de tänkte på frakten också och tillät 757'or. Förutom plats för taxi och Volvo XC90 hyrbilar kunde de ha plats för renslädar som tar pax med bagage direkt till stugorna. Nya områden bör få bygglov tex Hundfjället bortom väggen och längs fjällhanget ned mot Sälenbyn bort till Transtrand.
|
|
Grattis Sälen!
Skrivet av Kolja, 2017-06-01 11:27:52
Fantastiska nyheter! Otroligt viktigt för turismen som är en av Sveriges största inkomstkällor.
|
|