Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Stabilare överskott bäddar för nya flygplansköp hos SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 december 2017
Pengar över enligt den senaste kvartalsrapporten. Det bäddar för att de flygplansköp som ska komma också blir av och som krävs för att bland annat föryngra flygplansflottan. Vilka flygplanstyper som kan bli aktuella är dock fortfarande hemligt. Det ökar ryktesspridningen om bland andra Bombardiers C-serie.

SAS Retro
SAS i retromålning

Det blev överlag positiva reaktioner på SAS senaste kvartalsrapport. Visserligen backade aktien efter beskedet som trots allt visar på att resultatet hamnar på närmare två miljarder när det brutna räkenskapsåret är slut efter nästa kvartal. De positiva siffrorna bygger dels på nyemissionen nyligen men också på att de otaliga sparpaket som genomförts i princip ett vartannat år de senaste femton åren, nu ger tydliga avtryck i ekonomin. 

– Det måste nog ske något mycket dramatiskt på marknaden om inte SAS ska kunna fortsätta att leverera ett överskott i framtiden. Investerare bör kunna betrakta SAS som ett vanligt företag, jämställt med andra flygbolag i branschen, säger Jacob Pedersen, analyschef på Sydbank i Danmark till nyhetsbyrån Ritzau Finans.

Det är en lättande ekonomi som SAS bland annat ska användas till att förstärka flygplansflottan. Idag har flygbolaget 125 flygplan inom den egna trafiklicensen. De har en genomsnittlig ålder på 12,4 år, vilket kan jämföras med de flygplan som underleverantörerna flyger, CRJ900 och ATR72 där snittåldern är bara 2,7 år. Yngre flygplan har inte bara en bättre bränsleekonomi, de är också ett tydligt argument i marknadsföringen, något som bland andra Norwegian använder sig av.

SAS räknar också med att öka antalet flygplan som man själv äger och minska den del som är leasade. Enligt den senaste kvartalsrapporten har man köpt tillbaka dels en A319, dels en A330.

Återstår frågan vilka flygplanstyper som är aktuella för den kommande uppgraderingen av flottan som enligt Rickard Gustafson handlar om 40 – 50 flygplan. Att det står mellan Airbus och Boeing är knappast en hemlighet, det har Flygtorget rapporterat om tidigare. Sedan dess har också ryktet kommit igång kring det faktum att Bombardier har en beställning på 31 maskiner i C-serien från en europeisk kund som man inte vill avslöja namnet på.

Faktum är att redan 2010 utvärderade SAS C-serien som ett alternativ till nya inköp från Airbus eller Boeing och konstaterade att ”Om C-serien håller vad den lovar blir det en mycket framgångsrik produkt.” Det är ett påstående som idag kan ge ryktesspridningen extra näring. Å andra sidan har den okända ordern på 31 maskiner även en option på ytterligare 30 flygplan. Det är en av allt att döma i största laget för SAS. Flygbolaget vill för övrigt inte kommentera det kommande flygplansköpet.

– När vi har något att kommunicera kring flygplansköpen så kommunicerar vi, säger presschef Fredrik Henriksson till Flygtorget.
 
SAS
SAS siffror





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Varför inga beställningar på A321neo/LR?
Skrivet av UFO, 2017-12-15 15:00:55
Både A321neo och den något mer räckviddskapabla LR borde ha beställts för länge sedan.
Anmäl inlägget
SAS och 737-700 ersättare
Skrivet av Mr €, 2017-12-15 12:38:15
Då SAS ersätter 737-600 med A320neo som är betydligt större så är den också den naturliga ersättaren till 737-700. Dock är A320neo ganska tung och dyr för att flyga de rutter som 737-700 trafikerar idag. Så får se vad SAS väljer då CS500 tar upp till 160pax och är betydligt lättare än A320neo men har endå skaplig räckvidd för tex. BGO till EWR.
Anmäl inlägget
SAS går bra
Skrivet av thomas, 2017-12-14 10:23:26
till mr E den målgruppen minskar hela tiden,
går inte göra om Jannes SAS förändring,
varför betala mer när alla i planet kommer fram samtidigt. Sas flyger mkt fritidsresenärer nu, och bolaget går dessutom bra i en mördande konkurrens, men många kommer slås ut som Niki idag.
Anmäl inlägget
Seatmilecost
Skrivet av Skåning, 2017-12-14 09:57:04
SAS har för höga kostnader för att flyga Cseries, i alla fall den lilla. Nästa order blir för en 180 till 200 sätare. Som pax hoppas man verkligen på 320.....
Anmäl inlägget
SAS och historia
Skrivet av Mr €, 2017-12-13 12:38:00
Det har hänt förr i SAS historia att en ny VD lägger till en flygplanstyp, byter uniformer på personalen och målar om flottan. Det finns en möjlighet att de kommande C-series operatörerna är de som flög 2+3 sätes DC-9/MD-80 förut. SAS är en av dem..
Anmäl inlägget
"Småplan"....
Skrivet av Orvar, 2017-12-13 11:13:20
Varför skulle SAS köpa C-Serie ?
Det är perfekt att göra som man gör nu, att använda underentreprenörer som flyger regionalkärror. SAS skulle aldrig få detta lönsamt i egen regi......tyvärr.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
BAM
Saab
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev