Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

SAS: Nya flygplan ska hjälpa till att klara miljömålen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 januari 2018
Målet är att reducera utsläppen av CO2 med 20 procent. En kugge i det arbetet är nya flygplan, den egna flottan en hög snittålder, visar SAS senaste årsredovisning.

Airbus neo
Airbus neo

Det har ryktats om att SAS är på väg att göra en stor beställning på nya flygplan. Spekulationerna har pekat på Airbus som leverantör av så många som 50 nya maskiner ur A320-familjen. Det ska i så fall ersätta den allt äldre flottan av framför allt Boeingmaskiner. De 73 flygplan i tre versionerna som flyger i SAS idag, B737-600, -700 och -800 har en genomsnittlig ålder på 14,3 år. Jämför man med A320-familjen så ligger den genomsnittliga åldern där på 8,5 år. Det kan sedan jämföras med de CRJ 900 och ATR72 som flyger i SAS färger via underleverantörerna, bland andra CityJet  och Flybe. Där ligger den genomsnittliga åldern på 2,7 år. Det visar siffror i SAS senaste årsredovisning som presenterades i går.
           
Där beskrivs också det pågående miljöarbetet och ambitionen att överträffa det miljömål som IATA har satt upp: År 2050 ska de totala koldioxidutsläppen ha reducerats med 50 procent jämfört med nivån 2005. Det egna målet är en minskning av koldioxidutsläppen per passagerarkilometer med 20 procent år 2020 jämfört med 2010. Hittills har koldioxidutsläpp per passagerarkilometer reducerats med 12,1 procent sedan 2010, från 121 gram per passagerarkilometer till 96. Det har bland annat skett tack vare att 20 äldre flygplan lämnat flygbolaget under förra året medan hittills 11 nya A320neo har fasats in.

– Sedan introduktionen i SAS har de visat sig vara så effektiv som väntat med en bränslereduktion på upp till 18-20 procent jämfört med den tidigare versionen av A320, skriver SAS i årsredovisningen. 
         
Samtidigt har också den åldrande Boeingflottan uppgraderats på motorsidan. 
De nya motorerna är effektivare och minskar klimatpåverkan. SAS utnyttjar också den satsning på förnybart flygbränsle som Avinor i Norge driver och tankade under förra året 100 ton sådant bränsle, främst i Oslo och Bergen. Det är en försvinnande liten del av den totala mängden bränsle som SAS använder under ett år. Men det är framför allt bristen på förnybart bränsle som styr tillgången. Därför är en fortsatt investering i nya och mer bränsleeffektiva flygplan en förutsättning för att klara miljömålen. Hittills är det 19 kvar på den ursprungliga orden på 30 A320neo och de följs av de åtta nya A350-900 som ska ersätta de fyrmotoriga A340-300. Och så kanske den stora investeringen som på allvar kan föryngra flygplansflottan snart är verklighet. 

– Att då introducera nationella flygskatter som inte differentieras utifrån utsläppens storlek och vars intäkter inte går till miljöförbättrande åtgärder, är fel väg att gå. Det vore en annan sak om intäkterna skulle användas till att stötta flygbranschens omställning till ett hållbart resande, genom att till exempel höja produktionen av biobränsle. Denna typ av flygskatter försämrar förutsättningarna för att investera i ny teknik och biobränslen, som båda bidrar till att påtagligt minska de klimatpåverkande utsläppen. Flyget behöver långsiktiga och förutsägbara styrmedel för att kunna fortsätta sin utveckling mot allt lägre klimatpåverkande utsläpp, slår SAS vd Rickard Gustafson fast i en kommentar. 





Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ut med det gamla.......
Skrivet av sv Mr €, 2018-02-03 12:33:49
Hur tycker/tror du att bolagen ska finansiera det?
Anmäl inlägget
Flygskatt...
Skrivet av Hjort, 2018-02-02 02:06:18
Återigen hamnar denna flygskatt på tal... Ingen som tycker att det är motsägelsefullt att beklaga sig över nedlagda linjer och minskade rotationer men samtidigt hävda att den inte har någon inverkan på miljön? De ständiga predikandet om att istället satsa på förnyelsebart bränsle blir något av ett spel för galleriet då användandet av dessa begränsas av tillgången på råvaror. Det är dessutom mer kostnadseffektivt att använda det som finns till vägtransporter
Anmäl inlägget
Engine upgrades 737
Skrivet av Mr €, 2018-02-01 19:11:06
Det finns Tech insertion motor CFM56-7BE vars viktiga delar kan installeras i samband med ovh av en gammal CFM56-7B, det ger ca: 1% bättre SFC + längre liv. Själva ovh av en sliten motor ger kanske ytterligare 1.5% lägre förbrukning, men långt ifrån vad en LEAP-1A ger i bränslereduktion där 15-17% rapporterats i en A320neo jmf med en ny CFM56-7BE. Det bästa är som vi vid Nyår "Ut med det gamla och in med det nya"
Anmäl inlägget
Uppgraderade
Skrivet av sv Tomad, 2018-02-01 13:30:11
Om du läser artikeln så står det att: "den åldrande Boeingflottan uppgraderats på motorsidan.
De nya motorerna är effektivare och minskar klimatpåverkan". Det är ju självklart att man kan uppgradera äldre motorer. Dessutom blir äldre plan tyngre med åren.
Anmäl inlägget
Glöm inte andra utsäppskällor
Skrivet av Gunnar, 2018-02-01 12:44:26
Fokuseringen är så totalt på transporter fastän de totala transporterna (flyg, väg, fartyg, tåg) står för bara 15% av de totala globala koldioxidutsläppen. På så sätt fokuserar man på en marginell del och tror det räddar miljön och glömmer bort att göra något åt resten. Se en ingenjörsmässig analys i Elektronik i Norden http://blogg.elinor.se/2016/11/09/bara-15-procent/
Anmäl inlägget
Spelar snittålder någon roll?
Skrivet av Tomad, 2018-02-01 10:00:50
Varför fokuserar ni på snittålder i flottan hos olika bolag när det gäller bränsleförbrukning? Det viktiga i sammanhanget är vilken generation flygplan man har. En 737NG från 2002 och en splitter ny NG förbrukar i princip lika mycket. En Neo eller Max däremot ligger drygt 15% lägre.
Anmäl inlägget
SAS och miljön
Skrivet av Mr €, 2018-02-01 09:37:52
SAS A320neo flyger en del på Sverige, Norwegians A320neo är utleasade till Hong Kong och deras 737MAX flyger från de Brittiska öarna än så länge. Gissar SAS letar billig finansiering till de nya kort/medeldistans-planen och dess kontantinsatser. Tror det är fel i artikeln, SAS har inte köpt 737MAX ännu så 737NG's CFM56-7B motorerna pruttar ut avgaser som vanligt både för SAS och Norwegians 737NG flottor.
Anmäl inlägget
ref. sv Linkaan
Skrivet av Greger, 2018-02-01 07:35:29
Hellre leva i ett land med mindre onödig valfrihet än helt förstörd miljö. För att uppnå detta behövs inte kommunism - bara att de värsta avarterna av miljöförstöring försvåras. Flygskatten är här för att stanna och den kommer att behövas successivt höjas kraftigt. oavsett vilka partier som har makten. Att minska flygresandet 30-40% på 10 år är en överlevnadsfråga.
Anmäl inlägget
Upphandling var fjärde år
Skrivet av Linkan, 2018-02-01 07:25:11
För att endast ett bolag flyger varje sträcka betyder ej att konkurrensen försvinner. Man gör en upphandling vart tredje år. Den som erbjuder bästa priset får flyga sträckan de kommande tre åren.

Motsvarande förekommer inom många verksamheter idag.
Anmäl inlägget
Uppgradering
Skrivet av Fepp, 2018-01-31 21:06:10
Vad är det man uppgraderat i motoregna på 737?
Anmäl inlägget
Kommunism
Skrivet av sv Linkan, 2018-01-31 16:14:15
Med ditt sätt att resonera försvinner konkurrensen.
En socialistisk tanke. Ska vi bara tillåta ett tågbolag eller endast en mataffär.
Undrar om vilken planet du kommer ifrån?
Anmäl inlägget
Färre flyg med flygskatt
Skrivet av Linkan, 2018-01-31 14:25:03
Vissa bolag har lovat sluta flyga i Sverige om flygskatten införs det gagnar miljön.

Som tidigare omtalats här på flygtorget startar tre olika bolag inom 30 minuter sin färd från Umeå till Stockholm. Alla passagerare skulle rymmas i ett något större flygplan.
Det blir ett plus för miljön.
Anmäl inlägget
Flygskatten hjälper ju inte miljön
Skrivet av Linda, 2018-01-31 13:14:04
Ja, tänk om flygskatten kunde gå till något som blir bra för miljön. Inte finansiera annat... Samma antal flygplan kommer att flyga, för infrastrukturen behöver det i vårt långa land. Låt då flygskattepengarna stötta köp av nya flygplan.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev