Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

SAS återvänder till Örnsköldsvik

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 september 2017
Det blir tung konkurrens för Nextjet när SAS återupptar trafiken på Örnsköldsvik. Det är närmare tio år sedan sist och flygplatsen hoppas nu på att komma tillbaka till de passagerarvolymer som rådde då.

När SAS lämnade Örnsköldsvik 2008, bland annat efter att problemen med Q400 tvingat maskinen ur flottan, fick det nystartade Höga Kusten Flyg ensamrätt på sträckan. När SAS försvann tappade flygplatsen cirka en tredjedel av de närmare 150 000 passagerare som man var uppe i. Sedan dess har det årliga antalet resenärer pendlat mellan 80 000 och 85 000. Det ändras sannolikt nu när SAS återvänder till Örnsköldsvik med upp till fyra avgångar per dag.

– Flygplatsen är viktig för Örnsköldsvik och vår attraktionskraft. Att SAS som en stor, välrenommerad aktör väljer att flyga från Örnsköldsvik är en signal på att vi är attraktiva, säger Glenn Nordlund, kommunstyrelsens ordförande i Örnsköldsvik.

Att SAS går in på destinationen innebär att ytterligare en inrikeslinje blir konkurrensutsatt. Hittills är det SAS som fått släppa ifrån sig positionen som ensamt flygbolag på bland annat Skellefteå och Kiruna men den här gången är det Nextjet som nu får konkurrens. Båda flygbolagen flyger till Arlanda och Nextjet har codeshare med bland andra SAS och KLM. Utgångspunkten för Höga Kusten Flyg har ända sedan start varit att flyga på just Arlanda för möjligheterna att därifrån flyga vidare. Den senaste tiden har det dock funnits frågetecken kring Nextjets framtid. Den 17 november går det temporära AOC som Transportstyrelsen utfärdat i väntan på att ekonomin i flygbolaget ska saneras. Ett flygförbud från den 18 november hade varit ödesdigert för flygplatsen i Örnsköldsvik.

– SAS innebär ett lyft för flygplatsen och vi ser naturligtvis möjligheten att komma tillbaka till de passagerarsiffror som fanns innan SAS försvann, säger flygplatschefen Robert Gyllroth till Flygtorget.

Ett närliggande exempel är Skellefteå Airport som, sedan Norwegian tog upp konkurrensen med SAS på sträckan till Stockholm, har fått en kraftig passagerarökning. De två flygbolagen har inte kannibaliserat varandra utan skapat en ny marknad.

SAS sätter in en av underleverantörerna på linjen som startar den 8 april. Det blir då en ATR 72-600 med 70 stolar ombord som kommer att flyga vinge mot vinge mot den ATR 72-200 som Nextjet använder.





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

underbart
Skrivet av rt, 2017-09-24 19:40:50
underbart äntligen ett säkert pålitligt bolag tror kommunen vinner på detta
Anmäl inlägget
Flygplatssvek
Skrivet av Pirre , 2017-09-23 12:39:22
SAS verkar vara strategiskt korkade emellanåt. Man lade ner framgångsrika linjer från bl.a. Norrköping, Örnsköldsvik och nu senast Linköping som man bara trafikerat i tre år med framgång. Motiveringen var att man ej hade tillgång till ATR-72 längre. Nu återvänder man till Örnsköldsvik med samma plan? Lnkpg måste känna sig svikna.
Anmäl inlägget
Att PF
Skrivet av E, 2017-09-22 13:53:09
Trovardig for vem? Den flygande personalen antar jag........ For den resande allmanheten ar det knappast nagon bonus om SAS skulle flyga i egen regi. Du skriver sjalv, battre vilkor dvs hogre kostnader for kunden att betala
Anmäl inlägget
Svammel
Skrivet av E, 2017-09-21 16:21:12
Vilket svammel, flybe har bra villkor och bra löner. Detta är dessutom ett bra sätt för SAS att kunna konkurrera och tjäna pengar.
Anmäl inlägget
Bättre på Flybe!
Skrivet av Fd. Flybe , 2017-09-21 16:10:00
Villkoren på Flybe och City Jet är bättre än på SAS! Lönerna är högre, 1 extra ledig dag och hela inrikestraktamenten, mycket övernattningar på småorter i Finland som ger bra trakt där ifrån. Flybe är bra betalt, SAS -avtal tror jag ingen där vill ha. Ingen på SAS heller. Bra med en underleverantör, billigt, flexibelt och bättre marginal= fler inrikeslinjer!
Anmäl inlägget
Kul
Skrivet av PF, 2017-09-21 15:10:44
Riktigt roligt att SAS satsar på inrikesflyget.
Men ta in produktionen i egen regi och ge anställda vettiga villkor så blir det ännu bättre och mer trovärdigt.
Ut med Flybe, Cityjet, Regional Jet och allt vad det heter.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Babcock
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev