Götebord Landvetter
New York. Det är den destination som står högst på önskelistan på Landvetter i Göteborg. Men om den, när och om den kommer, skulle bli juvelen i kronan på linjekartan, finns det andra linjer som är minst lika viktiga. En av dem som ligger i topp på marknadsanalyserna är Stuttgart. Enligt analyssajten anna.aero finns ett underlag på 30 - 40 000 passagerare per år, en siffra som Elisabet Axtelius på Swedavia håller med om.
- Vi ser cirka 16 000 passagerare one way och det är en dubblering på bara det senaste året. Det är dessutom en tydlig affärsresedestination med en stor del inkommande passagerare från Tyskland.
Att det finns ett stabilt underlag av tyska resenärer gäller generellt på merparten av flygtrafiken mellan Sverige och Tyskland. Landvetter har Tyskland som största marknad vid sidan av inrikes med i dagsläget fyra linjer, München, Düsseldorf, Frankfurt och Hamburg. Fram till nyligen fanns även Berlin men den försvann i och med att Air Berlin gick i konkurs. De kvarvarande fyra flygs i dagsläget av Eurowings till Düsseldorf, Lufthansa till Frankfurt och München medan Hamburg trafikeras av Czech Airlines. SAS flyger alltså ingen trafik på Göteborgs största utrikesmarknad och har över huvud taget mycket sparsam direkttrafik Landvetter ut till Europa: inga storstäder, enbart turistresemål kring medelhavet.
Det ställer frågan vem som i så fall ska flyga den linje som i princip verkar vara ett öppet mål för flygbolagen. Just Stuttgart var också den största så kallade ”unserved route” från Stockholm fram till tidigare i år när SAS till slut, efter lång övertalning, drog igång en daglig flygning dit. Behövs samma bearbetning kan något av de tyska flygbolagen hinna före.
- Det är inte otroligt. Med en så tydlig marknad av tyska passagerare kan det också vara en fördel att ha en flygning som går rättvänd med tyska mått mätt och alltså startar relativt tidigt i Stuttgart på väg norrut.
Den tyska flygbolagsmarknaden är just nu i en förändringsprocess när efterdyningarna av konkursen i Air Berlin ska hanteras. Trots det skulle det vara relativt enkelt för Eurowings att ta initiativet. Flygbolaget har en bas på Stuttgarts flygplats och är största flygbolag där med 31 linjer ut från flygplatsen. Å andra sidan finns Norwegian och även Easyjet som det senaste året satsat stort på Stockholm.
I väntan på att något flygbolag ska ta initiativet är det ökande antalet passagerare hänvisade till att flyga antingen via Köpenhamn, Frankfurt eller någon annan flygplats i Europa.