Skriv ut   Tipsa en vän  

Konkurrensen hårdnar när Norwegian storsatsar i Argentina

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 augusti 2017
Skandinavien är med bland de 165 rutter som Norwegian nu vill flyga från Argentina. Går de i lås kan det bli tal om flygtrafik från Argentina till Stockholm. Samtidigt blir Norwegian en svår konkurrent mot både de traditionella flygbolagen och de lågkostnadsbolag som finns i regionen.

Norwegian Air Argentina arbetar nu på att bygga upp basen i Argentina. Om de planer som börjar ta form blir verklighet, ser Argentina ut att bli en av flygbolagets i särklass största hubbar. I en ansökan till de argentinska flygmyndigheterna vill man öppna 75 linjer inrikes i Argentina och 80 (!) internationella linjer. De är utspridda över hela världen, från Perth i Australien till USA, Moskva och Tel Aviv. Även Skandinavien finns med på det föreslagna linjenätet med linjer till de tre huvudstäderna. Går det i lås – myndigheterna har möte den 6 september om tilldelningen av nya rutter – blir det första gången som det går att flyga direkt från Sverige till Argentina. 

Att Norwegian satsar på just Argentina är i sig inte förvånande. Sydamerika ligger ett par år efter Europa när det gäller framväxten av lågkostnadsflygbolag. I Argentina är det två stora flygbolag, Latam och Avianca, som i princip haft marknaden för sig själva och först på senare tid behövt ta hänsyn till den nya generationens lågkostnadsbolag som Viva Colombia, Wingo, Viva Air Peru och Azul. Samtidigt arbetar båda med att stabilisera ekonomin efter de sammanslagningar med andra flygbolag som skett, Latam med Lan Chile och Avianca med TACA.

I det läget slår Norwegian upp portarna i både Buenos Aires och Cordoba och planerar för ett kraftfullt linjenät både regionalt och interkontinentalt. Från Buenos Aires vill man flyga till 34 regionala och 63 internationella destinationer och från Cordoba till 17 regionala och 13 internationella destinationer. Lägg till ytterligare en handfull mindre rutter vilket gör Norwegian till en hårdhänt konkurrent till både de stora nationella flygbolagen och den växande skaran av lågkostnadsbolag.

Det är knappast troligt att alla de linjer som ligger inne för godkännande hos de argentinska myndigheterna blir verklighet. Men däremot är det klart att sträckan Gatwick – Buenos Aires blir Norwegians elfte linje från hubben i London. Där möter man British Airways i direkt konkurrens och över huvud taget har BA och IAG reagerat på Norwegians planer i Sydamerika och snabbstartat lågkostnadsbolaget Level. Latam å sin sida har utlovat att de, trots sin traditionella uppbyggnad ska bli ”mer lågkostnad”. Det är heller inte svårt att anta att flygbolagen i USA även de betraktar Norwegians intåg med oro: Tio av ansökningarna gäller trafik mellan Buenos Aires och de stora destinationerna i USA.





Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

London Gatwick - Buenos Aires 4 X per vecka
Skrivet av Taxit, 2017-08-27 03:41:31
Første rutt : London Gatwick - Buenos Aires 4 X per vecka. Uppstart 14 februari 2018. Salget har startet for noen måneder siden.
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Thomm, 2017-08-23 16:07:59
Fantastisk. Det är mycket höga priser til Latin Amerika från Norden Och Europa. Norwegian kommer at ha suksess med dessa flighter.
Anmäl inlägget
Argentina och affärer
Skrivet av Mr €, 2017-08-23 07:31:07
Nog inte lätt att få alla tillstånd utan stora agentkommissioner, frågan är om man kan tjäna in den stora startkostnaden och kostnader för alla politiska problem som kommer att dyka upp. Lika lätt som att lönsamt starta inrikesflyg i Nigeria eller Ryssland som utlänning. Blir nog en linje till Buenos Aries 1 gång/vecka från Gatwick till slut.
Anmäl inlägget
Svårt
Skrivet av Diavel, 2017-08-22 18:31:54
Det kommer bli djävligt svårt att få en linje från Skandinavien till Argentina att gå runt ekonomiskt.
På vanligt Norwegianvis blir det väl högst en rotation i veckan, värdelöst för andra än turister.
Anmäl inlägget
Va?
Skrivet av J, 2017-08-22 17:29:50
Vad har norwegian innoverat?
Anmäl inlägget
Bien :)
Skrivet av Arnoldo, 2017-08-22 12:24:09
Blir bra, nu är det kriminellt dyrt att flyga till/från Syd-America...
Anmäl inlägget
Grattis Norwegian
Skrivet av Gunnar, 2017-08-22 12:24:05
Norwegian är Europas mäst innovativa flyg bolag. Lycka till!
Anmäl inlägget
Kunskap
Skrivet av First officer, 2017-08-22 10:57:25
Håller med Aerolineas , om varför inte ett ord om Aerolineas Argentinas ? Som äger Austral.
Och som en gång i tiden var Sydamerikas Swissair.
Anmäl inlägget
Varför ?
Skrivet av First officer , 2017-08-22 10:54:44
För det första så verkar flygtorget inte har större kunskap vad det gäller Sydamerika. Det är ständiga brister i deras kunskaper.
Sedan när har Latam gått sammanslagning med Lan Chile ?
Tam som tidigare heter det Brasilianska flygbolaget och som uppstod efter Varig konkursen, gick sammanslagning med Lan Chile. Sammanslagningen döptes till nuvarande Latam.det största O dominerande flygbolag i Sydamerika.

Anmäl inlägget
Nya Pan Am
Skrivet av Krut, 2017-08-22 10:07:29
Grattis Norwegian. På god väg att bli nya Pan Am med allt vad det innebar av uppgång och fall.
Anmäl inlägget
Aerolineas
Skrivet av Cristoffer, 2017-08-22 09:28:57
Varför inte ett ord om Argentinas eget flygbolag?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev